ממשלת חירום | פרשנות

פרשנות: בעידן הכלכלי הקשה ביותר במדינה, נתניהו וגנץ הקימו את הממשלה הבזבזנית ביותר בהיסטוריה

כחול לבן ויתרה במו"מ הפוליטי ובחתימה על כל העמדות המשפיעות בתחום הכלכלי, החל מתפקיד שר האוצר ועד התפקיד הקריטי של שר הבריאות, ואפשרה להכניס את המדינה לתקציב דו-שנתי, בעידן בו גירעון המדינה יורחב

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

בנימין נתניהו ובני גנץ עצמו הערב עיניים מן המצוקות הקשות העולות מן הרחובות ומן המרכזים העירוניים בישראל וחתמו בידיהם על הקמת הממשלה הבזבזנית ביותר בהיסטוריה של ישראל. הממשלה תכיל לא פחות מ-36 שרים ו-16 סגני שרים, משמע ניפוח הממשלה למימדים קיצוניים, חסרי אחריות.

כחול לבן ויתרה במשא-ומתן הפוליטי על כל העמדות המשפיעות בתחום הכלכלי, החל מתפקיד שר האוצר ועד התפקיד הקריטי של שר הבריאות, ואפשרה להכניס את המדינה לתקציב דו-שנתי, בעידן בו גירעון המדינה יורחב. המנגנון שהוכנס בהסכם יחייב שינוי חוק יסוד משק המדינה, ושילוב תקציב דו-שנתי, ואמנם הצדדים קבעו אפשרות לעדכון תקציבי בראשית כל שנת כספים (ינואר), אך קבעו שאם יהיו להם מחלוקות, יראו את התקציב המקורי, כתקציב ההמשכי.

ובמילים אחרות, נתניהו דאג שוויכוחים תקציביים, שהם ליבת המחלוקות הפוליטיות, לא יפריעו לו להמשיך למשול. עם שר האוצר בידי הליכוד ל-3 השנים הבאות, כחול לבן הפקידו בידי הליכוד את המפתח העיקרי לניהול המשק הישראלי.

גם ועדת הכספים, הועדה לענייני קורונה, ועדת העבודה והרווחה, ועדת הכלכלה - כלומר כל הועדות עם הפיקוח על חוקים כלכליים, יוותרו בידי הליכוד. כאמור, שליטה מלאה בעתיד החברתי של המדינה.

אפילו בהיבט של חוק הגיוס לצה"ל נכנעו כחול לבן לדרישות הליכוד, והוציאו את נושא יעדי הגיוס מידי המחוקקים והעבירו אותו לידי הממשלה. המשמעות של כך היא המשך האי-שוויון בנטל על אזרחי ישראל, כאשר רק מחצית מן האוכלוסיה משלמת המיסים, החילונים והדתיים הלאומיים יהיו ברי גיוס חובה.

כחול לבן ויתרה בכל אחת מן החזיתות המשפטיות

היום (ב') התקשר נתניהו לבעל מסעדת הפלאפל מאשדוד, יובל כרמי, ואמר לו "נגעת לליבי, אני אעזור לך, נעזור לכולם, נתגבר על זה יחד". בציניות רבה, נכלל בסרטון קטע בו כרמי "מנקה" את נתניהו מאחריות למצב ומשליך את כל הבעיות, חוסר הסיוע לעסקים במדינה, על יועציו של נתניהו.

גנץ, אמר לפני כמה שבועות שהוא נכנס תחת האלונקה לסייע בעת משבר, אך בהסכם הקואליציוני, ברור שהדבר האחרון שעניין אותו הוא המצוקה הכלכלית. הוא העניק לליכוד שליטה כלכלית מלאה במדינה, ולמעט וטו בוועדת השרים לחקיקה, שריו יתקשו לנווט את המדינה מבחינה כלכלית.

גנץ ניסה לייצר בהסכם נרטיב של הצלת הדמוקרטיה מציפורניו של בנימין נתניהו, אך בקריאת הסעיפים עולה שכחול לבן ויתרה בכל אחת מן החזיתות המשפטיות. הועדה למינוי שופטים, הועברה כולה לידי הימין, עם שני נציגי קואליציה כח"כים, בניגוד לנוהג מן העבר, כאשר אחד מהם הוא ח"כ צביקה האוזר, אשר לבטח ידאג לשופטים שמרנים.

יהיו בוועדה גם שני שרים מן הממשלה. בניגוד להודעות נרגשות של אנשי כחול לבן בשבועות האחרונים, גם הסידור של חובת פיטורי שרים, במידה והוגש נגדם כתב אישום, נמחק. הלכת פנחסי דרעי עברה מן העולם, והחקיקה של הצדדים תצטרך לתת לכך ביטוי.

הדבר אולי החמור מכל הוא, מבחינת היציבות השלטונית הוא שאם בג"ץ יכריע שנתניהו לא יכול לכהן כראש הממשלה (בשל ישיבתו בספסל הנאשמים בחודש הבא), יבוטל ההסכם מיד והמדינה תצא למערכת בחירות רביעית.

גנץ התהדר הערב בכך שהוא חסך למשק מערכת בחירות רביעית, אבל לא בטוח שהדבר כך. וגרוע אף יותר: אם תהיה מערכת בחירות רביעית בזבזנית, יגידו כל הפוליטיקאים, הפעם לרבות כחול לבן, שזו אשמת שופטי העליון. כאילו אלה לא נחבטים מספיק ביום-יום הרגיל.

בצד הכלכלי, ההסכם דל בפרטים. אין קווי יסוד של הממשלה, אין התייחסות למצב הרעוע במשק, אלא רק סידורים ותרגילים משפטיים כדי לבצר את מעמדו של נתניהו, לרבות דאגה לדיור נוסף בתקופת 18 החודשים הבאים, כאילו אין לנתניהו מספיק רכוש פרטי.

"ממלא-מקום ראש הממשלה יקבל נושאים נגזרים ממעמדו, דוגמת סידורי דיור, משרד וכל נושא הנגזר מכך באופן ישיר ועקיף". כלומר, בעוד הציבור הישראלי יכרע תחת המצב הכלכלי הקשה, כספי המסים יממנו לשכות, בתים וסידורים נוספים, כיוון שראש הממשלה החלופי "יהיה זכאי לכל התנאים הנלווים".

ועדת השרים לענייני חקיקה תהיה הגוף המשותק ביותר במדינה

בתקופת החירום, המוגדרת בהסכם כחצי שנה, כל החקיקה תהיה בתחום הקורונה, אך לא פורטו בהסכם עקרונות יסוד לחקיקה וכך כל צד פוליטי יוכל לתקוע יוזמות.

ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים המיועד אבי ניסנקורן תהיה הגוף המשותק ביותר במדינה. הם לא יוכלו לזוז ימינה או שמאלה, למעלה או למטה, בלי אישור שני הצדדים. וטו כפול ומכופל שיתקע כל דבר ועניין. קשה להבין איך יו"ר ההסתדרות לשעבר, ששם לו כיעד בקריירה שלו לדאוג לחלשים בחברה, יוכל להעביר חקיקת סיוע לעסקים בישראל, כשמולו ניצבי שועלי קפיטליזם כמו נתניהו ושאר שריו.

אך דבר אחד אינו כלול באיסור החקיקה הנ"ל וזאת חקיקה בדבר סיפוח יו"ש. לפי ההסכם נתניהו יוכל להציג בקבינט את החלת הריבונות מ-1 ביולי 2020 ולהביא זאת לאישור הכנסת. עלות החקיקה של החלת ריבונות אינה מצוינת בהסכם, אך מיותר לציין שאם המהלך יוביל לביטול הסכם השלום עם ירדן, יהיו לכך גם השלכות כלכליות שליליות מאוד על המדינה (שלא לדבר על ההשלכות הביטחוניות והמדיניות).

ואלמנט אחרון והזוי בהסכמה בין הצדדים: מה יקרה אם נתניהו יחליט להתפטר מתפקידו כראש הממשלה עשרה ימים לפני תום 18 החודשים שלו בתפקיד?

ובכן, לפי ההסכם המסורבל, גנץ יכנס לתפקידו למשך 18 חודשים, אך בסיומם, יהיה זכאי נתניהו לעשרת הימים שלו בחזרה ובקיצור, בתום 36 החודשים, תצא המדינה למערכת בחירות לכנסת ה-24, כאשר נתניהו הוא ראש הממשלה בתקופת המעבר והוא יכול להמשיך לכהן, בכל עונות המעבר, גם אם לא הצליח להרכיב ממשלה. כך הוא יהיה בכנסת ה-24, ה-25 וה-26. הלקח של שנת 2019-2020 לא נלמד.