חיות ומרזל לשר המשפטים אוחנה: קצר את פגרת הקיץ ב-4.5 שבועות

במכתב ששלח מנהל בתי המשפט לשר המשפטים על דעת נשיאת העליון, ביקשו השניים מאוחנה כי יקצר כשני שלישים מפגרת הקיץ, כדי לאפשר למערכת לטפל בהצטברות ההליכים שנוצרה בשל משבר הקורונה • לאחרונה העלו גם לשכת עוה"ד ומשרדי עוה"ד הגדולים בקשה דומה

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: ליאב פלד
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: ליאב פלד

"אחד הפתרונות שאנו מבקשים לקדם הוא קיצור פגרת הקיץ בכארבעה שבועות וחצי, כך שתימשך שבועיים בלבד" - כך נכתב בפנייה שהפנה הבוקר (ב') מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, על דעתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, לשר המשפטים שצפוי לסיים את תפקידו בימים הקרובים, ח"כ אמיר אוחנה.

בפנייה ששלח מרזל, הוא הזכיר לשר אוחנה כי במהלך תקופת מצב החירום המיוחד בבתי המשפט עליה הכריז השר על רקע התפשטות נגיף הקורונה, "עשתה הרשות השופטת מאמצים רבים על-מנת להוסיף ולתת שירות לציבור ולהבטיח את זכות הגישה לערכאות, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות". 

במהלך התקופה הזאת, כתב מרזל לאוחנה, נפתחו עשרות אלפי הליכים חדשים, ובמקביל כמובן צומצמה פעילותם של בתי המשפט ובתי הדין לעבודה. "הצטברות ההליכים הטעונים טיפול וכן העובדה שלמשך תקופה לא ידועה יוטלו מגבלות על פעילות בתי המשפט בשל הצורך להוסיף ולשמור על ההנחיות בדבר ריחוק חברתי, הביאו אותנו לבחון פתרונות שונים", כתב.

אחד מאותם פתרונות שמבקשים במערכת בתי המשפט, מסביר מרזל, הוא קיצור משמעותי של פגרת הקיץ.

לפי תקנות בתי המשפט (פגרות), אורכת פגרת הקיץ שישה שבועות וחצי. פגרת הקיץ מחולקת לשתי תקופות, כשבתקופה הראשונה שלה נוהגים בתי המשפט להמשיך ולעבוד במתכונת מצומצמת; ואילו בתקופה השנייה שלה, המכונה "הפגרה הגרעינית", שובתים בתי המשפט מעבודתם כליל, למעט מקרים דחופים.

הצעתו של מרזל לאוחנה היא לבטל את כל התקופה הראשונה של הפגרה, שעומדת על כארבעה שבועות וחצי, ולהותיר בתוקפה אך ורק את הפגרה הגרעינית בת השבועיים. "קיצור זה יאפשר לבתי המשפט להמשיך ולשמוע הליכים במהלך חודשי הקיץ ובכך להקל מן העומס הרבה שהצטבר", ציין מרזל.

הצעתם של חיות ומרזל היא שהפגרה המקוצרת תחל ב-16.8.2020 ותסתיים ב-31.8.2020. לפי תקנות הפגרות, אגב, אמורה הפגרה להסתיים רק שבוע לאחר מכן.

פנייה מהשטח

פנייתם של הנשיאה ומנהל בתי המשפט לשר המשפטים הבוקר מגיעה לאחר שגם לשכת עורכי הדין וגם שורת עורכי דין מהמשרדים הגדולים בישראל העלו את ההצעה לבטל את פגרת הקיץ או לפחות לדאוג לקיצורה. במכתב ששלח יו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי, לשופט מרזל לפני מספר שבועות, הוא ביקש ממנו לפעול בעניין.

גם אנחנו ב"גלובס" העלינו את האפשרות לקצר את הפגרה, כאשר עסקנו בהרחבה בנושא העומס בבתי המשפט בעקבות מצב החירום שהוכרז, והצענו הצעות שונות ל"אסטרטגיית יציאה" שתאפשר לבתי המשפט לחזור לפעילות רגילה ולהקל על ציבור המתדיינים.