בלי קשר לקורונה: מדוע זינקו מניותיהן של חברות התרופות לסרטן קומפיוג'ן ויורוג'ן

ההערכות האופטימיות לגבי סיכויי העסקה בין גיליאד וארקוס פגשו משקיעים שמחפשים הזדמנויות בשוק תנודתי • שוק הביוטק, ובמיוחד תרופה חדשה ופורצת דרך לסרטן, נחשב עמיד במיוחד בפני תקופות של מיתון

שוק הביומד / צילום: Shutterstock
שוק הביומד / צילום: Shutterstock

מניית חברת התרופות לסרטן קומפיוג'ן  זינקה ב-40% ביום חמישי האחרון בבורסת תל אביב, והשלימה עלייה של כ-110% מתחילת השנה, בניגוד למגמה בשוק בתקופה זו. בהסתכלות של שנה אחורה, עלתה מניית קומפיוג'ן 250% וכעת שווי השוק שלה 957 מיליון דולר. 

הסיבה העיקרית לזינוק המניה ביום חמישי היתה ידיעה באתר "בלומברג", שלא התייחסה לקומפיוג'ן ישירות, אלא לחברה מתחרה שלה, ארקוס. על פי הידיעה ב"בלומברג", חברת גיליאד העולמית מתעניינת ברכישת ארקוס, המפתחת תרופה לסרטן על בסיס מנגנון בשם TIGIT.

ולמה קומפיוג'ן? משום שגם היא מפתחת תרופה לסרטן על בסיס מנגנון TIGIT. אם גיליאד מתעניינת בארקוס בזכות תרופה זו, אומרים המשקיעים וגם כמה מהאנליסטים, אולי זהו סימן לכך שתחום ה-TIGIT עשוי להיות "הדבר החם הבא" בסרטן. כמו כן, אולי אם גיליאד תרכוש את ארקוס, עשוי להתפתח מרוץ רכישה בתחום, וגם קומפיוג'ן עשויה ליהנות ממנו ולהירכש, אפילו לפני שנדע אם מנגנון ה-TIGIT אכן מקיים את ההבטחות. תהליך כזה קרה לחברות בתת-סקטורים אחרים בתחום הסרטן בשנים האחרונות.

ההערכות האופטימיות לגבי סיכויי העסקה בין גיליאד וארקוס ולגבי השפעתה האפשרית על השוק, פגשו משקיעים שמחפשים הזדמנויות בשוק תנודתי, שאמנם מתאושש בשבועות האחרונים, אבל רבים חוששים מהיפוך המגמה. שוק הביוטק, ובמיוחד תרופה חדשה ופורצת דרך לסרטן, נחשב עמיד במיוחד בפני תקופות של מיתון. מדד נאסד"ק ביוטק התאושש לגמרי מן ההלם הראשון של מגיפת הקורונה, וכעת רושם תשואה של 5% מתחילת השנה.

מניית קומפיוג'ן התחילה לעלות בתחילת אפריל, עוד לפני ההודעה הנוכחית, בין השאר, בעקבות הודעה שלפיה המוצר שלה בתחום ה-TIGIT נכנס לניסוי קליני ראשון. לחברה מוצר נוסף בניסויים קליניים, במנגנון אחר שגילתה בעצמה, שבו היא כרגע המתחרה היחידה.

גיליאד עוד מעכלת את רכישת קייט

בהתייחס לרכישה האפשרית של גיליאד את ארקוס, מעניין להזכיר את הרכישה הענקית האחרונה של גיליאד, קייט פארמה. קייט, שהוקמה על ידי הישראלי תושב ארה"ב פרופ' אריה בלדגרין, נרכשה על ידי גיליאד בסכום עתק של יותר מ-11 מיליארד דולר, עוד לפני שהמוצר הגיע לשוק. זאת, מתוך הנחה של גיליאד כי תחום ה-CAR-T שבו פועלת החברה, הוא הדבר הבא בטיפול בסרטן. וגם בתחום זה, התפתח מרוץ רכישות.

בשלב זה גיליאד מעכלת עדיין את הרכישה של קייט, שנחשבת, לפחות בינתיים, לרכישה לא מוצלחת, עם הכנסות של 456 מיליון דולר ב-2019 - נמוכות ביחס לציפיות - ותביעת פטנטים שבה חויבה לשלם יותר ממיליארד דולר. עם זאת, עסקת הענק  לא דיכאה את התיאבון של גיליאד לביצוע רכישות נוספות, ובתחילת מרץ רכשה את חברת Forty Seven העוסקת גם היא, כמו כל החברות שהוזכרו, בטיפול בסרטן באמצעות מערכת החיסון, תמורת 4.9 מיליארד דולר.

גיליאד, שמיקדה את רכישותיה האחרונות בתחום הסרטן, נהנית מעלייה חדה במנייתה וברמת העניין בה בזכות התחום המקורי שבו עסקה - טיפול במחלות זיהומיות. החברה הביאה לשוק תרופות מצליחות לאיידס ול-HCV, ושינתה את מהלך המחלות האלה. עכשיו היא רוצה לעשות זאת שוב עם התרופה רמדסיביר לקורונה, שנחשבת לאחת המעניינות בתחום. תוצאות מבטיחות ראשונות מהמוצר הובילו לעלייה של 27% במנייתה לשווי שוק של 115 מיליארד דולר.

הדיווח שהקפיץ את מניית יורוג'ן

אפרופו היזם הסדרתי פרופ' בלדגרין, הרי שיש לו חדשות טובות גם בחברה ישראלית אחרת, שבה הוא משמש יו"ר - חברת יורוג'ן . ביום חמישי האחרון התקבל אישור של רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) לתרופה של החברה, Jelmyto, המיועדת לטיפול בסרטן בדרכי השתן העליונות.

בעקבות הדיווח עלתה מניית יורוג'ן ב-17% בנאסד"ק בימים חמישי ושישי, לשווי שוק של 502 מיליון דולר. על פי הערכות האנליסטים, הכנסות המוצר יכולות להגיע לכ-300 מיליון דולר בשנה.

האישור ניתן במסלול סופר-מואץ - למעשה, עוד לפני שהניסוי הקליני הסתיים, על בסיס 41 מטופלים בלבד, כשעל החברה הוטל להמשיך לבצע את הניסוי למעקב. הטיפול של יורוג'ן מחליף ניתוח ואשפוז בפרוצדורה של אשפוז יום ללא ניתוח, ולכן מתאים במיוחד לתקופה זו. 

יורוג'ן הוקמה במסגרת של חממת יוזמות גרנות (שכבר אינה קיימת), ועם משקיעיה נמנים מורי ארקין, קרן פונטיפקס, Ourcrowd וגם קרן CHealth של חיים הורביץ ופרופ' בלדגרין. החברה גייסה עד כה כ-320 מיליון דולר, כשהרוב המוחלט של הסכום גויס בהנפקת מניות בנאסד"ק.