ממונה קורונה וכללי הייגינה: כך יעבוד "התו הסגול" שיאפשר חזרה לשגרה

הממשלה תאשר שורה של כללים שיאפשרו חזרה הדרגתית לשגרה, כאשר עסקים מסוימים יוכלו לחזור באופן מלא עפ"י קריטריונים קבועים • במקרה שיחול שיפור ותהיה ירידה במספר הנדבקים והמונשמים, יינתנו הקלות נוספות אחרי יום העצמאות

צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב. מאז התפשטות הקורונה משרד הבריאות הורה על סגירת מרבית העסקים במדינה / צילום: איל יצהר, גלובס
צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב. מאז התפשטות הקורונה משרד הבריאות הורה על סגירת מרבית העסקים במדינה / צילום: איל יצהר, גלובס

הממשלה צפויה לאשר הלילה (שבת) שורה של הקלות לענפי התעשייה והייצור, השירותים והמסחר. השלב הנוכחי אמור להימשך שבועיים וההחלטה על המעבר לשלב הבא תתקבל לאחר יום העצמאות במקרה שיחול שיפור ותהיה ירידה במספר הנדבקים והמונשמים.

על פי ההקלות המסתמנות, שעדיין טעונות אישור ממשלה ויכולות להשתנות: יוכלו עסקים בענפי התעשייה, הייצור והשירותים, שאינם חיוניים, לחזור למתכונת עבודה של 30% ממצבת כוח האדם או עד 10 עובדים בו זמנית במקום העבודה, לפי הגבוה מבינהם. בנוסף, מקומות עבודה אלה שיעמדו בכללים שתקבע הממשלה (התו הסגול) יוכלו להעסיק עד 100% ממצבת כוח האדם.

התו הסגול שיונהג החל ממחר יאפשר לכל עסק שעומד בקריטריונים לחזור לפעילות באופן מיידי. הפרה של הכללים כרוכה בעבירה פלילית וחזרה למגבלות הקודמות. במסגרת כללי התו הסגול יחוייב כל עסק למנות ממונה קורונה; שמירה על כללי היגיינה; איסור התקהלות בפינת הקפה ומטבחונים; אכילה בחדרו של העובד ככל שאפשר; שמירה על מרחק 2 מטר מאחד לשני; בדיקת חום בכניסה; שיבוץ באותה קבוצת הסעה ואותה משמרת, ככל האפשר; בחדר שגודלו עד 20 מטרים רבועים - שני עובדים, או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה שתמנע העברת רסס; בחדר שגודלו מעל 20 מ"ר- עד 5 עובדים או מספר גדול יתר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה; קיום פגישות ודיונים יתאפשר עד 8 עובדים בחדר.

בתחום המסחר תתאפשר פתיחת חנויות ברחוב במגוון ענפי מסחר. הרשימה המפורטת תתפרסם לאחר החלטת הממשלה. ניתן יהיה לבצע משלוחים מכל החנויות, ואיסוף מכל החנויות הפתוחות על פי צו. במערכת החינוך לא ייפתחו מוסדות חינוך. כל שלוש משפחות יוכלו להתאחד לגורם אחד שישמור עליהן. הדבר יאפשר יציאת הורים לעבודה.

עובדי המגזר הציבורי ימשיכו לעבוד במתכונת העבודה כפי שהיתה עד ערב הפסח: עובדים שהוגדרו חיוניים ימשיכו במתכונת עבודתם כפי שהתבצעה עד כה, חלקם בעבודה מרחוק וחלקם במקום העבודה. עובדים רגילים ימשיכו לשהות בחופשה, כמחציתה על חשבונם וכמחציתה על חשבון המעסיק.