מגלות אחריות? למרות המצב הכלכלי הקשה, הרשתות בארה"ב לא ממהרות לפתוח מחדש את הדלתות

בזמן שבארה"ב ניטש ויכוח עז בין תומכי פתיחת הסגר, בעיקר מהצד הימני של המפה הפוליטית, לבין אלה שמבקשים להמתין עם זה, רשתות גדולות מסרבות לפתוח את החנויות שלהן, למרות שבחלק מהמדינות המושלים התירו זאת

סניף של רשת בסט ביי / צילום: shutterstock
סניף של רשת בסט ביי / צילום: shutterstock

כאשר כמה מדינות ארה"ב נוטות לפתוח מחדש את הכלכלה שלהן מהסגר של הקורונה, חברות גדולות רבות לא ממהרות לפתוח מחדש את הדלתות.

מייסי'ז, גאפ וענקית המסעדות TGI פריידייז הן בין הרשתות הארציות הגדולות שהודיעו כי הן לא מתכוונות לפתוח את דלתותיהן כרגע במדינות כמו ג'ורג'יה ודרום קרוליינה, מנימוקים של בריאות וחשש מביקוש צרכני נמוך. רשתות נוספות, כמו בסט ביי וסטארבקס, ימשיכו לפעול במתכונת קורונה, כלומר יספקו הזמנות מקוונות בלבד או באיסוף עצמי ללא כניסה לחנות.

הרשתות אומרות כי תוכנית הפתיחה מחדש המדורגת שלהן תתבסס על הנחיות מדינתיות ומקומיות, שיעורי ההידבקות המקומיים, ניתוחי השוק שלהן וסקרי צרכנים. חנויות גדולות רבות אינן רווחיות אם מספר הקונים שיכולים להיכנס אליהן מוגבל מאוד, אומרים יועצים.

רשתות שנפתחות מחדש פועלות להרגיע את הקונים. "דיק'ס ספורטינג גודס" פתחה בשבוע שעבר כמה חנויות בדרום קרוליינה, איווה, נברסקה, וירג'יניה ואוקלהומה, אחרי שעברה לאיסוף הזמנות מבחוץ והזמנות אינטרנט בחודש שעבר. "אנחנו רוצים להבטיח לכם שאנחנו נוקטים אמצעי מניעה כדי להחזיק את החנויות נקיות ובטוחות", נאמר באתר החברה לחנויות המקומיות ביום חמישי. החברה מסרה לאנליסטים כי היא נערכת כדי לקבוע את האיוש הנכון של החנויות ואת מודל התפעול החדש, וכבר ביטלה כמה הזמנות של מוצרים.

שלשום (ו'), ג'ורג'יה אפשרה לכמה עסקים, כולל מכוני שיער ואולמות באולינג, להיפתח. מסעדות ובתי קולנוע ייפתחו במהלך השבוע הזה. המושל התיר לחנויות קמעונאיות לחדש השבוע פעילות ב־20% מהמתכונת הרגילה, או חמישה אנשים לכל 100 מ"ר, אך אמר כי הרשויות המקומיות יוכלו למנוע את הפתיחה.

"המושל אומר דבר אחד, וראש העיר אומר דבר אחר. יש הרבה דיבורים, והם לא בהכרח תואמים", אמר ריי בלנשט, מנכ"ל TGI פריידייז.

בלנשט אמר כי הרשת שלו, שמקיפה 840 מסעדות, לא תהיה הראשונה להיפתח לקהל בהתחשב בחשיפה־בכוח של הלקוחות והעובדים לנגיף. "אנחנו לא רוצים להיות כאן בצד המוביל", הוא סיכם.

רשתות בתי קולנוע מובילות, כמו AMC אינטרטיינמנט וסינמארק הלדינגז, לא צפויות לפתוח בתי קולנוע בכמה מדינות לפני מדינות אחרות, לפי מקורות יודעי דבר. כשהוליווד עוצרת את שחרור הסרטים הגדולים שלה לאקרנים, הוצאות התקורה שנדרשות לפתיחה מחדש יהיו גבוהות מדי, אומרים אותם מקורות.

"כמה מדינות ורשויות מקומיות מתחילות לאשר פתיחת בתי קולנוע בתנאים מסוימים, אך תעשיית בתי הקולנוע היא גם תעשייה ארצית", מסרה ביום רביעי שעבר התאחדות בעלי בתי הקולנוע הארצית בארה"ב. "עד שרוב השווקים בארה"ב לא ייפתחו, בייחוד שווקים גדולים, לא יהיה שחרור רחב של סרטים חדשים למסכים".

רשתות השיווק צפויות להיפתח בהדרגה כדי להימנע מלחץ פיננסי, בהתחשב בכך שכמה קונים לא ירגישו בנוח להיכנס לחנויות פיזיות בשלב הראשון, אמר ז'אן עמנואל ביונדי, יועץ בדלויט. החברה הזו משתמשת בנתוני מיקום טלפונים ניידים וכרטיסי אשראי כדי לייעץ ללקוחות באילו אזורים צפויה תנועת הקונים להתחדש תחילה.

הנהלת מקדונלד'ס תדון בפתיחת מסעדת לישיבת לקוחות עם הזכיינים, שמחזיקים 95% ממסעדות הרשת בארה"ב, מסרו נשיא החברה בארה"ב, ג'ו ארלינג'ר, ו-ויקי צ'נסלר, זכיינית מאטלנטה ויו"ר ועדת הפרסום הארצית של מקדונלד'ס.

הזכיינים בג'ורג'יה יבדקו את הנחיות הפתיחה מחדש של המושל ויחליטו היכן הם יכולים לפתוח מחדש תוך שמירה על בריאות הלקוחות והעובדים, מסרה צ'נסלר.

רשתות רבות הוציאו עובדים לחופשה ודחו את תשלומי השכירות של אפריל כדי לחסוך מזומנים. הן ממשיכות לטפל בהזנות אינטרנט, אך הן איבדו את רוב מכירותיהן. גאפ, לדוגמה, מעסיקה חלק מהעובדים בהעברת מלאי מהחנויות למילוי הזמנות מקוונות. ביום חמישי היא הזהירה שהיא שורפת חסכונות שלה, ותצטרך לגייס עוד מימון השנה.

חנויות בסט ביי ברחבי ארה"ב מוכרות מוצרים באינטרנט ומאפשרות ללקוחות לאסוף הזמנות רק מחוץ לחנות הסגורה. "אנחנו עדיין בודקים את ההנחיות החדשות במלואן, אך לפי שעה נמשיך אך ורק בתפעול השירות ללא מגע האנושי ברחבי המדינה, כולל בדרום קרוליינה ובג'ורג'יה", מסרה דוברת של בסט ביי.

פתיחה מחדש תחייב את רשתות השיווק הארציות לשכור מחדש אלפי עובדים, והוסיף הוצאות ניקוי וחיטוי, למרות שיחלפו שבועות עד שהקונים יחזרו במסות גדולות. חוק הסיוע לכלכלת הקורונה מעניק למובטלים אמריקנים עוד 600 דולר בשבוע של הטבות עד סוף יולי. זה אומר שכמה עובדים בשכר לפי שעה ירוויחו פחות אם הם יחזרו לעבודה לפני אוגוסט.

רשת קול'ז מתכננת פתיחה מחדש בשלבים בהתבסס על הנחיות המדינה והרשות המקומית, נתוני בריאות והתקנת אמצעי מיגון, מסר דובר שלה. האמצעים הללו עשויים לכלול הסרת דוכנים של בדיקות מוצרי יופי (קוסמטיקה), ושלטים שמזכירים לקונים/קונות לשמור על מרחק בטוח.

קניון אנדרסון בעיירה אנדרסון בדרום קרוליינה נפתח מחדש לקהל שלשום והיה אחד הבודדים שעשו זאת אחרי שההגבלות על הקמעונאים במדינה זהו הוסרו בשבוע שעבר. לקונים יומלץ לעטות מסכות פנים, וניקוי וחיטוי הקניון יהיו תכופים הרבה יותר.

לואי קונפורטי, מנכ"ל החברה שמחזיקה את הקניון, וושינגטון פריים גרופ, לא צופה קהלים גדולים בשלב הראשון. "אני לא חושב שתהיה בעיה של תורים בשבוע הראשון", הוא אמר. להערכתו, החנויות העצמאיות הקטנות צפויות יותר להרים את התריסים השבוע מאשר החנויות של הרשתות הגדולות.

ההוראות לסגירת קניונים בטנסי ובג'ורג'יה עדיין לא בוטלו. סאקס פיפת' אבניו תכננה לפתוח איסוף הזמנות מחוץ לחנויות שלה ביוסטון וסאן אנטיוניו ביום שישי, במסגרת יוזמת מושל טקסס, גרג אבוט, להניע מחדש את הכלכלה. סאקס עדיין לא קבעה תאריך לפתיחת החנויות לקונים.

בעלים של מרכזי קניות פתוחים אומרים שהחנויות-הדיירים הם שמחליטים מתי להיפתח מחדש, אם כי הבעלים שוקלים עדיין איך לטפל במסעדות פופולריות כמו Chick-fil-A, שיש אליהן בדרך כלל תורים ארוכים.

"אנחנו חושבים שיש כאן הרבה ביקוש מצטבר", אמר ג'ון קייט, יו"ר ומנכ"ל קייט ריאלטי גרופ, חברה מאינדיאנפוליס שמחזיקה מרכזי קניות. שני מרכזים כאלה שלה בדרום קרוליינה ייפתחו אולי חלקית על-ידי הדיירים שלהם השבוע, הוא אמר. החברה תעבוד עם הדיירים-חנויות כדי לנהל את המעבר הזה.

לגרום ללקוחות להרגיש בנוח בחנויות ובמסעדות יהיה אמנות ומדע בו-זמנית. TFI תבטל ישיבה ותתקין מחיצות שקופות לפני שהסועדים שלה יחזרו, והעובדים יעטו מסכות. בלנשט, מנכ"ל החברה, אמר כי הוא רוצה להוסיף לכל מגש מסכות צבעוניות ממותגות כדי לרענן את האווירה. "אנחנו לא רוצים שבמסעדה תהיה אווירה של חדר ניתוחים", הוא הסביר.