"המשבר חשף את נקודות התורפה שנוצרו על ידי הגלובליזציה"

דיוויד ווה, מנהל משותף של בנק קרדיט סוויס וראש תחום טכנולוגיה בבנק: "משבר הקורונה לא רק יאיץ מגמות טכנולוגיות שכבר קיימות. בהחלט צפוי גם ניתוח מתבקש ויסודי של תחומים חדשים לפיתוח טכנולוגי"

דיוויד ווה / צילום: EY Israel
דיוויד ווה / צילום: EY Israel

עכשיו, כשנראה שהעולם חוזר לאט ובזהירות לשגרת פעילות תחת הפעלת "אמצעים מיוחדים", אחת השאלות המסקרנות ביותר ששואלים את עצמם משקיעים היא האם וכיצד נגיף הקורונה ישפיע על הפעילות בטווח הארוך ?

"הקורונה בהחלט ישפיע על מגוון מגזרים. אנו לומדים מתקופה זו ונתאים את עצמנו אליה בזמן אמת ובעתיד. למרות שזה לכאורה ברור, נגיף הקורונה מזכיר לנו את חשיבות הבריאות והבטיחות. למעשה כמעט כל ההיבטים בחיינו נבדקים מחדש כדי להבטיח את שני האספקטים האלה. כרגע העדשה שדרכה אנו מסתכלים "מטושטשת" על ידי המגפה. בכל מגזר שמביא אנשים למרחבים ציבוריים - תיירות, מלונאות, הופעות חיות - ישנו משבר אמון בקרב הצרכנים בנוגע לבטיחותם. ברור כי הרבה עבודה תעשה בטווח הקרוב ובעתיד על מנת להחזיר את תחושת הביטחון. עם זאת, אני לא מאמין שהמגפה כשלעצמה תשנה את הענפים האלה באופן קיצוני", כך אומר בריאיון ל"גלובס" דיוויד ווה, מנהל משותף של בנק קרדיט סוויס וראש תחום טכנולוגיה בבנק.

מגזרי טכנולוגיה שונים התבלטו במהלך המשבר. למה אפשר לצפות מתעשיית הטכנולוגיה בעתיד?

"הנה משהו שכדאי לזכור: בעשרים השנים האחרונות, תעשיית הטכנולוגיה רדפה באופן חסר מנוח אחר החדשנות, ושום דבר, בין אם אירועי 11 בספטמבר 2001, בועת הטכנולוגיה שהתפוצצה או המשבר הפיננסי העולמי, לא הסיט אותה מדרך זו. כתוצאה מכך, אותם שינויים טכנולוגיים שיעשו מהפכה כמעט בכל מגזר כלכלי, כבר החלו. המגפה שימשה מבחן לגבולות האפשריים של טכנולוגיה משבשת (disruptive technology). אמצעי העבודה מהבית ומהלכי הסגר לא היו יכולים לקרות ללא חדשנות על פני הרבה סוגים של טכנולוגיה".

"האם אנשים מאמינים כי בימים שלאחר הנגיף ההוצאות ברכישות המקוונות יגדלו? יגדל השימוש בפתרונות עבודה מרחוק ותוכנות שיתוף פעולה? אוטומציה ורובוטים בפסי הייצור? שאלות אלה הן רטוריות במקרה הטוב. משבר הקורונה ללא ספק הטיל סימן קריאה על הערך המוסף של מגזרי טכנולוגיה רבים. לקוחות שלנו מהתחומים הטכנולוגיים מכירים בכך ומתכננים להאיץ מגמות טכנולוגיות שכבר קיימות".

לדיוויד ווה אחריות ישירה על העסקים הגלובליים של הבנק בתחומי טכנולוגיה, מדיה וטלקום, נדל"ן, גיימינג ותיירות. מאז 1996, מר ווה היה חלק מקבוצת הטכנולוגיה של קרדיט סוויס, והוביל את החטיבה הגלובאלית במשך 15 שנה משנת 2005 ועד 2020. 

בעולם שאחרי הקורונה, האם תעשיות ההיי-טק יחזרו למצב של "עסקים כרגיל"?

"עבור הטכנולוגיה, ובתורה גם התעשייה הטכנולוגית, שינוי דינמי ומהיר הוא "עסקים כרגיל". אבל יש לציין שמשבר הקורונה לא רק יאיץ מגמות טכנולוגיות שכבר קיימות. בהחלט צפוי גם ניתוח מתבקש ויסודי של תחומים חדשים לפיתוח טכנולוגי. אני מאמין שמחקרים טכנולוגיים בתחומים כמו שירותי בריאות ותחבורה, למשל, יתעצמו. כמו כן, קיימות הזדמנויות חדשות אשר ידרשו את כל האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו, כולל, בין היתר, פיתוחים בתחומים כמו בינה מלאכותית, מחשוב, סמיקונדוקטורים, פתרונות ענן ובלוקצ'יין. אני יודע שכל לקוחותינו התאגידים וכן בחברות הון סיכון, כבר עכשיו משקיעים מאמצים בבחינת הזדמנויות השקעה פוסט-קורונה חדשות".

אילו תוצאות, חיוביות או שליליות, אנו עשויים לחוות בשנים הקרובות?

"ישנה השקפה רווחת בטכנולוגיה כי בכל ההיסטוריה, השינויים שהתרחשו בעקבות חדשנות מעולם לא התרחשו באותה מהירות כמו שאנחנו חווים היום, ובעתיד הנראה לעין, אנו נסתכל על השינויים שהתרחשו היום וגם אז נאמר שהקצב לעולם לא יהיה שוב כה איטי. מצד שני, הסיכון מצב ההאצה המתמיד הזה הוא שלא ניתן לצפות באותה מהירות את ההשלכות החברתיות, הפוליטיות והכלכליות של החידושים הטכנולוגיים. כתוצאה מכך, השפעתה המשבשת, בין אם זו מכוונת או לא, יכולה להיות רצינית למדי אם לא לאזן אותה. סוגיות הנוגעות לפרטיות, ביטחון ובריאות עלולות שוב להתעורר, כאשר יהיה מאוחר מדי". 

"בצד החיובי, אולי תעשיית הטכנולוגיה היום מרחיבה יותר את המאמצים שלה לעומת העבר. הטכנולוגיה שינתה את העולם בתחומים רבים, היא זו שמאפשרת לנו את "המהיר יותר והטוב יותר". ועדיין המגפה הצליחה לחשוף בפנינו תחומים שהטכנולוגיה מעולם לא התמודדה איתם והם קריטיים עבור החדשנות. אולי המשבר הזה לא רק ימנע משברי בריאות עתידיים, אלא גם יוביל התייחסות לנושאים דומים, כמעט קיומיים, כמו שינויי האקלים. זו הסיבה שיש גם צד חיובי למשבר הזה - המגפה מחייבת אותנו לחשוב מחדש על תחומים שבהם החדשנות הכי נדרשת. זוהי הזדמנות פז, מכיוון שאנו יודעים מהעבר כי תעשיות הטכנולוגיה אוהבות להתמודד עם בעיות".

אתה מעריך שמשבר הקורונה יוביל לפגיעה בעמדה של סין בעולם בטווח הארוך?

"נגיף הקורונה העלה סוגיות בנוגע לשקיפות של סין שאינן חדשות, וההשלכות הכלכליות והחברתיות של הנגיף יוצרות גם סוגיות משמעותיות עבור סין ועליה להתמודד איתם. עם זאת, בטווח הארוך ישנם היבטים שלא מאפשרים לנו לדמיין איך לסין לא תהיה השפעה רבה על הכלכלה העולמית. סין מייצגת את שוק הצרכנים הגדול ביותר על פני כדור הארץ והוא הרחיב בהתמדה את השפעתו ברחבי העולם. יתר על כן, היא משקיעה ענקית בטכנולוגיה, בעיקר בטכנולוגיות "עומק" בסיסיות. דווח כי בשנת 2019 הקימה סין קרן השקעות לטכנולוגיות סמיקונדוקטורים והקציבה לכך כ-29 מיליארד דולר. בנוסף, בעוד שקשה לאשש את הסכומים שהושקעו, סין השקיעה השקעות משמעותיות בתחום הבינה המלאכותית. אין ספק שסין תמשיך להשפיע בעולם".

חברות רבות מיקמו בעשורים האחרונים את מפעלי הייצור שלהן בסין, האם ישתנו שרשראות האספקה שלהן כתוצאה מהמשבר?

"אם עשיית עסקים בסין תוך כדי ניווט בין מהמורות ורדיפה אחר ההזדמנויות, היה משחק שחמט לפני כן, כעת זה משחק שחמט תלת ממדי. חברות יבדקו מחדש את אסטרטגיית הייצור שלהן ולכל הפחות ינסו לאזן את הפעילות שלהן באופן כזה שלא תהיה לו תלות מוחלטת בסין. תהיה גם השפעה ממשלתית מאחורי השינויים, כפי שאנו רואים עם התמריצים שיפן הציבה בכדי להעביר את פעילות שרשרת האספקה בחזרה ליפן או למדינות אחרות באסיה. עם זאת, נותר קשר מורכב וסימביוטי בין חברות רב לאומיות לבין סין. אף חברה לא תרצה ולא תאמין שהיא יכולה להפחית באופן דרמטי את חשיבותה של סין לשרשרת האספקה העולמית. יתר על כן, מה שמסבך את העניינים הוא יוזמת "סין 2025" של סין עצמה, המבטאת את מטרתה להיות פחות תלויה בטכנולוגיה זרה ולמצב את עצמה כמובילה בשוק הגלובלי". 

מה יקרה להערכתך עם הגלובליזציה בכלל? האם נראה לוקליזציה רבה יותר של השקעות, במיוחד במדינות ארה"ב וגוש האירו?

"המשבר חשף את נקודות התורפה שנוצרו על ידי הגלובליזציה, ולכן הייתי מצפה שההשקעות יופנו לאזורים מקומיים, במיוחד בארה"ב ובאירופה. עם זאת, קשה לחזות עד כמה הדבר יתפרש כצמצום משמעותי בכלכלה העולמית. תהיה הרבה רטוריקה פוליטית בנושא, אך יש גם השלכות שליליות רבות לסגירת הגבולות וצמצום הזדמנויות מסחריות גלובליות. באופן אישי שמתי לב שבקרב לקוחותינו ישנם יותר מאמצים להעריך ולהתכונן לתרחישים שבהם ההסתמכות על סין תהיה מצומצמת יותר מבעבר, תחול ירידה בגישה לשוק הסיני או בביקוש מצד השוק הסיני ויהיה צורך מחודש לבחינת העמידה שלהם במדיניות של מדינת המקור".