עתירה לבג"ץ נגד השתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בארץ

התאחדות הקבלנים בוני הארץ דורשת מהממשלה לעודד בנייה ישראלית • עפ"י העתירה, כל החברות הסינית הפועלות בארץ בתחום התשתיות שייכות לממשלת סין, וההחלטה לא להכריז על התאגידים הסינים כגורם ריכוזי במשק התקבלה באופן שרירותי

ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: כפיר סיון

התאחדות הקבלנים בוני הארץ הגישה אתמול (ג') לבג"ץ עתירה נגד השתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בארץ. בעתירה, שהוגשה נגד הוועדה לצמצום הריכוזיות, נטען כי המדינה מעודדת, או לחלופין אינה מונעת, את השתלטות החברות הסיניות על ביצוע פרויקטי התשתית המרכזים והגדולים במדינה, ובכך נפגעים הקבלנים והחברות הישראליות. לטענתם, "בורח ידע" לחו"ל, ונמנעת העסקת אלפי עובדים ישראלים נוספים.

על-פי העתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין רוית ארבל ושחר הרון ממשרד עורכי הדין עמית, פולק, מטלון ושות', כל החברות הסיניות שפועלות בתחום התשתיות בישראל והחברות מסין שהשתתפו עד היום במכרזים להקמת תשתיות בארץ, נמצאות בבעלות ישירה או עקיפה של ממשלת סין. "התאגידים הסיניים הללו הם חלק מ'קבוצת מחזיקים' אחת, שהינה למעשה 'פירמידה' סבוכה, הכוללת למעלה מ-100 תאגידים שונים בבעלות הממשלה הסינית".

באי-כוחה של התאחדות הקבלנים קובעים בעתירה כי החלטת הממשלה בישראל שלא לפעול בהתאם לסמכותה וחובתה, ולא לכלול את ה-SASAC המרכזי הסיני והחברות תחתיו ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק (מכוח סעיף 4 וסעיף 30 לחוק הריכוזיות), התקבלה בהיעדר תשתית ראויה, בהיעדר הנמקה, באופן שרירותי ובחוסר סבירות של ממש, באופן המחייב את התערבותו של בית המשפט. 

"החברות הסיניות מרחיבות את האבטלה בישראל"

ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התייחס לאחרונה בראיון ל"גלובס" לצורך לייצר "רכבת אווירית" של פועלים זרים לארץ. ביקשנו לברר איתו כעת איך זה מסתדר עם העתירה החדשה נגד הבאת פועלים סינים.

"הבאת עובדים זרים לעבודה בחברות ישראליות נועדה לענות על מחסור בקבוצת בעלי מקצוע ספציפית שחסרה בארץ. לאור העובדה שעובדים זרים עוסקים בעובדות הבסיס של הבנייה, כאשר עובד זר נכנס לעבודה בחברה ישראלית, הוא מייצר עבודה לשני ישראלים בממוצע. כאשר חברה סינית מגיעה לעבודה בישראל, היא מביאה איתה את כל העובדים מכל התחומים ולא משאירה פתח לישראלים לעבוד בפרויקט", הסביר סרוגו. "כלומר, חיזוקן של חברות של ממשלת סין מרחיבה את האבטלה בישראל.

"לצד זאת, כאשר מגיעים לכאן עובדים זרים במסגרת ההסכם בין המדינות לעבודה בחברות ישראליות, העסקתם נעשית תחת שורת חוקים ותקנות שמעלים את הוצאות הקבלן הישראלי, והן משלמות לעובדים שבחסר שכר גבוה. מנגד, אין שום פיקוח על תנאי ההעסקה של העובדים בחברות הסיניות, שמשלמות שכר זעום ולא כפופות לחוקים ותקנות המייקרות את העבודה מאוד. זו סיבה נוספת לכך שעל הממשלה לקבוע יחס שונה למשתתפות סיניות במכרזי תשתיות ובנייה בישראל".