סאגת דן אלדד: בג"ץ הוציא צו ארעי נגד הארכת כהונת מ"מ פרקליט המדינה

השופט מזוז קבע כי תגובת הצדדים לעתירה שהוגשה הבוקר ע"י עו"ד יוסי בנקל, בטענה כי הארכת הכהונה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, תוגש בתוך שבועיים • המשמעות: בשבועיים הקרובים משרת פרקליט המדינה לא תאויש

עו"ד דן אלדד, ממלא-מקום פרקליט המדינה / צילום: כדיה לוי
עו"ד דן אלדד, ממלא-מקום פרקליט המדינה / צילום: כדיה לוי

שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, הוציא היום (ה') צו ארעי נגד הארכת כהונת ממלא-מקום פרקליט המדינה דן אלדד לשלושה חודשים נוספים.

בהחלטתו כתב מזוז כי "ניתן בזה צו ארעי למניעת הארכת מינויו של אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה ולמניעת מינויו של ממלא-מקום אחר עד למתן החלטה אחרת".

מזוז קבע כי תגובת הצדדים לעתירה שהוגשה הבוקר על-ידי עו"ד יוסי בנקל בעניין זה תוגש בתוך שבועיים. משמעות ההחלטה היא שבשבועיים הקרובים משרת פרקליט המדינה לא תאויש.

בעתירה שהוגשה הבוקר לבג"ץ על-ידי מספר עורכי דין, המיוצגים על-ידי עורכי הדין יוסף בנקל, נתי אגמון ולידר קופרשמידט טל ממשרד שבלת ושות', תקפו העותרים את החלטתו של שר המשפטים אמיר אוחנה להאריך את מינויו הזמני של ממלא-מקום פרקליט המדינה, עו"ד דן אלדד.

העותרים טענוכי הארכת מינויו של ממלא-מקום פרקליט המדינה על-ידי שר משפטים שמונה על-ידי ממשלת מעבר חריגה בקיומה, בניגוד לעמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט וחרף הביקורת העזה שזה הטיח על תפקודו בפועל של ממלא-המקום - היא החלטה הלוקה בחוסר סבירות קיצוני.

עותרים עוד עומדים על כך שעקב העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו נאשם בפלילים, ומשפטו עתיד להיפתח בזמן הקרוב, הרי שהלכה למעשה עתידו המקצועי של ממלא-מקום פרקליט המדינה נתון בידי גורם פוליטי, אשר המערכת בראשה עומד ממלא-מקום פרקליט המדינה מנהלת נגדו הליך משפטי.

העותרים - עורכי הדין עירית אדרי, עמית בכר, גיא גיסין, נדב ויסמן, גיא כשר, ברוריה לקנר, אופיר נאור, רונן קנטור, ריצ'ארד רוברטס ואמיר שרף - טוענים כי בפרט בנסיבות החריגות שבפנינו, אין לאפשר ביצוע מחטף פסול במינוי תפקיד כה בכיר ורגיש במערכת אכיפת החוק, ויש לפסוע בדרך המלך: בחירת פרקליט מדינה קבוע באמצעות ועדת איתור בראשות היועמ"ש, לאחר כניסתו לתפקידו של שר המשפטים החדש.