שחיתות | ניתוח

כמה מראשי הערים שהיו נגדם חשדות יצאו זכאים?

האם רוב ראשי הרשויות שנחשדו בפלילים נמצאו נקיים? לא אם הוגש נגדם כתב אישום • המשרוקית של גלובס

אלי כהן, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס
אלי כהן, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

בשולי פרשות נתניהו צמח ז'אנר מיוחד של טענות סטטיסטיות: הטענות שרוב ההליכים הפליליים הם הליכי סרק. לפני כמה חודשים בדקנו כאן טענה של שר האנרגיה יובל שטייניץ, שקבע כי יותר ממחצית הפוליטיקאים הבכירים שעמדו לדין מאז שנת 2000, זוכו. האמת: שיעור הזיכויים היה 8% בלבד. והנה לאחרונה שמענו משר הכלכלה אלי כהן טענה דומה - הפעם בגרסה מוניציפלית.

כהן נשאל בגלי צה"ל אם ראוי לדעתו "שאדם שיש לו כתב אישום ירכיב ממשלה", וענה בפשטות: "כן". הוא הסביר כי כבר היו פוליטיקאים שעמדו לדין וזוכו, ואז פנה לראיות מהמישור המקומי. "תסתכל על ראשי הערים. אני לא רוצה להגיד מספר מדויק, מכיוון שלא עשיתי ניתוח, אבל למעלה מ-50% מראשי הערים שהיה ביניהם כל מיני חשדות - בסוף היום יצאו זכאים".

כדי לבדוק את הסטטיסטיקה של כהן, ניסינו להבין לאילו מקרים הוא מתכוון בביטוי "ראשי ערים שהיו נגדם חשדות". לשאלתנו, כהן הבהיר כי דיבר בעיקר על "חשדות מצד המשטרה". קשה לבנות רשימה ממצה של חשדות כאלה, שכן לא תמיד הם מתפרסמים בגלוי, אבל עשינו כמיטב יכולתנו.

בעזרת חומרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה ושל המכון לתכנון כלכלי, תחקיר של עמיתינו ב"דה מרקר" מ-2017 וגם חקירה משלנו, יצרנו רשימה של 36 ראשי רשויות שנחשדו בפלילים בעשור האחרון. מתוך אלה, רק 13 הורשעו, וההליכים נגד חמישה עדיין מתנהלים. מצד שני, אף ראש רשות אחד לא "יצא זכאי" בכל התיקים.

נשמע כמו פרדוקס? כדי שאדם "ייצא זכאי" הוא צריך לעמוד לדין, אבל במחצית המקרים המשטרה או פרקליטות המדינה ויתרו מראש על הגשת כתב אישום. זה לא אומר שחצי מהחשדות הופרכו. רק 4 תיקים נסגרו מחוסר אשמה. 7 תיקים נסגרו כי לא היו מספיק ראיות. בשני מקרים - יוסי ורדי ממועצת עמק הירדן ומרדכי דהמן ממועצת מגילות - אפילו היו ראיות, אבל הפרקליטות הסתפקה בכך שהחשוד יפרוש בשקט מתפקידו.

אבל גם אם נניח שמחצית החשודים היו נקיים לחלוטין, יש משהו מטעה בטענה של כהן. הוא ביקש להמחיש את סיכויי הזיכוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אבל נתניהו כבר עבר את שלב החשדות: משפטו אמור להיפתח בעוד כשלושה שבועות. כמה ראשי רשויות שהגיעו לכך בעשור האחרון גם הורשעו? לפי הרשימה שלנו: 13 מתוך 13. שניים זוכו בחלק מהתיקים, השאר הורשעו בכולם.

■ בשורה התחתונה: דברי כהן מטעים. כמחצית מהחשדות נגד ראשי רשויות שהגיעו לחקירה גלויה לא הובילו לכתב אישום. אבל כל ראשי הרשויות שהוגשו נגדם כתבי אישום הורשעו לפחות בחלק מהתיקים.

● תחקיר: ארן רונדל

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.