הפעם זה לא בגלל הקורונה: חוסרים בשמנת מתוקה ברשתות השיווק

לפני כשלושה שבועות תקלה טכנית השביתה את מכונת המילוי של מחלבות רמת הגולן המייצרת בעיקר עבור טרה ושופרסל שמנת מתוקה 38% שומן • בחודש האחרון זינקו מכירות השמנת המתוקה בשיעור של 43% • בחלק מהרשתות טוענים: "קיים מחסור של 50% לפחות"

 

 

שמנת מתוקה / צילום: תמונה פרטית
שמנת מתוקה / צילום: תמונה פרטית

חוסרים בשמנת ברשתות השיווק בעקבות תקלת ייצור במחלבות רמת הגולן - כך נודע ל"גלובס". מי שניסה לרכוש שמנת של טרה 38% שומן במהלך השבועיים האחרונים ככל הנראה לא מצא את מבוקשו. הסיבה לכך היא תקלה שהביאה להשבתת המכונה שמייצרת עבור טרה שמנת מסוג זה, אשר מוגדרת כשמנת שנמכרת במחיר בפיקוח ממשלתי.

לצד החוסרים הללו, בשבועות נרשמו ביקושים יוצאי דופן בהיקפם בצריכת שמנת מתוקה, כך שחנויות מסוימות נקלעו למחסור. גורמים ברשתות השיווק אמרו הערב ל"לגלובס": "לכולם אין שמנת מתוקה, כל השוק סובל מחוסר של 50% לפחות".

מחלבות הגולן מפעילה את קו מילוי השמנת של מחלבת טרה שבבעלות החברה המרכזית למשקאות קלים (קבוצת קוקה קולה ישראל), ובמקביל גם עבור המותג הפרטי של שופרסל. בנוסף לכך, לקראת שבועות שמלווה בצריכה יוצאת דופן של מוצרי חלב, החברה גם מתגברת את הקווים של תנובה.

בשיחה עם "גלובס" מספר מנכ"ל מחלבות הגולן, שולי שגב: "רכשנו לפני ארבע חודשים מכונה לקו מילוי שמנת חדש בעלות של כמיליון וחצי אירו. לפני כשלושה שבועות הקו קרס, והטכנאים שלנו לא הצליחו לשקם אותו. למחלבה שלנו יש הסכם שירות עם הספקית של המכונה של טיפול בתוך 48 שעות, אלא שהקורונה שיבשה זאת, והטכנאים מחו"ל לא הגיעו לישראל, כמו גם למדינות אחרות, מחשש שלא יאפשרו להם לחזור למדינתם".

לדבריו, לפני כשבוע הצליחו לשקם את המכונה, אולם בהתאם לתקן של משרד הבריאות, הנוהל הוא שניתן לשווק את הסחורה המיוצרת רק לאחר 10 ימים בשל הצורך לעשות עליה בקרה. כך, בפועל רק השבוע החלה המחלבה לשחרר מחדש תוצרת כך שהחוסרים הללו צפויים להסתיים בימים הקרובים.

כאמור, המכונה שהפסיקה את פעילותה היא זו המייצרת שמנת מתוקה 38% שומן בגודל רבע ליטר, בעוד שהמכונה שמייצרת שמנת עם 15% שומן המשיכה לייצר כרגיל.

ככל הנראה השפעת החוסרים על המותג הפרטי של שופרסל הייתה מינורית בשל מלאים שכבר יוצרו עבורה.

החוסרים הללו הורגשו בימים האחרונים באופן חריג בשל ביקושים מוגברים לשמנת בין היתר לקראת חג השבועות, וכתוצאה מהסגר על ענף ההסעדה ובתי המלון, מה שעודד חלקים גדולים יותר בציבור לבשל ולאפות בבית, ובשל כך לצרוך יותר שמנת.

כך, על אף ששוק המזון כולו "עמד במקום" בחודש אפריל, והציג צמיחה של 0.7% בלבד, קטגוריית השמנת רשמה צמיחה יוצאת דופן של 43%, שהביא לתוספת של מעל 10 מיליון שקל למכירות השמנת המתוקה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. המגמה הזו נמשכה גם בשבוע הראשון של מאי. זאת לפי נתוני סטורנקסט.

עוד לפי אותם נתונים, החוסרים באספקה של טרה הביאו לקריסת נתח השוק שלה במכירות שמנת מתוקה. כך, אם לפני חודש, בשבוע שהחל ב-5 באפריל עמד נתח השוק של טרה על 11.3%, הרי שבשבוע שעבר, שהחל ב-26 באפריל, הוא קרס לנתח שוק של 1.5% בלבד. עם זאת, נתח השוק של שופרסל לא נפגע באופן דרמטי.

מטרה נמסר: "הדבר נובע מבעיית מיכון נקודתית. כמו כן, לקראת שבועות אנו עתידים להשיק מוצר חדש בקטגוריה". במחלבות הגולן אישרו את הפרטים.