גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: לפני שמחזירים את הליגות, צריך להחזיר את הספורט לאנשים

הנחיות הממשלה אוסרות גם על קיום אירועי ספורט מקצועני וגם מגבילות מאוד פעילות ספורטיבית של אנשים פרטיים ● אלא שבינתיים ראשי משרד הספורט דוחפים להחזרת ענפי הכדורגל והכדורסל במקום לחפש פתרונות יצירתיים שיאפשרו גם לאזרחים לשוב לפעילות המועדפת עליהם

מירי רגב בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ', וואלה news
מירי רגב בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ', וואלה news

בנאדם שיושב בביתו כבר חודש וחצי עולה על בגדי ספורט, נועל נעלי ריצה, ומתחיל לנוע במעגלים ברדיוס דמיוני של 500 מטר מהבית. יציאה עם אופניים לרכיבה ארוכה היא מחוץ לתחום. פעילות גופנית עם יותר מבנאדם אחד מהמשפחה הגרעינית שלו היא מחוץ לתחום. שחייה בים היא מחוץ לתחום. גם טיול בדד או זוגי באוויר הפתוח בחיק הטבע הוא מחוץ לתחום.

בבית הצמוד אליו הוא יכול לראות את השכן מתעורר, נועל נעלי חג, ויוצא לתפילה משותפת באוויר הפתוח, אותו אוויר פתוח שנהייה פתאום פחות מסוכן ופחות מדבק. השכן ישהה במחיצתם של 19 אנשים, לא בני משפחתו הגרעינית, מבלי שיעבור על שום הנחיה של משרד הבריאות.

הדוגמה הקטנה הזאת יכולה לסכם את הקדנציה של מירי רגב במשרד הספורט. בזמן שבליל העברת תקנות הקורונה האחרונות הצליחו גורמי לחץ שונים להשפיע על מקבלי ההחלטות להרחיב כמות המתפללים המותרת ממניין ל-19, הספורט והחשיבות של הספורט לא נמצאים על השולחן של מקבלי ההחלטות. בעיקר בגלל שאין מי שישים אותו שם.

התרומה של רגב התבטאה השבוע בניסיון למצוא פתרון דווקא לענף הכדורגל המקצועני כדי להחזיר אותו לפעילות. מדוע דווקא את ענף הכדורגל, שמעסיק בפועל (אם לוקחים בחשבון את הליגה הבכירה) כ-350 שחקני כדורגל שרובם מרוויחים יפה מאוד? לא ברור. אבל זה תפס כותרת כמובן. הכדורגל הוא כלי קל לתפוס כותרות. "תוכנית רגב", כך היא כונתה, הייתה ללא ספק יצירתית ודיברה על השלמת הליגה בטורניר סגור בעיר אילת.

איך אפשר לקיים ליגה במקום שבו יש מתקן אחד רעוע, שאחרי חמישה משחקים בזה אחר זה יהיה דומה לאורווה ויסכן את בריאותה שחקנים, זה סיפור אחד. מוזר שאחרי ארבע שנים במשרד השר האחראי לא מודע לתשתיות של הספורט באילת. זה נראה קצת כמו העתק הדבק מהצעות שהועלו במדינות אחרות ששם אין בעיית תשתיות ולא את החום של אילת.

אבל השאלה המרכזית היא מדוע משרד ממשלתי שאחריותו היא לכלל הספורט בישראל עסוק דווקא בספורט מקצועני ודווקא בליגה בכדורגל.

במהלך דיון בוועדת הקורונה של הכנסת ציין מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי כמה דוגמאות לפעילות המשרד להמחשת פעילותו בעת משבר הקורונה. הוא דיבר על הניסיון להחזיר את הליגות המקצועניות, על פיתרון נקודתי שניתן להפועל ירושלים ולמכבי ת"א בכדורסל בנוגע למשחק באירופה, וניסיון לסייע לספורטאים אולימפיים להתאמן במכון וינגייט.

גם שרעבי עסוק בטיפול בגורמי הלחץ המקצועניים של הספורט שיושבים עליו. אלא שהמנדט שניתן למשרד הספורט בימי הקורונה הוא לא לעסוק תחילה ב"מניעת קריסה של הספורט" או לטפל בכלכלה של הספורט. התפקיד הראשון שלו והדחוף אינו בהקמת מנגנון שיבטיח את חזרת הליגה כדי ששחקנים שוב יקבלו את שכרם המנופח. וגם לא את חזרתם של הספורטאים האולימפיים. אלא קודם כל לדאוג שהציבור במדינת ישראל יפעל ויזיז את עצמו, ודאי עכשיו בתוך סיר הלחץ שמייצר סגר הקורונה.

הניסיון לקבוע כי הספורטאים המקצועניים הם עובדים חיוניים למשק הוא מגוחך. במה הם חיוניים בדיוק? למי הם חיוניים? הספורט העממי הרחב הוא חיוני למשק. בריאותית ונפשית. יותר חשוב להחזיר מיליוני ילדים, נערים, גברים ונשים לפעילות גופנית באוויר הפתוח, במגרשים המיועדים לכך, מאשר לדאוג לספורטאי ההישג.

הבעיות התחילו הרבה לפני הקורונה

המעמד של הספורט בישראל הוא רע. זה מתבטא גם תקציבית. המדינה לא משקיעה בספורט - כ-0.2% מתקציב המדינה הוא תקציב משרד הספורט. היעדר המעמד, ובמקביל חוסר אכפתיות של השר שבראשו (שכבר רואה חודשים ארוכים תפקיד בממשלה הבאה) גורר אנרכיה בתפעול של הספורט בעת משבר. אין שום דבר מערכתי שלפיו עובדים.

כל גורם בספורט מרים טלפון לפרופ' איתמר גרוטו שסומן על ידי כולם כמי שאיתו אפשר לדבר. אנשי הכדורגל מדברים איתו, אנשי הכדורסל, אנשי הוועד האולימפי. גם לאנשי מרכזי הספורט יש מה להגיד לו. כל אחד מושך לצד שלו. אלו טוענים לקריסה כלכלית, לאלו יש ספורטאים אולימפיים להכין לטוקיו. אלו מאבדים לקוחות בכל יום שעובר. ככה זה מתנהל.

לא מקשה אחת

אחת הבעיות בניסיון לחזור לפעילות היא בהגדרה הרחבה מדי של המילה ספורט. זה לא יכול לעבוד ככה. אי אפשר להתייחס לספורט כמקשה אחת ויש לייצר דיפרנציאציה. נכון, זה דורש התעסקות במי כן יכול לפעול ומי לא, אבל כך בדיוק פועל הספורט - עם שוני ענפי עצום. יש ענפי ספורט אולימפיים עם מגע שמתקיימים במקום סגור. ברור שהם בעיתיים בעת הזו, לפחות כל עוד ההנחיות לריחוק של שני מטר קיימות. אבל זה לא אומר שענפים אחרים לא יכולים לפעול.

אם באמת רוצים להחזיר לפעילות את הספורט מה הבעיה עם שני שחקני טניס לעמוד משני צדי הרשת לחבוט זה אל זה; מה הבעיה של גולשי רוח לפעול בים; מה הבעיה עם מרתוניסטית להתאמן באוויר הפתוח או באצטדיון; את זה אפשר היה לעשות הרבה לפני שמונה רפרנט מטעם משרד הבריאות לתחום הספורט. מה הבעיה לבנות אימון ספורט ללא מגע אפילו לקבוצת ילדים בכדורסל, בכדורגל או בכדורעף.

כשרוצים להחזיר לעבודה את מורי הנהיגה מתברר שאפשר להיות יצירתיים, ששני מטר הם כבר לא בדיוק שני מטר. ספורט זה כבר סיפור אחר.

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "לאורך כל השיח המתנהל בין משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות, הן בשיחה של השרה רגב עם מנכ"ל המשרד והן בכל השיחות אותן מנהל מנכ"ל המשרד, יוסי שרעבי, מול כלל הגורמים במשרד הבריאות, הבקשה להחזיר את הספורט העממי לשגרה עולה שוב ושוב, יתר על כן תכנית שהגיש המשרד לחזרה הדרגתית כוללת את הספורט העממי כבר בשלבים הראשונים.

שרת התרבות והספורט אף ביקשה להוריד את הגבלת 500 המטרים לריצה לציבור הרחב, אולם בקשה זו נדחתה בשלב זה על ידי גורמי משרד הבריאות. גם הפעילות הקבוצתית ללא מגע תחזור לפעילות בימים הקרובים. היוזמה לגבי חידוש הליגה בכדורגל ולהביא לסיומה נולד מהרצון למזער נזקים כלכלים עצומים לענף ולנסות לחזק את העיר אילת ככל שזה ניתן וישנם תשתיות שיאפשרו זאת. משרד התרבות והספורט והשרה רגב ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וגופי הספורט להחזיר את הספורט התחרותי והעממי לפעילות בהקדם האפשרי תוך שמירה על כל ההנחיות וההתניות של משרד הבריאות".

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "לאורך כל השיח המתנהל בין משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות, הן בשיחה של השרה רגב עם מנכ"ל המשרד והן בכל השיחות אותן מנהל מנכ"ל המשרד, יוסי שרעבי, מול כלל הגורמים במשרד הבריאות, הבקשה להחזיר את הספורט העממי לשגרה עולה שוב ושוב , יתר על כן תכנית שהגיש המשרד לחזרה הדרגתית כוללת את הספורט העממי כבר בשלבים הראשונים.

"שרת התרבות והספורט אף ביקשה להוריד את הגבלת 500 המטרים לריצה לציבור הרחב, אולם בקשה זו נדחתה בשלב זה על ידי גורמי משרד הבריאות. גם הפעילות הקבוצתית ללא מגע תחזור לפעילות בימים הקרובים. היוזמה לגבי חידוש הליגה בכדורגל ולהביא לסיומה נולד מהרצון למזער נזקים כלכלים עצומים לענף ולנסות לחזק את העיר אילת.

"ככל שזה ניתן וישנם תשתיות שיאפשרו זאת. משרד התרבות והספורט והשרה רגב ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וגופי הספורט להחזיר את הספורט התחרותי והעממי לפעילות בהקדם האפשרי תוך שמירה על כל ההנחיות וההתניות של משרד הבריאות".

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פלסטינים עוזבים את מזרח רפיח לאחר קריאות צה''ל להתפנות מהאזור / צילום: Reuters, Hatem Khaled

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת"

גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה