"בגדת בי אחי": הדרוזים והצ'רקסים מפגינים מול משרד ראש הממשלה

פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיום הפגין מול משרד רה"מ במחאה על אי העברת תקציבים שהובטחו עוד לפני הקורונה ועל מה שהגדירו הפקרתם בימי המגפה

הפגנת הדרוזים והצ'רקסים מול משרד ראש הממשלה / צילום: פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות
הפגנת הדרוזים והצ'רקסים מול משרד ראש הממשלה / צילום: פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות

פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות הפגין היום (א') מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על אי העברת תקציבים שהובטחו עוד לפני הקורונה ועל מה שהגדירו הפקרתם בימי המגפה. הממשלה אישרה בסוף 2019 תקציב של 200 מיליון שקל, מימון ביניים בשל סיומה של תוכנית החומש למגזר הזה. התוכנית הממשיכה עדיין לא אושרה בשל המשבר הפוליטי, אבל גם מימון הביניים הזה לא הגיע לרשויות. משבר הקורונה החריף מאוד את המצב הכלכלי שלהן והביא אותן לקריסה ממש.

יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות, ג'בר חמוד, הפנה בהפגנה דברים קשים לראש הממשלה בנימין נתניהו: "בגדת בי אחי! לא נהיה צד"ל דור ב', על המדינה להוכיח את נאמנותה אלינו. מספיק לשקר לנו נתניהו, בגדת בנו אחי! אנחנו ישראלים לא פחות מכל היהודים. אנחנו לא צריכים להוכיח נאמנות, מי שצריך להוכיח נאמנות זו המדינה אלינו! הילדים שלנו בבית, כי לא הועברו תקציבים. אנחנו נאלצים לקצץ בניקיון, לא יכולים לדאוג לחיטוי בתי הספר, לרכישת מדי חום!".

מנתונים שהעבירו ראשי הרשויות ל"גלובס" עולה כי שיעור האבטלה הממוצע ברשויות אלה הוא יותר מ-30%, ושיעור גביית הארנונה ירד בכ-70% בשל המצוקה הכלכלית שאליה נקלעו התושבים הדרוזים וצ'רקסים. בד בבד משרד הפנים הוריד את מענקי האיזון של רשויות אלה ב-15%. הרשויות המשיכו לתקצב את התוכניות שעד כה תוקצבו במסגרת תוכנית החומש. הקיצוץ בהכנסות והגידול בהוצאות הרווחה, החינוך והטיפו בקורונה, הביא מקצת הרשויות לגירעון של 50% מתקציבן, והן בפועל כמעט חדלו לתפקד בשל חוסר יכולת לשלם לספקים ולשכר העובדים.