פרסומות | בלעדי

קמפיין משרד הבריאות לחברה הערבית הוסר לאחר שהואשם בשוביניזם

משרד הבריאות הסיר אמש קמפיין שנועד לעודד את האזרחים הערביים להישאר בבית בחודש הרמדאן • הסרטון עורר זעם עקב שימוש ב"מילים שמדכאות נשים" • משרד הבריאות לא מקצה תקציבים הולמים להסברה על משבר הקורונה לחברה הערבית

מתוך קמפיין משרד הבריאות לחברה הערבית / צילום: צילום מסך
מתוך קמפיין משרד הבריאות לחברה הערבית / צילום: צילום מסך

משרד הבריאות שוב מקבל ביקורת חריפה על אופן העברת המסרים שלו לחברה הערבית. ל"גלובס" נודע כי אתמול (ד') בשעות לילה מאוחרת הסיר משרד הבריאות מהרשת קמפיין חדש שעלה רק בבוקר במטרה לעודד את האזרחים הערביים להישאר בבית בחודש הרמדאן, שמתחיל היום. הקמפיין הוסר לאחר שעם עלייתו לאוויר והפצתו בקבוצות וואטסאפ, נשים וארגוני נשים טענו כי מדובר בקמפיין פוגעני ושוביניסטי, המקטין נשים ומעודד לאלימות.

הסרטון מחולל הסערה לא נוצר על-ידי לפ"מ, שהיא זרוע הפרסום של משרדי הממשלה, אלא על-ידי ספק יחסי הציבור של משרד הבריאות לחברה הערבית. נראים בו שתי נשים, שתיהן מסורתיות, שכל אחת מדברת על החשיבות להישאר ולבשל בבית, תוך שהיא מגלגלת עלי גפן.

המסר הכללי של "מקומה של אישה במטבח" עובר היטב גם עבור מי שלא דובר ערבית, אולם הזעם שעורר הסרטון נבע גם מכך שבשפה שבה הנשים עושות שימוש יש מונחים הנחשבים מאוד לא מכובדים לנשים. כך, למשל, משתמשת אחת מהנשים במונח "דובין חאלקון" (תתקפלו ותישארו בבית) ,שההקשר שלו בשפה הערבית הוא במובנים שליליים. כמו כן נעשה שימוש במושג "אלבית סותרה לכן", שאומרים למישהי שתתחתן בהקשר של זה שבן הזוג ישמור עליה ואף אחד לא יפגע בה.

"על-פי המסר שבחר משרד הבריאות, הבית הוא מקום בטוח, ולכן חשוב להישאר בבית, אך השימוש הוא במילים שמדכאות נשים, מילים אגרסיביות ומשרישות את השוביניזם ואת מעמדן הנחות של הנשים הערביות", אומרת שלא לייחוס פעילה באחד מארגוני הנשים.

כאמור, במשרד הבריאות הגיבו במהירות יחסית, ותוך שעות הסרטון הוסר מהאתר, כמו גם מקבוצת הוואטסאפ של הכתבים הערביים.

נזכיר כי רק לפני ימים ספורים חשפנו ב"גלובס" כי ארגונים בחברה הערבית התלוננו כי לא מוקצים מספיק משאבים לתקשור ראוי של המסרים של משרד הבריאות בעניין משבר הקורונה. עוד פרסמנו כי מודעה שפרסם המשרד עם הנחיות כיצד להתנהל סביב המשבר זכה לביקורת קשה, לאחר שבמודעה נראו דמויות מאוירות בתלבושת מסורתית שדומה לבגדים שלובשים בערב הסעודית. לא חלפו ימים רבים, ומשרד הבריאות מצליח שוב לעורר זעם על האופן הסטראוטיפי בו הוא פונה לחברה הערבית, דווקא בעת שבו עליו לייצר הכי הרבה קשב למסרים.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.