גרמניה הוציאה את חיזבאללה לחלוטין מחוץ לחוק; גל פשיטות של המשטרה ברחבי המדינה

לפנות בוקר המשטרה הגרמנית ביצעה סדרת פשיטות על מוקדי פעילות שונים של חיזבאללה ברחבי המדינה, כולל מסגדים, עמותות וארגוני צדקה

תומכי חיזבאללה / צילום: Aziz Taher, רויטרס
תומכי חיזבאללה / צילום: Aziz Taher, רויטרס

ממשלת גרמניה הוציאה לחלוטין מחוץ לחוק את ארגון חיזבאללה, כולל הזרוע הפוליטית שלו. שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר חתם לפנות בוקר (ה') על הצו המורה לעשות זאת, ולאחר מכן ביצעה המשטרה הגרמנית סדרת פשיטות על מוקדי פעילות שונים של חיזבאללה ברחבי המדינה, כולל מסגדים, עמותות וארגוני צדקה.

גרמניה נחשבה עד לשנה האחרונה כמקום בו חיזבאללה היה מסוגל לפעול בחופשיות יחסית. האיחוד האירופי התייחס לפעילות הזרוע הפוליטית שלו כלגיטימית, בין השאר בעקבות מעורבותה בפוליטיקה הפנים-לבנונית, ואיפשר גיוסי כספים, פעולות צדקה ואפילו מעורבות במצעד "יום ירושלים" בברלין, שבו נשמעו באופן תכוף קריאות נגד ישראל ונגד היהודים. כאמור, היום בבוקר השתנתה התמונה בגרמניה והארגון הוצא מחוץ לחוק באופן גורף בשל תמיכתו בפעולות טרור.

ישראל וארה"ב לחצו על גרמניה בעבר לאסור על פעילות הזרוע הפוליטית של הארגון בגרמניה, והלחץ הוביל להחלטה של הבונדסטאג בעניין בדצמבר 2019. כעת יישם שר הפנים הורסט זיהופר את ההחלטה, והורה על הפעילות המשטרתית המוגברת הבוקר. בין המקומות שבהם התבצעו הבוקר פשיטות נמצאים מרכז האימאם מאהדי שבעיר מינסטר, ארגון "אל-אירשאד" בברלין, קהילת "אל מוסטפא" בברמן ו"איגוד המהגרים הלבנונים" בדורטמונד. לפי דיווחי כלי התקשורת בגרמניה, יש במדינה לפחות כאלף פעילי חיזבאללה "קיצוניים".

"חיזבאללה הוא ארגון טרור האחראי לביצוע אין ספור פעולות וחטיפות ברחבי העולם", אמר זיהופר ל"בילד", העיתון שקרא אף הוא כחלק ממדיניותו הפרו-ישראלית להוציא את הארגון מחוץ לחוק. "הארגון מתנגד לזכות הקיום של מדינת ישראל, וקורא לשים לה קץ באופן אלים", הוסיף, "הפעילות הטרוריסטית מתרחשת גם על אדמת גרמניה. זוהי חלק מהמורשת ההיסטורית שלנו לפעול בכל הכוח ליישום החוק... זוהי אחת מסיבות הקיום (Staatsräson) של גרמניה". בעבר הכריזה הקנאצלרית אנגלה מרקל על המחויבות לביטחונה של ישראל כאחת מסיבות הקיום של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית.

משמעות הצו עליו חתם זיהופר היא כי כל מי שינופף בדגל חיזבאללה מעתה או יישא שלט התומך בארגון צפוי לעד שנת מאסר בכלא, וכי תיאסר פעילות צדקה או אחרת התומכת בארגון. ב-16 במאי צפוי להתקיים בברלין שוב מצעד "יום ירושלים".