"חשוב לשמור על נזילות גבוהה וגמישות פיננסית": ענקיות הנדל"ן המניב מתחמשות במזומנים

החברות ריט 1 ורבוע כחול נדל"ן, המדורגות בקבוצת ה-AA, השלימו בשבועיים האחרונים גיוסי אג"ח של מאות מיליוני שקלים • קבוצת עזריאלי נערכת לגיוס חוב באמצעות הרחבת סדרת אג"ח

החנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
החנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

למרות סגירת הקניונים והקשיים שאליהם נקלעו עסקים במשק בעקבות משבר הקורונה, ממשיך שוק ההון להאמין בחברות הנדל"ן המניב הבכירות בישראל, ולאפשר להן למחזר חובות בתנאים נוחים. שתיים מהחברות האלה, המדורגות בקבוצת ה-AA, ריט 1  ורבוע כחול נדל"ן , השלימו בשבועיים האחרונים גיוסים של מאות מיליוני שקלים בהנפקות אג"ח.

בד בבד דיווחה היום קבוצת עזריאלי כי החליטה לקדם אפשרות לגיוס חוב באמצעות הרחבת סדרה אחת או יותר של אג"ח שבמחזור. לקבוצת עזריאלי ארבע סדרות אג"ח סחירות (ב', ד', ה', ו') בהיקף כולל של 8.2 מיליארד שקל ערך נקוב (ע"נ), המהווים את החלק הארי מסך התחייבויותיה, שעומד על כ-9.85 מיליארד שקל. ארבע הסדרות צמודות למדד המחירים לצרכן וזוכות לדירוג הגבוה ביותר של חברה שאינה ממשלתית - דירוג AA פלוס ממעלות S&P.

משך החיים הממוצע (מח"מ) של סדרות האג"ח של עזריאלי נע בין 2.9 שנים בסדרה ב' ל-9.2 שנים בסדרה ו', וטווח התשואות לפדיון שלפיהן נסחרות הסדרות, נע היום בהתאם בין 0.95% ל-1.37%. מנתונים שפרסמה קבוצת עזריאלי באחרונה עולה כי ב-2020 לבדה נדרשת הקבוצה לפרוע התחייבויות פיננסיות (קרן וריבית) בהיקף כולל של 1.28 מיליארד שקל.

מתחם ספיר של ריט 1 בהרצליה פיתוח / צילום: מצגת החברה
 מתחם ספיר של ריט 1 בהרצליה פיתוח / צילום: מצגת החברה

ריט 1 גייסה 376 מיליון שקל

בינתיים, דיווחה היום חברת ריט 1 על השלמת מהלך להארכת מח"מ החוב שלה. במסגרת המהלך מבצעת ריט 1 הרחבה של סדרת אג"ח ו' הארוכה שלה (מח"מ של 7 שנים), וזאת לצורך פדיון מוקדם של כמחצית מסדרת אג"ח ד' הקצרה יותר (מח"מ של 2.8 שנים.)

לריט 1 ארבע סדרות אג"ח (ג', ד', ה', ו') בהיקף נוכחי של 2.16 מיליארד שקל ע"נ, שצמודות למדד המחירים לצרכן. ארבע הסדרות זוכות לדירוג AA מידי חברת S&P מעלות.

ביום חמישי האחרון קיימה ריט 1 את המכרז המוסדי להרחבת סדרה ו', שבמסגרתו התקבלו הזמנות בהיקף כספי כולל של כ-800 מיליון שקל. מתוך הזמנות אלה בחרה החברה לגייס סכום של 376 מיליון שקל במחיר המשקף תשואה שנתית לפדיון של 1.39% על מח"מ של כ-7 שנים.

בעקבות הצלחת המהלך, הודיעה היום ריט 1 כי תבצע פדיון מוקדם בהיקף של 375 מיליון שקל לאג"ח מסדרה ד', שלה כאמור מח"מ קצר יחסית של 2.8 שנים. לדברי דרור גד, יו"ר ריט 1, "מצב השוק הנוכחי עשוי לספק הזדמנויות להשקעה".

היו"ר גד הוסיף כי "הגיוס הנוכחי, בתקופה מאתגרת זו, מעיד על האמון הרב של שוק ההון בחברה. ניסיון העבר מוכיח כי דווקא ריטים במינוף נמוך מתאוששים מהר יותר לאחר משברים מענפים אחרים. הגיוס מאפשר לנו לנצל את מצב השוק ולהחליף חוב קצר בחוב ארוך מאוד ללא תוספת עלות. מעבר להארכת החוב בתשואות אטרקטיביות, המהלך ישפר משמעותית את נזילות החברה וגמישותה על ידי כך שיקטין את חלויות החוב בשנים 2021-2024, ולהערכתנו, אף צפוי לאפשר לנו לממש הזדמנויות השקעה חדשות ככל שיתהוו".

רבוע נדל"ן גייסה 467 מיליון שקל

עוד קודם לכן, השלימה  חברת רבוע כחול נדל"ן גיוס של 467 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב נוספות מסדרות ז' ו-ח'. הגיוס בוצע בדרך של הרחבת סדרה, כשהסכום שגויס יממן לחברה את פירעון התחייבויותיה הפיננסיות (קרן וריבית) לשנת 2020, בהיקף של כ-433 מיליון שקל.

עוד לפני חג הפסח הצליחה רבוע נדל"ן לגייס סכום של 297 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה ז'. בזכות ביקוש עודף שנרשם בהנפקה ולא נענה, החליטה החברה במהלך חול המועד להיענות לבקשות שקיבלה להנפקת פרטית של אג"ח נוספות: אג"ח ז', שהניבו לחברה סכום של 118 מיליון שקל, ואג"ח ח', שהניבו עוד 52 מיליון שקל.

מוטי בן משה, בעל השליטה בקבוצת אלון רבוע כחול ויו"ר רבוע כחול נדל"ן, ציין כי בעקבות הגיוסים מחזיקה החברה ביתרות נזילות של כ-700 מיליון שקל, וכי היא פועלת להגדלת מסגרות אשראי בהיקף של כ-600 מיליון שקל מהבנקים והגופים מוסדיים.

"ברבוע נדל"ן אנו מאמינים שבעת הזאת חשוב לשמור על נזילות גבוהה וגמישות פיננסית. עם השלמת כלל המהלכים שאנו עובדים עליהם, לרבוע נדל"ן יהיו נכסים נזילים ופיננסיים ומסגרות אשראי מאושרות בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל", הוסיף בן משה.

רבוע כחול נדל"ן נסחרת בבורסה לפי שווי של 1.88 מיליארד שקל ומחזיקה, בין השאר, בבעלות מלאה על קניון TLV בתל אביב ובנכסים שבהם ממוקמים מרבית סניפי רשת הקמעונאות מגה. סדרות ז' ו-ח' של החברה, שהן בעלות מח"מ של 4.1 שנים ו-5.8 שנים, בהתאמה, צמודות למדד המחירים לצרכן ומגובות בביטחונות, נסחרו היום לפי תשואה של 2.1%.