הבעיה החדשה של ההפקות: מותר לצלם, אי-אפשר לבטח

מסתבר כי אף חברת ביטוח אינה מוכנה לבטח את ההפקות בכל מה שנוגע לקורונה, מה שחושף את המפיקים לסיכון כספי עצום • מנכ"ל ארגון מפיקי הקולנוע והטלוויזיה: "הפתרון היחיד הוא ערבויות מדינה, בדומה לערבויות לעסקים בתקופת מלחמה"

צילומים להפקת מקור / צילום: shutterstock
צילומים להפקת מקור / צילום: shutterstock

תעשיית הפקות הטלוויזיה והקולנוע הייתה בין אלה שספגו הפסדים גדולים כתוצאה ממשבר הקורונה, זאת לאחר שההגבלות על התאספות מצד אחד והניסיון של ערוצי הטלוויזיה על-ידי הקפאת הפקות מצד שני הביאו לעצירה מוחלטת של הצילומים.

ל"גלובס" נודע כי השבוע, בלחץ איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, התקבל אישור ממשרד התקשורת המאשר חזרה לשגרה של התעשייה ומבהיר כי ההגבלות בדבר מספר עובדים במקום עבודה אינן חלות על שירותי שידורים, ולכן הפקות שאמורות להצטלם בימים אלה - סרטים, סדרות, תוכניות טלוויזיה או הפקות שעצרו צילומים - אינן חוסות תחת ההגבלה בדבר מספר העובדים המרבי המותר לשהייה בו-זמנית, ולא נדרש להוציא בעניינם צו מיוחד. במשרד התקשורת הבהירו כי על המצולמים לא חלה החובה לעטות מסכה, אך יתר ההגבלות - למשל שמירת מרחק - ממשיכות להיות בתוקף.

אולם נדמה כי השמחה על החזרה לשגרה הייתה מוקדמת, והמפיקים נתקלים במהמורה חדשה שמקשה את החזרה לצילומים: מסתבר כי אף חברת ביטוח אינה מוכנה לבטח את ההפקות בכל מה שנוגע לקורונה, מה שחושף את המפיקים לסיכון כספי עצום. כך למשל, אם משתתף בהפקה נדבק בקורונה, המשמעות עשויה להיות השבתת הסט לשבועיים, ומדובר בעלויות גבוהות שבהיעדר ביטוח אין מי שיספוג אותן, והמפיקים מהססים לקחת סיכון כזה על עצמם.

במקביל מנסים המפיקים להגיע להבנות עם ארגון עובדי הסט (אקט) וארגון השחקנים שח"ם, לפיהם במקרים בהם מתרחשת הדבקה, ויש צורך לסגור את הסט, העובדים לא יקבלו שכר בזמן הבידוד.

צביקה גוטליב, מנכ"ל ארגון מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, מסביר: "הבעיה שלנו היא נזקים אפשריים מקורונה. לצורך העניין, איש צוות שצריך להיכנס לבידוד או החלטת ממשלה על הגבלות או סגר. חברת הביטוח לא תפצה, ומדובר על הפסדים של מאות אלפי שקלים להפקה ליום צילום. יש כבר עכשיו הפסדים של מאות אלפים עד מיליונים ללא פיצויים. לכן הפתרון להבנתנו הוא ערבות של המדינה/הרגלוטור/גוף השידור למקרה שזה קורה".

מתברר כי התעשייה בישראל אינה היחידה שנתקלת בבעיית הביטוח - בכל העולם, ובוודאי במדינות שהתפרצות הקורונה עדיין לא שככה, מתמודדים עם הסוגיה. לכן המפיקים סבורים כי ערבות מדינה היא האופציה הריאלית האפשרית היחידה.

"לצערנו", מסכם גוטליב, "לא ניתן לשוב ולצלם ללא ביטוח. הפתרון היחיד הוא ערבויות מדינה, בדומה לערבויות לעסקים בתקופת מלחמה. לכן אנו פונים למשרדי האוצר, התקשורת והתרבות לפעול למתן ערבויות, כדי שנוכל לשוב לצלם את הסדרות ואת התוכניות שהציבור מחכה להן".