הפגנה בת"א נגד ממשלת אחדות: "בחסות המגפה הופכים את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה"

כך אמר ח"כ משה יעלון בהפגנה שהתקיימה הערב בתל אביב • כאלפיים איש הפגינו נגד ממשלת האחדות המסתמנת בראשות בנימין נתניהו בחלקה הראשון של התקופה • לפיד: "ביבי הפך את המילה דמוקרטיה לערכים של שמאלנים, הוא שחק את כל הערכים הבסיסיים"

הפגנת הדגלים השחורים / צילום: מחאת הדגלים השחורים
הפגנת הדגלים השחורים / צילום: מחאת הדגלים השחורים

בכיכר רבין התפרשו הערב אלפיים איש, תוך שמירה על מרחק של 2 מטר האחד מן השני, והפגינו נגד ממשלת האחדות המסתמנת בראשות בנימין נתניהו בחלקה הראשון של התקופה.

למרות שח"כ בני גנץ לא חתם עדיין על הסכם להקמת ממשלת אחדות, ביממה האחרונה נמצא הכדור במגרש של נתניהו. זאת אחרי שגנץ הסכים לפשרות שונות, לרבות בנושא סיפוח יישובים יהודיים ביו"ש. לדברי צוותו הוא לא הסכים להתפשר בנושא הרכב הוועדה למינוי שופטים וגם לא בנוגע לחקיקה שתעקוף את פסיקת בג"ץ, אם פסיקה שכזו תפסול את הענקת המנדט לנתניהו.

הפגנה נגד ממשלת האחדות המסתמנת בראשות בנימין נתניהו בחלקה הראשון של התקופה / צילום: איל יצהר, גלובס
 הפגנה נגד ממשלת האחדות המסתמנת בראשות בנימין נתניהו בחלקה הראשון של התקופה / צילום: איל יצהר, גלובס

לפי המצב החוקי היום, המנדט להרכבת הממשלה נמצא בידי הכנסת ו-61 ח"כים יכולים להמליץ על נתניהו להרכבת הממשלה. החשש של נתניהו הוא שבמסגרת ההסכם, אחרי ש-61 ח"כים, לרבות הליכוד וכחול לבן ימליצו עליו, יפסוק בג"ץ שהוא לא רשאי להרכיב את הממשלה.

בין הדוברים בהפגנה היום לקחו חלק יו"רי יש עתיד-תלם, יאיר לפיד ומשה יעלון; יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וח"כ יאיר גולן. בנוסף נאם בהפגנה דן מרידור שר המשפטים לשעבר שהיה שר מטעם הליכוד; עו"ד דפנה הולץ לכנר, שהגישה את העתירות נגד הענקת המנדט לנתניהו; ד"ר ארנה ברי; פרופ׳ יורם יובל ויוזמת ההפגנות שיקמה שוורצמן.

לפיד אמר בהפגנה כי מי שנכנס לתוך הממשלה של נתניהו "הוא כבר נכנע. הם לא דון קישוט, אלא דון קישוט. מקשטים לו את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה", אמר לפיד.

לפיד ציין כי טורקיה והונגריה היו דמוקרטיות, אך האנשים הטובים שם נכנעו ונתנו למנהיגים להשתלט. "יש להם כבר כלי תקשורת משלהם, הפרלמנט משרת את מי שקרוב לצלחת, ומי שקרוב מקבל חסינות, נשמע לכם מוכר?"

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר, גלובס
 יאיר לפיד / צילום: איל יצהר, גלובס

עוד אמר לפיד כי "ביבי הפך את המילה דמוקרטיה לערכים של שמאלנים, הוא שחק את כל הערכים הבסיסיים, טוהר המידות, שוויון בפני החוק, תקשורת חופשית, זכויות אדם, זה לא ערכים של שמאלנים, אלא ערכי המדינה. בלי הבסיס הזה אין כלום. אני מסתכל על החברים בימין ושואל - ממתי הם נגד חוק וסדר? המפלגות הדתיות, איך הם הגיעו לשפל הזה של התעלמות מניקיון כפיים?".

שר המשפטים לשעבר דן מרידור אמר בווידאו שהקליט מראש עבור ההפגנה: "המאבק על הדמוקרטיה לא פחות חשוב ומסוכן יותר בטווח הארוך. תוך כדי המלחמה בקורונה אנחנו רואים שחיקה מסוכנת ומכוונת במוסדות השלטון. משר המשפטים שאומר שאין לכבד פסקי דין, יו"ר כנסת שמחליט לא לכבד, ועד תיאורים של המונים שיצאו לרחובות אם תהיה פסיקה של בג״ץ.

"הדבר הנורא הוא שאנשים מאמינים בכך שתופרים תיקים, ותופרים תיקים כדי להכריע ומאמינים שיש פרקליטות בתוך פרקליטות… כואב לי במיוחד שהתנועה שלי, רוב חיי, היא התנועה שהגנה תמיד על מערכת המשפט. בגין היה זה שדרש שהכנסת תוכל לבטל חוקי כנסת אם הם פוגעים בזכויות היסוד, ואני כשר משפטים זכיתי להתחיל את החקיקה.

"והנה התנועה הזו, הליכוד, הפסיקה להיאבק עבור הדמוקרטיה. רוצים פה שלטון בלי מצרים, בתי משפט תחת מתקפה, מבקר המדינה, ראיתם איך הוא. צריך להבין שבארץ שלנו היו מחלוקות עצומות בהיסטוריה והשתתפתי במאבקים האלה כל חיי, אבל תמיד הייתה הסכמה על כללי היסוד, על ערכים משותפים. היום מי שמגן על הדמוקרטיה וזכויות יסוד, מתייגים אותו כשמאל".

ח"כ משה יעלון אמר במהלך ההפגנה: "הממשלה הזו הרעיבה במשך עשור את מערכת הבריאות הציבורית. שיקולים פוליטיים לא הביאו לידי ביטוי את היכולות של המדינה. בשל שיקולים פוליטיים בין ראש הממשלה לשר הבטחון לא הפעילו את כל הגופים הבטחונים", כך לדברי יעלון.

משה בוגי יעלון / צילום: איל יצהר, גלובס
 משה בוגי יעלון / צילום: איל יצהר, גלובס

"ההנהגה כשלה, אך הרוח הישראלית תנצח את המגפה. על הכשלים אי אפשר לגבור באמצעות השתלטות על ערוצי התקשורת, אי אפשר לחפות בכך שהופכים את הממשלה לחותמת גומי, שאין פיקוח רציני של הכנסת. בחסות המגפה הופכים את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה".

ח"כ איימן עודה השתתף גם הוא בהפגנה ואמר כי "כולנו ניצבים מול נגיף אכזרי, נגיף הקורונה, ואנחנו ביחד, בזכות שותפות הגורל, נאבקים וננצח אותו. תשמרו על עצמכם, תתאזרו בסבלנות ויחד עם הרופאים של כולנו, הרוקחים, המנקים בבתי החולים, נאבק וננצח. שותפות הגורל הזו אמורה להמשיך בכל הסוגיות החשובות לנו, בשלום, בדמוקרטיה, בשוויון ובצדק חברתי".

עודה סיפר שלפני כשבועיים פורסם שנתניהו מדבר בשיחות סגורות על "הדיפ סטייט השולט בישראל באמצעות פקידים ומשפטנים. מי שדיבר כך בהיסטוריה היה הדוצ׳ה בניטו מוסליני… אנחנו נגד דרכו של בנימין נתניהו כי הוא מושחת אבל לא רק בגלל שהוא מושחת, אלא בגלל שהוא גזעני", אמר עודה.

איימן עודה / צילום: איל יצהר, גלובס
 איימן עודה / צילום: איל יצהר, גלובס

ההפגנה הערב מגיעה אחרי שבועות של פעילות מצומצמת יותר, של הפגנות אל מול בתיהם של חברי כחול לבן, בקבוצות קטנות ועם אתגרים גדולים לנוכח הוראות המשטרה להפגין בריחוק, ותוך קבלת קנסות גבוהים, בסך אלפי שקלים לעיתים למפגין. בראשית הדרך, מימן אהוד ברק חלק מן הפעילות של חברי הקבוצה המפגינה.