גם נתוני מכון ויצמן מאשרים: הסגר עבד, ירידה חדה בתחלואת הקורונה בישראל

שאלוני הקורונה של מכון ויצמן לציבור הרחב מעידים על ירידה חדה במספר החולים החדשים בקורונה בישראל בשבועיים האחרונים • המידע של המכון אינו מנבא מה צפוי כעת בעקבות ההקלות

פקחים אוכפים את הסגר בבני ברק / צילום: Oded Balilty, Associated Press
פקחים אוכפים את הסגר בבני ברק / צילום: Oded Balilty, Associated Press

שאלוני הקורונה של מכון ויצמן לציבור הרחב מעידים על ירידה חדה במספר החולים החדשים בקורונה בישראל בשבועיים האחרונים. כך עולה מהודעת המכון יחד עם הסדנא לידע ציבורי, עמותת מפתחי קוד פתוח שפיתחה עבור מכון ויצמן את השאלון, שמבקש מהמשתתף לענות על מספר שאלות שקשורות במצבו הבריאותי. שאלון זה הוא יוזמה של פרופ' ערן סגל מן המכון, לאיתור וחיזוי מוקדי תחלואה בקרונה בציבור הרחב.

נתוני משרד הבריאות מעידים היום על איתור 68 חולי קורונה חדשים בלבד ביממה האחרונה, לעומת בין 220-320 ביום בשבוע האחרון ומעל 500 חולים חדשים ביום בשיא. מזה כשבוע מספר המחלימים עולה על מספר החולים החדשים המאומתים.

הנתונים שמגיעים מן השאלון של מכון ויצמן משלימים את נתוני משרד הבריאות, המבוססים על הבדיקות הרשמיות. מספר החולים המאומתים באמצעות בדיקות רשמיות, יכול להיות מושפע ממספר הבדיקות שבוצעו ומההחלטה באילו אוכלוסיות למקד את הבדיקות. לעומת זאת השאלון האנונימי הופנה לכל תושבי ישראל.

החיסרון בשאלון של מכון ויצמן הוא המענה הוולנטרי. אין לדעת אם הקבוצה הממלאת את השאלון חולה יותר בקורונה מאשר כלל האוכלוסייה, וגם לא ניתן לדעת בוודאות אם מי שאותרו כחולים על פי השאלון על בסיס תסמיניהם, הם אכן חולים. אולם, כאשר שני מסדי הנתונים מעידים על אותה המגמה, הרי שהם מחזקים זה את זה.

הערים המובילות בתסמינים: מעלה אדומים, ב"ש, בת ים ואור יהודה

מכון ויצמן לא מפרסם את מספר החולים שאותרו בשאלון, כיוון שמדובר רק במדגם מן הציבור, אולם הוא שם דגש על מספר החולים החדשים במדגם היום, לעומת התקופות הקודמות. "נתונים אלה משקפים כי מדיניות הסגרים והמגבלות מצליחה למנוע את התפשטות הנגיף", אומרים בסדנא לידע ציבורי. אי אפשרות לנבא בינתיים מה תהיה המגמה עם ביטול חלק מן המגבלות, ועם הירידה בזהירות הכללית בציבור בשבועות האחרונים.

"שכיחות תסמיני הקורונה בכל רחבי הארץ ירדה אל מתחת לקו הממוצע הארצי בתחילת החודש", אומרים בסדנא. "בערים שהובילו את מדד התסמינים בשבועות האחרונים, כגון בית שמש, חלה ירידה דרסטית של 55% בשיעור התסמינים המדווחים. בנס ציונה חלה ירידה של 67% בשיעור התסמינים המדווחים עד לכדי דיווח מועט ביותר של תסמינים. השאלונים מולאו יותר ממיליון פעמים. בנקודת הזמן הזו, הערים המובילות בשיעור התסמינים הן (לפי הסדר) מעלה אדומים, באר שבע, בת ים, אור יהודה. אולם שיעור התסמינים בכל הערים האלו עדיין נמוך מהממוצע הארצי לפני הסגר ולא מצביע על התפשטות", נאמר בהודעה.

פרופ' ערן סגל, מכון ויצמן למדע: "לאחר תקופה בה הוטלו על הציבור הישראלי מגבלות תנועה והסגרים, ניתן לומר כי השיטה מצליחה לעצור את התפשטות הנגיף ושיעור התסמינים בקרב האוכלוסייה ירד בצורה דרסטית. אלו נתונים מעודדים שכן הם משקפים מגמת שיפור כוללת בכמעט כל חלקי הארץ, כולל בערים בהן שיעור התסמינים היה גבוה במיוחד רק לפני כשבועיים".

בנוגע לשאלה האם אפשר לדעת שהתסמינים המדווחים הם אכן קורונה בסבירות גבוהה, אמר סגל כי "על פי נתוני משרד הבריאות, הדיווח על תסמיני שפעת בשנים קודמות שאפו לאפס כבר בחודש מרץ, לעומת זאת, השנה הדיווח על תסמינים ממשיך גם לתוך חודש אפריל, כלומר התסמינים שדווחו בתקופה האחרונה כנראה אינם נובעים משפעת. אנו ממשיכים וקוראים להשיב על השאלונים באופן יומיומי בכדי שנפיק תמונת מצב מלאה ככל הניתן. השאלונים תוכננו באופן שמאפשר לשמור על פרטיות העונים ואין לנו כל כוונה לזהות את הפרט, אלא רק להעניק אינדיקציה לאזורים בעייתיים".

דורית חיזי, מנכ"לית הסדנא לידע ציבורי , אמרה כי: "האתר תוכנן כך המידע הרגיש שהציבור שיתף עם החוקרים יישאר פרטי ככל האפשר וימזער את הסיכוי לחשוף את זהותו של המשיב. מעבר לזה, היה לנו קריטי לשמור על שקיפות מרבית, ושהציבור יוכל להשתמש בתובנות החשובות שהפקנו מהמידע, ולכן הנגשנו אותן על גבי מפת חום קלה לשימוש שזמינה לכולם באתר. קיימת חשיבות מכרעת לשיתוף הציבור בפרויקטים המצריכים את התגייסותו, ומידע אודות המשבר חייב להיות נחלת הכלל".