בנק ישראל: ירידה של כ-15% במחירי שכר הדירה לדירות בתל אביב

היצע הדירות להשכרה בארץ ובת"א בפרט גדל, הביקוש חזר למצב הרגיל, והמחירים בכל מקום מלבד תל אביב בעלייה

דירות להשכרה לטווח קצר בתל אביב / צילום: אתר החברה
דירות להשכרה לטווח קצר בתל אביב / צילום: אתר החברה

חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסמה היום ניתוח ראשון של שוק השכירות למגורים בתקופת משבר הקורונה. הניתוח מצביע על ירידה משמעותית בביקוש בתחילת חודש אפריל והתאוששות במחצית השנייה של החודש. עד כה לא ניכרת התמתנות בשכר הדירה המבוקש.

ניתוח מספר המודעות החדשות של דירות להשכרה בלוחות האינטרנטיים מגלה שבארבעת השבועות שלאחר החלת מגבלות התנועה והתעסוקה באמצע חודש מרץ, חלה ירידה של כ-30% עד 40% במספר המודעות החדשות במרבית האזורים בארץ. בשבועיים האחרונים (12-25 לאפריל) ניכרת עלייה משמעותית מצד ההיצע.

העיר תל אביב יוצאת דופן כי היצע הדירות להשכרה גדל בתחומה כבר בחודש מרץ. זאת, בניגוד לתבנית העונתית בה ניתן היה לצפות לירידה כללית בהיצע בתקופה זו. מאז החלת מגבלות התנועה, פורסמו בה כ-67% יותר מודעות להשכרה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ככל הנראה התופעה משקפת מעבר בהיקף נרחב של דירות Airbnb שנועדו ברובן לתיירים אל שוק השכירות המקומי.

בחינת סוגיית הביקוש לדירות להשכרה מעלה שעם הטלת המגבלות, החל מאמצע חודש מרץ, בולטת ירידה בביקוש של עד כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אולם, בשבועיים האחרונים נראה כי השוק מתאושש. ממצאים אלה מרמזים על כך שבימים האחרונים האווירה של יציאה מהסגר הביאה שוכרים לחזור ולחפש דירות לאור הפתיחה ההדרגתית המתבצעת במשק.

ניתוח מחירים של דירות 2.5-3 חדרים באזורים השונים מגלה שלמעט אזור תל אביב, לא ניכרת התפתחות חריגה במחיר באזורים השונים, ובמספר אזורים שכר הדירה המבוקש אף גבוה מזה שהיה בשנה שעברה. באשר לתל אביב, אמנם ניכרת בה ירידה חדה במחיר של כ-15%, אך זאת מרמת בסיס גבוהה יחסית, ובשבועות האחרונים רמת שכר הדירה המבוקש דומה לזו ששררה בשנה שעברה. יתכן כי העלייה במחיר בתל אביב ערב הכרזת הסגרים, ובמידה מסוימת גם בירושלים, נבעה מכניסה של דירות שנועדו להשכרה לטווח קצר (Airbnb) לשוק, שאיכותן גבוהה בד"כ מאיכותה של הדירה הממוצעת, ועל כן המחיר המבוקש בהן גבוה יותר.