רשות התחרות מתירה לרשתות התאגדות ומחאה משותפת – כל עוד לא יפגעו בתחרות

אחרי האזהרה שקיבל ועד הפעולה של רשתות האופנה והמסחר, הוועד הגיע להבנות עם רשות התחרות בנוגע למאבק שהוא מנהל על רקע נזקי משבר הקורונה לעסקים בענף

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

אחרי האזהרה שקיבל ועד הפעולה של רשתות האופנה והמסחר, הגיע הוועד להבנות עם רשות התחרות בנוגע למאבק שהוא מנהל על רקע נזקי משבר הקורונה לעסקים בענף. זאת לאחר פרסום חוות-הדעת שנחשפה ב"גלובס", לפיה רשות התחרות לא תאפשר לרשתות משא-ומתן משותף מול הקניונים בנוגע לדמי השכירות.

במסגרת ההבנות החדשות שהושגו בין רשות התחרות להתאגדות רשתות האופנה והמסחר המלווה על-ידי עו"ד מתן מרידור, שותף וראש מחלקת התחרות באגמון ושות', הרשות הבהירה כי היא לא תראה לנכון להתערב במקרה שבו הרשתות יבקשו לנקוט צעדי מחאה מול רשויות השלטון בישראל, דוגמת השבתה.

בכך הרשות למעשה נתנה את ברכתה לצעד שבו יצאו היום (ד') הרשתות בקריאה להשבית את הפעילות באופן מלא עד שדרישותיהן מהממשלה לא ימולאו, והבהירה כי לא תראה בכך פגיעה בתחרות.

בפגישה מקוונת שהתקיימה עם ראשי ההתאגדות ועו"ד מרידור, ברשות הגדירו כי פעולות שנוגעות למשא-ומתן מסחרי מול הקניונים אסורות ופסולות בעיניה, אך לעומת זאת הרשתות כן יוכלו לנהל משא-ומתן משותף מול רשויות השלטון וגורמי רגולציה.

למעשה, הממונה על רשות התחרות, עו,ד מיכל הלפרין, הבהירה לוועד באופן חריג כי בעת הזאת התארגנות ופעולות כאלה יכולות ליהנות מהגנה במסגרת החוק, ובלבד שהוועד יוודא כי ההשבתה ושאר פעולות המחאה נעשות באופן שעומד בגדר חוק התחרות הכלכלית. עם זאת, פעולה מול הקניונים או מול כל ספק אחר דוגמת חברות ניקיון ואחרות, בדרישה לשיפור תנאים וניהול משא-ומתן, עדיין אסורה.

עם זאת, ברשות התחרות העבירו מסר כי הרשות תקבל גם התנהלות מאוגדת מול הקניונים ככל שזו לא תפגע בתחרות - לדוגמה בהסדרה לוגיסטית של פתיחת הקניונים או תיאום הסדרי תחבורה ציבורית שיאפשרו להגיע אליהם.

כאמור, בערב חג ראשון של פסח נחשף ב"גלובס" כי רשות התחרות הוציאה לרשתות האופנה והמסחר כרטיס צהוב, כשקבעה כי התאגדות הרשתות מול חברות הקניונים עלולה להיות הסדר כובל אסור. התאגדות רשתות האופנה והמסחר מסרה אז כי "חלק ניכר מבעלי הנכסים אשר מבינים את גודל השעה, הציעו מיוזמתם לוותר על דמי השכירות בתקופת הסגירה".

ההסכמות הללו מגיעות בהמשך להצהרה שפרסמה רשות התחרות בתחילת משבר הקורונה, לפיה "שיתופ-יפעולה, ובכלל זה שיתופי-פעולה בין עסקים מתחרים, אשר מאפשרים לעסקים להמשיך את פעילותם בתקופה של משבר הקורונה, יכולים להיחשב שיתופי-פעולה שדווקא מסייעים לתחרות בטווח הארוך".