במשרד התקשורת מנסים למצוא דרך לשדרג את מהירות גלישה בבזק

ההערכות הן שמשרד התקשורת יסכים לשדרוג רשת הנחושת רק בפריפריה ויתנגד לכך שבזק תשדרג במרכז עפ"י שיקול-דעתה • המשרד לא מאמין לבזק שאין קשר בין מתווה הסיבים האופטיים לשדרוג רשת הנחושת, ולכן הסיכוי שהשדרוג ייצא לפועל נמוך

מרכזיית בזק / צילום: רפי קוץ
מרכזיית בזק / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת ינסה לשכנע את בזק לשדרג את הרשת שלה ל-200 מגה בפריפריה, ולא יאפשר לה חופש פעולה לשדרג במרכז הארץ, וזאת על-מנת שהחברה תוציא לפועל את פריסת הסיבים האופטיים שלה. על-פי הערכות, המשרד לא מוכן לקבל את עמדת בזק, הטוענת כי אין קשר בין שדרוג רשת הנחושת הקיימת למתווה פריסת הסיבים האופטיים המתגבש בימים אלה.

במשרד התקשורת סבורים כי מתן האפשרות לבזק לשדרג את רשת הנחושת שלה באזורי הפריפריה הוא מהלך שיסייע להביא לאזורי פריפריה מהירות יותר גבוהה, וזאת מבלי שבזק תוכל להשתמש בשדרוג ל-200 מגה כאמצעי תחרותי נגד מתחרותיה.

כפי שנחשף ב"גלובס", בזק פנתה לאחרונה למשרד התקשורת וביקשה שיבחן מחדש את עמדתו לגבי סוגיית שדרוג הרשת שלה למהירות של 200 מגה בטכנולוגיה הקרויה B35. בקשת השדרוג הוגשה למשרד התקשורת כבר לפני שנתיים, והחברה מקווה שעכשיו, בעקבות נגיף הקורונה והעומס על הרשתות, המשרד ישתכנע בנחיצות השדרוג.

הסבר: במשרד התקשורת קושרים קשר ישיר בין מתווה לפריסת סיבים בבזק המתגבש בימים אלה, לבין שדרוג רשת הנחושת הקיימת. כלומר, במשרד מאמינים שאם בזק תשדרג את רשת הנחושת, היא למעשה לא תיכנס לפרויקט סיבים. ולכן המשרד קושר בין שתי הטכנולוגיות באופן הבא: הוא אומר לבזק שהיא יכולה לשדרג ל-200 מגה רק היכן שהיא לא תפרוס סיבים אופטיים; ולחלופין הוא אומר לה לחכות עד שיאושר מתווה פריסת הסיבים, ורק אז לשדרג ל -200 מגה כרצונה. המשרד כאמור לא מוכן לקבל את עמדת בזק שאין קשר בין שתי הטכנולוגיות, ושבזק רוצה לפרוס סיבים אופטיים ללא קשר לשדרוג רשת הנחושת שתלווה את החברה כנראה עוד שנים רבות.

הוויכוח בין הצדדים מעורר הרבה מאד שאלות בשני הכיוונים. ראשית מצד בזק, שלא מוכנה להתקדם ולהיכנס להשקעה בפרויקט הסיבים ללא שהמתווה סגור, חתום ונעול, כלומר החברה לא מוכנה לקחת את הסיכון ביציאה לפרויקט בהשקעה של מיליארדי שקלים, כאשר מנגד ההבטחות מצד משרד התקשורת להבטחת חובותיה ותנאים הפרויקט אינם סגורים.

במילים פשוטות, האמון בין הצדדים פשוט לא קיים, ובזק רואה בחלק מאנשי משרד התקשורת כמי שפועלים מתוך עוינות לשמה. בבזק שוררת תחושת תסכול גדולה מהתנהלות המשרד כלפיה, והיא לא מאמינה שהמשרד פועל בתום-לב בענייניה.

מנגד אפשר היה לצפות מבזק שתסכים להתפשר על-מנת שניתן יהיה להוציא לפועל את המתווה, והחברה תוכל להתמקד בפרויקט, אך החברה טוענת כי הוויתורים והפשרות שהיא נאלצת לעשות הופכים את הפרויקט לגבולי מבחינת הכדאיות הכלכלית שלו.

מי שיידרש לקבל את ההחלטה הסופית הוא כנראה שר התקשורת דודי אמסלם, אך אין לדעת האם הוא ירצה לעסוק בנושא או להשאיר את הטיפול לשר התקשורת החדש.