"יש פה יותר ממיליון מובטלים. תהיה לזה השפעה על רכישת דירות": מנכ"ל אביסרור קורא להכיר במגפה ככוח עליון

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור שהוא גם יו"ר ארגון הקבלנים בבאר שבע, רואה את השקט באתרי הבנייה ובמשרדי המכירות, ובטוח שהמדינה תצטרך להתערב: "אנשים עוד לא התעשתו, אבל תהיה האטה"

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור / צילום: דיאגו מיטלברג
אלי אביסרור, מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור / צילום: דיאגו מיטלברג

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת הבנייה המשפחתית משה אביסרור ובניו, המשמש גם כיו"ר ארגון הקבלנים בבאר שבע, די משוכנע שהמדינה תכיר בקורונה ככוח עליון, בכל הנוגע לענף הנדל"ן, כפי שדורשת התאחדות הקבלנים. מאז תחילת המגפה, ענף הנדל"ן עובד בתפוקה חלקית בלבד, של 35%-40%, משום שרבים מהפועלים הזרים והפלסטינים נאלצו או העדיפו לחזור לארצות המוצא שלהם.

העבודה האיטית באתרים יוצרת שרשרת של עיכובים, שמקשה על הקבלנים לעמוד בלוחות הזמנים שהתחייבו להם.

מה אתם רואים במכירות אצלכם בחברה?

"סגרנו את המשרדים. היו טלפונים, מי שהיה מעוניין והיה לחוץ, מנהלי המכירות התקדמו איתו. בשבוע האחרון אנשים התחילו לבוא, יש התעניינות, אבל לא כמו קודם".

היו ביטולים?

"יש בקשות לדחיית תשלומים. יש מספר קטן של ביטולים, אבל זה עוד לא ברור. אנשים עוד לא התעשתו".

בסמוך לפרוץ משבר הקורונה, החברה יצאה במהלך שיווקי והציעה לרוכשי דירות פוטנציאלים לשריין דירה באחד הפרויקטים שלה.

אביסרור: "הצענו לשלם רק 10,000 שקלים כמקדמה ואת היתר בתשלומים רק לאחר תום משבר הקורונה. כך הרוכשים מקבעים לעצמם את המחיר ויכולים לבטל את העסקה ללא התחייבות. קיבלנו הרבה פניות וגם מכרנו עשר דירות.

"אנו עדיין בעיצומו של התהליך. משרדי המכירות סגורים, ואנו לא צופים שתהיה בקרוב זרימה שוטפת".

איך המצב במשק ישפיע על ענף הנדל"ן ועל המחירים?

"הצרכים לדירות לא פחתו, אבל בכל זאת ביקשנו מהממשלה לבוא לקראתנו הקבלנים ולהוריד את מס הרכישה (לדירה שנייה) ל-5% (כיום מס הרכישה לדירה שנייה עומד על 8%), כדי להחזיר את המשקיעים".

למה אתם רואים צורך להחזיר את המשקיעים, אם הביקוש לדירות לא פוחת?

"בימים הקרובים נראה האטה. בהמשך יהיה שיווק קרקעות מואץ, שאני מאמין שיימשך גם בעתיד, אבל נכון לימים אלה, המס עומד על הרמה הגבוהה, שהועלה בזמנו בהוראת שעה. זה יהיה נכון מאוד אם כבר עכשיו יחזירו את רמת המס ל-5%, כדי להגדיל את המכירות. אנחנו כל חודש מפרישים למדינה 4 מיליארד שקל כתוצאה ממסים עקיפים, ולמדינה יש עניין במסים האלה".

ומה התרשמתם, שיש הבנה לפנייה שלכם?

"יש הבנה. יש פה יותר ממיליון מובטלים ותהיה לזה השפעה על רכישת דירות. יש אנשים שעמדו על סף חתימה של רכישת דירה, ולא יקנו בסוף דירות. מה שקרה בזמן הקורונה, שהבנקים קפצו על המציאה והעלו את הריבית. יש בנקים שהעלו ב-1.5% ויש כאלה שב-1%. הבנקים השתוללו, ולכן ביקשנו התערבות של האוצר. המדיניות הזו תרחיק גם קונים יד ראשונה וגם קונים מיד שנייה.

"עניין נוסף שביקשנו, שמתייחס לשוק הדירות מיד שנייה, זה להאריך את פרק הזמן שבו הרוכשים (שרכשו דירה שנייה) מתחייבים למכור דירה ראשונה, משנה וחצי לשנתיים. כל הדברים האלה נמצאים בתוכנית החירום שהתאחדות הקבלנים הגישה לאוצר. זה אחד המנופים להוצאת הענף מהמשבר. חודש פברואר שקדם למשבר היה אחד החודשים הטובים לענף, והמשבר של הקורונה שינה הכול".

באוצר מסרו ל"גלובס" בעניין זה כי כל עוד אין ממשלה חדשה, אין שינוי במדיניות.

אתם בונים הרבה בבאר שבע. איך לדעתך המצב ישפיע על מצב הנדל"ן בדרום?

"מדברים על כך שבתוך 25 שנה, האוכלוסייה בישראל תגדל לכ-15 מיליון תושבים, ובתוך זה, בדרום ובצפון - בכל אחד מהם, תהיה תוספת של מיליון תושבים. אם מסתכלים על הדרום, כיום יש כאן 800 אלף תושבים, כך שאם מדברים על תוספת של מיליון תושבים, האוכלוסייה יותר מתכפיל את עצמה.

"ראש הממשלה חייב להקים קבינט מדיניות דיור שבתוכו יהיו גם אנשי ציבור, שיסתכלו 30 שנה קדימה ולא רק לטווח קדנציה אחת. לא יהיה מנוס מלבוא לגור פה בנגב, ואין סיבה שלא יבואו לפה, אם תהיה הבטחה של עבודה עם הכנסה גבוהה, בתוספת מענק של 300-400 אלף שקל למשפחה שתתחייב לגור פה עשר שנים לפחות. חייבים להוציא את האוכלוסייה מהמרכז, לדרום ולצפון. מרבית הקרקעות הן כאן - 33% מהקרקעות".

מה קורה עם כל התוכניות לפיתוח הדרום? תלו תקוות בעיר הבה"דים, שיגיעו לכאן אנשי צבא בהמוניהם, ולא קרה, כי לא רוצים לגור בדרום. מרכז הסייבר, מרכז ההייטק - כל אותם דברים שדובר עליהם כעל מנוף להתפתחות באר שבע והדרום בכלל - מה קורה עם זה?

"עיר הבה"דים הוקמה והבסיס פועל, אבל לא באו לגור בדרום. מדברים על הקמת בסיסי מודיעין בדרום, שאמורים לקלוט כ-30 אלף אנשי צבא".

עיר הבה"דים / צילום: איל יצהר, גלובס
 עיר הבה"דים / צילום: איל יצהר, גלובס

כן, אבל בסוף יקרה עם זה מה שקרה עם עיר הבהד"ים, שהבסיסים יוקמו אבל אנשי הצבא לא יגיעו. לא בהמוניהם ולא בכלל.

"נכון להיום הקצינים לא רוצים לבוא, אבל אם הם יקבלו תגמול, אני בטוח שזה יביא הרבה משפחות לגור בדרום, בלי תגמול אפשר לשכוח מזה. וזה חייב להיות סל אחד גדול.
"אני מאמין שזה מה שיקרה. בסוף, תוכנית מחיר למשתכן לא הוכיחה את עצמה. היא פגעה בתושבי הדרום והצפון, כי מי שזכה בהגרלה באזורים האלה קיבל הטבה של כ-150 אלף שקל, בעוד שמי שזכה בהגרלה במרכז, קיבל הטבה של 650-700 אלף שקל.

"אז בסופו של דבר הושגה המטרה ההפוכה: חיזקו את המרכז ואת החזקים. לא הבחינו בין מי שבאמת צריך סיוע לבין מי שלא, וחילקו דירות מכל הבא ליד, בראשון, באר יעקב, ובעוד מקומות במרכז הארץ. כל זה מרחיק את האנשים מפה".

  אתם בונים די הרבה באשקלון. מה קורה שם?

"משרד השיכון שיווק שם אלפי יחידות דיור ולא רואים ביקושים גדולים. דווקא בימים האלה חייבים מעורבות של המדינה להורדה, או אפילו לביטול לתקופה מסוימת, של מס הרכישה; לתת הקלות במשכנתה, להוזיל אותה עוד יותר כדי שהזוגות הצעירים כן ירכשו דירות, למרות משבר הקורונה".

יש לך הערכה איך ישפיע האירוע הזה על המרכז?

"בתקופה הקרובה נרגיש את זה, אבל לטווח הארוך, הביקושים יחזרו. המדינה לא שיווקה קרקעות, הביקוש יגדל. צריך להמשיך לשווק קרקעות בהיקפים גדולים כדי למנוע עליית מחירים. אני לא חושב שבאזור המרכז צריך לתת מענקים. צריך שוק חופשי לשיווק קרקעות".

 מה המצב היום, מבחינת תפוקת ענף הנדל"ן?

"כ-7,000 מתוך 15 אלף אתרי בנייה, עדיין סגורים. מנסים למצוא פתרונות, אך זה לא פשוט".

מן הסתם זה לא יאפשר לכם למסור דירות בזמן. אתה חושב שתהיה הצפה של תביעות נגד קבלנים בגלל איחור במסירה?

"אני מקווה שהממשלה תכיר באירוע הזה ככוח עליון. גם רוכשי הדירות צריכים לגלות הבנה, בטח אם מדובר בעיכוב של מספר חודשים ולא לתקופות ארוכות".

למה שהם יגלו הבנה? אם הם צריכים לפנות דירה, והדירה שלהם לא מוכנה, ובגלל זה הם נאלצים לשלם כמה חודשי שכירות, למה שהם יישאו זאת על גבם?

"אנחנו לא נוכל לשלם את השכירויות האלה. על פי החוק, אנו צריכים לשלם 150% שכירות. זה בלתי אפשרי, ואם הממשלה לא תכיר באירוע הזה ככוח עליון, בתי המשפט יצטרכו לקבל החלטות. יש פה נתון שאי אפשר להתעלם ממנו: יש ירידה בקצב העבודה, פחות אתרים מקבלים עובדים. אנו מושפעים גם מכך שהבנקים מעלים משכנתאות. אני מקווה שזו תהיה תקופה קצרה ואולי בסוף נימנע מעיכובים. אבל ענף הנדל"ן הוא קטר צמיחה של המשק, והמדינה לא יכולה להתעלם מזה.

"אם המדינה רוצה להמשיך לשמור על ההכנסות ממסים של ענף הנדל"ן, היא חייבת לתת לקבלנים חבל הצלה, שיאפשר לענף להתגלגל. גם אם נקבל חלק מהדרישות שלנו, אבל לקבלנים קשה מאוד להתקיים ביומיום, והמדינה חייבת לפקוח את העיניים".