סקר הלמ"ס קובע: הקורונה החמירה את מצבה הכלכלי של כמחצית מהאוכלוסייה

היקף הנזק של המגפה ממשיך להתגלות, והפעם בסקר מיוחד שערך הלמ"ס בשת"פ משרד ראש הממשלה והמל"ל • עוד עולה מהסקר כי תחושת דיכאון מלווה 16.2% מהאוכלוסייה, ותחושת בדידות – 23.5% מהאוכלוסייה

הפגנת העצמאים / צילום: כדיה לוי, גלובס
הפגנת העצמאים / צילום: כדיה לוי, גלובס

46.1% מהאוכלוסייה, כ-2.5 מיליון איש, מדווחים כי בעקבות משבר הקורונה החמיר המצב הכלכלי שלהם ושל משפחתם. כך עולה מסקר החוסן האזרחי בתקופת הקורונה שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בקרב נשאלים בני 21 ומעלה ברחבי ישראל. עוד מן הסקר עולה כי 14% מהאוכלוסייה - כ-780 אלף איש - צמצמו את כמות המזון שהם אוכלים בעקבות משבר הקורונה, 50% חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם.

את הסקר, ערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסוף אפריל, בשיתוף המועצה לביטחון לאומי ומשרד ראש הממשלה, במטרה לבחון עד כמה עמוקה השפעתו של משבר הקורונה על אזרחי ישראל ועל יכולתם להתמודד עם תוצאותיו. תחושה של לחץ וחרדה מלווה בתקופת זו 34.3% מהאוכלוסייה - כ-1.9 מיליון איש (10.1% 'במידה רבה' ו-24.2% 'במידה מסוימת'). תחושת דיכאון מלווה 16.2% מהאוכלוסייה ותחושת בדידות - 23.5% מהאוכלוסייה. שיעור הערבים החשים דיכאון, לחץ וחרדה גבוה יותר. 22.5%, כ-1.2 מיליון איש, מדווחים שמצבם הנפשי החמיר במהלך המשבר.

באשר למצבו הבריאותי של הציבור, מעידים 5.4%, ב-306 אלף איש, כי מצבם החמיר או החמיר מאוד בתקופת המשבר. במקביל, 55.7% מהאוכלוסייה חוששים מהידבקות בנגיף, ורוב הציבור, יותר מ-80%, ממלאים במידה רבה אחר ההנחיות של משרד הבריאות. 16.2% מדווחים כי הם נעזרים במישהו המסייע להם בהבאת מזון, תרופות וכד', 45.5% מתוכם הם בני 65 ומעלה.

בזמן שבו אחוז הפניות על אלימות במשפחה עולה ולאחר שבתקופת הסגר נרצחו 5 נשים על ידי בן זוגן, 22.6%, כ-377.3 אלף איש, מאלה שאינם גרים בגפם, מדווחים על מתחים בין בני משק הבית בעקבות המשבר. אתמול, הפגינו מאות נשים במוקדים שונים ברחבי הארץ במחאה נגד מקרי הרצח והאלימות נגד נשים ועל אזלת ידה של הממשלה בטיפול בנושא.

עד כמה סומך הציבור על טיפול הרשויות במשבר? 38% מהאוכלוסייה (48.9% מהערבים) נותנים אמון רב בממשלה בהתמודדותה עם משבר הקורונה, 33.6% נוספים נותנים אמון 'במידה מסוימת'. ואולם, שיעור הישראלים אשר נותנים אמון רב ברשות המקומית של יישוב מגוריהם גבוה יותר: 46.9% נותנים אמון במידה רבה ברשות המקומית (62% מהערבים); 32.2% נוספים -'במידה מסוימת'.