שר החוץ פומפיאו: "יש המון עדויות שנגיף הקורונה הגיע ממעבדה בווהאן"

שר החוץ האמריקאי אמר אתמול כי יש עדויות רבות שהנגיף הגיע מהמכון הווירולוגי בווהאן, שבו חקרו נגיף קורונה חדש בעטלפים • נשיא ארה"ב טראמפ רמז אתמול כי סין עסקה בטיוח המגפה כיוון שהייתה במבוכה • סין מכחישה כל קשר בין ההתפרצות ומעבדה כלשהי

מייק פומפיאו, שר החוץ של ארה"ב / צילום: Shutterstock
מייק פומפיאו, שר החוץ של ארה"ב / צילום: Shutterstock

ממשל טראמפ מגביר את הטענות שנגיף הקורונה הגיע ממעבדה בווהאן, ובכך הוא מלבה את המתחים בין ארה"ב וסין. שר החוץ מייק פומפיאו אמר אתמול (א') שהוא ראה "המון עדויות" לכך שהנגיף שפגע בכל העולם הגיע במקור ממעבדה בעיר הסינית ווהאן, שהייתה מקור המגפה.

"אני יכול לומר לכם שיש כמות משמעותית של עדויות שזה הגיע מהמעבדה ההיא בווהאן", אמר פומפיאו בתוכנית "השבוע" של "ABC". הוא לא תיאר את העדויות, ואמר "אני לא יכול לומר לכם את זה".

בראיון ל-FOX News אמש, הנשיא דונלד טראמפ רמז כי סין עסקה בטיוח המגפה, כיוון שהייתה במבוכה. "אני חושב שהם עשו שגיאה איומה, והם לא רוצים להודות בה", הוא אמר. "אנחנו הולכים לפרסם דוח תקיף מאוד על מה בדיוק אנחנו חושבים שקרה", אמר טראמפ בתשובה לשאלה על המעבדה בווהאן. "אני חושב שהוא יהיה גדוש מסקנות". טראמפ אמר לפני כן שהוא ראה דוחות ביון על סין והנגיף, בלי לפרט.

מקורות ביון מסרו בשבוע שעבר שהם ממשיכים לבדוק את מקורות הנגיף כדי לקבוע אם ההתפרצות החלה ממגע עם חיות נגועות, או הייתה תוצאה של תאונה במעבדה. סין חוזרת ומכחישה כל קשר בין ההתפרצות ומעבדה כלשהי, ושם ראיה לתמיכה בתאוריה הזו לא התפרסמה פומבית.

דבריו של פומפיאו אתמול לפיהם יש לו דרגה גבוהה של ביטחון שהנגיף הגיע מהמכון לווירולוגיה של ווהאן, הרחיקו לכת ביחס לדברים שהוא השמיע בשבוע שעבר.

ב-30 באפריל, ביום שבו פרסם משרד הבינלאומי שהוא חוקר את העניין, פומפיאו אמר לתחנת רדיו בדה מוין, איובה, שפקידים אמריקאים עדיין אינם יודעים בדיוק היכן נגיף הקורונה התחיל להדביק אנשים. "אנחנו לא יודעים אם זה הגיע מהמכון לווירולוגיה בווהאן. אנחנו לא יודעים אם זה הגיע משוק החיות או ממקור אחר. אנחנו לא יודעים את התשובות מכך", הוא אמר אז.

משרד החוץ לא הגיב מיד לשאלה אם פומפיאו קיבל מאז מידע חדש.

בכירים אמריקאים אישרו בעבר שיש מאמצים לבדוק אם הנגיף הגיע מהמכון הווירולוגי בווהאן, שבו מדענים חוקרים את נגיף הקורונה החדש בעטלפים במסגרת מאמץ עולמי להבין אם הנגיפים עלולים לסכן בני אדם. הנשיא טראמפ, שנשאל ביום חמישי האחרון אם הוא ראה חומרי ביון שקושרים את המכון למקור הנגיף, השיב "כן, ראיתי". לבקשה לפרט יותר, הוא השיב "אני לא יכול לומר לכם, אסור לי לומר לכם את זה".

תאוריה אחת של מומחי מגפות היא שהקורונה החדש נבע מעטלף לפני שהוא הדביק בני אדם, אולי דרך השוק בווהאן שבו נמכרות חיות בר, במרחק כמה קילומטרים מהמעבדה.

תפקידה של סין בהפצת הנגיף ממלא מקום מרכזי בדיונים בארה"ב, אחרי הידבקות של מעל מיליון אמריקאים ויותר מ-68 אלף מקרי מוות. מומחים בארה"ב ומחוצה לה מאשימים את סין באי הברת מידע על התפרצות מהר יותר, וטראמפ ובעלי בריתו תוקפים את סין כשהם נשאלים על תגובת הממשל שלהם לקורונה.