סין | ניתוח

הגרף היומי: סין מתאוששת - הטיסות חוזרות, החששות נשארו

מה שסייע להתאוששות היא הקלה משמעותית במדיניות הממשלתית והוויתור על חובת הבידוד למשך 14 ימים לנוסעים בין מחוזות, יחד עם הקלות במסגרת חופשת יום הפועלים שחל מ-1 עד 5 במאי

מטיילות עם מסכות בחומה הסינית / צילום: Andy Wong, Associated Press
מטיילות עם מסכות בחומה הסינית / צילום: Andy Wong, Associated Press

התעופה הסינית מתחילה להתאושש. אחרי ירידה של יותר מ-80% בהיקף ההמראות בחודש פברואר בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, גרף הטיסות מטפס מעלה. בדיקה שערכה חברת Flightradar24 בקרב 25 נמלי התעופה העמוסים ביותר בסין, מגלה כי בחודש מרץ התמתנה במעט הצניחה בהיקף הטיסות עם ירידה של 61% לעומת היקף הפעילות השגרתית. בסוף חודש אפריל הפעילות התעופתית שיקפה התאוששות וכללה יותר מ-5,000 המראות ביום - כמחצית מנתוני סוף ינואר ויותר מפי 2 ביחס למספר ההמראות בחודש פברואר.  

התעופה בסין מתחילה להמריא
 התעופה בסין מתחילה להמריא

לפי גרף ההמראות היומיות שפרסמה Flightradar24 על סמך נתוני 25 נמלי התעופה הגדולים בסין, ב-21 בינואר המריאו כ-10,500 טיסות ביום. המספר הזה צנח לשפל של פחות מ-1,900 המראות מדי יום נכון ל-18-25 בפברואר (יצוין כי מדובר בעיקר הטיסות פנים). ההמראות שבוצעו מנמלי התעופה  הגדולים בבייג'ינג, בשנחאי ובגוואנזו ירדו בתקופה זו בממוצע של 85%. מאז הגרף החל לטפס: ב-3 במרץ נרשמו כבר 4,000 המראות, ואילו ב-28 באפריל המספר זינק ל-5,000 המראות ביום, כשהתקווה היא שהגרף הזה יוביל למשוך מעלה.

הבידוד לנוחתים בוטל

מה שסייע להתאוששות היא הקלה משמעותית במדיניות הממשלתית והוויתור על חובת הבידוד למשך 14 ימים לאנשים שנוסעים בין מחוזות שונים בסין, יחד עם הקלות במסגרת חופשת יום הפועלים שחל מ-1 עד 5 במאי. לראשונה מאז חודש ינואר יוכלו התיירים הסינים לטייל בארצם בלי מגבלות.

סין, המדינה שהושפעה ראשונה מווירוס הקורונה, מחזיקה בתעשיית התעופה השנייה בהיקפה בעולם (אחרי ארה"ב), תעשייה שנמצאה בסימן צמיחה עם התרחבות של חברות תעופה ובנייה של נמלי תעופה, דוגמת נמל התעופה העצום Daxing שנפתח בשנה שעברה בבייג'ינג.

התפרצות המגפה פגעה בענף כשהיא הובילה למגבלות חמורות בכל הנוגע לנסיעות ולתיירות, כולל עצירה מוחלטת של טיסות למחוזות שבהן התחלואה הייתה גבוהה במיוחד. בחודש פברואר, יותר משני שליש מהפעילות הפנים ארצית בסין נחתכה. לפי המגזין SimpleFlying, דובר על ביטול של כ-10,000 טיסות מדי יום, כאשר לאור הביקוש הנמוך מחירי הטיסות בסין צנחו גם לרמה של 4 דולר (לטיסה שנמשכת כ-3 שעות). גם בזירה הבינלאומית בוטלה כ-70% מהפעילות התעופתית.

עיקר הטסים הם נוסעים עסקיים ופחות תיירי פנאי, שאת מספר שואף הממשל הסיני להגדיל. במשרד התיירות הסיני העריכו כי חופשת 1 במאי תוציא 117 מיליון תיירים לטייל בארצם, בתחבורה יבשתית ואווירית. למרות שמדובר בשליש ממספר המטיילים בחופשת 1 במאי אשתקד, במשרד התיירות הסיני מקווים שישתחרר החשש של הסינים לטייל, והם יצברו ביטחון להניע מחדש את התעשייה, בשלב ראשון בתיירות הפנים ולאט ובהדרגה גם לטיולים במדינות השכנות.