פרופ' רוטשטיין נפרד מבר סימן טוב: "עשה כל מה שיכול היה לעשות כמי שאינו רופא"

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה ומי שנחשב למבקר החריף ביותר של משרד הבריאות במשבר הקורונה, מיהר להיפרד ממנכ"ל משרד הבריאות היוצא, שלדבריו "גילה אטימות ויצר מגפה כלכלית"; והמליץ לשר הבריאות הנכנס אדלשטיין "לשנות את תפיסת הריכוזיות של המשרד"

פרופ' זאב רוטשטיין. בא לברך ויצא מקלל? / צילום: תמר מצפי
פרופ' זאב רוטשטיין. בא לברך ויצא מקלל? / צילום: תמר מצפי

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה ומי שנחשב למבקר החריף ביותר של משרד הבריאות באשר להתמודדות עם משבר הקורונה, מיהר להיפרד אתמול (ג') ממנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב.

"אני מצדיע להחלטתו האמיצה של מנכ"ל משרד הבריאות, מר משה בר סימן טוב, לפרוש מתפקידו", כתב רוטשטיין בהודעה שהוציא לכלי התקשורת. "חלקתי על דרכו לפעול ללא נתונים ועל סמך מודל מוגזם ולא מתוקף מדעית. חלקתי על הריכוזיות שניסה המשרד בניהולו לכפות על המדינה, לרבות חוסר שיתוף-הפעולה שלו עם אלה שחשבו אחרת ממנו. כעסתי עליו על האטימות שגילה בעיקר אל מול הרס המשק ויצירת 'מגפה כלכלית' ואבטלה מחרידה".

בחודשיים האחרונים תפקד רוטשטיין כ"אופוזיציה לוחמת" של איש אחד, כשהוא מבקר ללא הרף את משרד הבריאות ופועל על דעת עצמו בכדי לתקף מודלים להתמודדות עם הקורונה. רוטשטיין הדגיש כי רבים במערכת הבריאות חולקים על ההחלטות הניהוליות של מנכ"ל משרד הבריאות, אך חוששים להביע את דעתם ולשלם במשרתם בהמשך.

בזמן שמשרד הבריאות לא הותיר לבתי החולים לבצע בדיקות קורונה לצוותים הרפואיים, רוטשטיין הצטייד במלאי בדיקות וציוד רפואי שרכש עבור המרכז הרפואי הדסה, וביצע בדיקות סקר רחבות בקרב כלל הצוותים בבתי החולים. באמצעות הבדיקה, הוא אכן איתר חולים מאומתים ובודד אותם בכדי למנוע התפשטות. כך עשה גם בשכונות בירושלים, בבתי אבות ובמפעל ביטחוני ששימש מודל ל"מפעל נקי מקורונה", שיכול לחזור לשגרת עבודה.

עוד הוסיף רוטשטיין בהודעת הפרידה שלו מבר סימן טוב: "אני חייב לציין כי בתנאים שהיו בזמן אמיתי עשה המנכ"ל כל מה שהוא יכול היה לעשות כמי שאינו רופא, כדי למנוע אסון רפואי בסדר גודל כפי שסברו בסביבתו ובו הוא האמין באמת. לא שכחתי לרגע גם בעת המחלוקת את תמיכת משרד הבריאות ואת תמיכתו האישית בי ובהדסה בתקופות קשות. אני מאחל למשה בר סימן טוב הצלחה בדרכו החדשה ומקווה שזו תכביר בפתיחות ובביזור".

רוטשטיין מונה למנכ"ל הדסה בשנת 2016, כשבית החולים היה שרוי במשבר כלכלי עמוק, ונדרש לתוכנית הבראה על-ידי משרד האוצר. נשות הדסה טענו בשנה שעברה כי רוטשטיין מנסה לחבל במאמציהן לגייס תרומות, וביקשו להדיחו, אך הוא נהנה לאורך הדרך מתמיכת שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן.

כעת נפרד מנכ"ל הדסה גם מליצמן ומברך את השר הנכנס, יולי אדלשטיין; "אני רוצה לאחל לשר הצלחה רבה במילוי התפקיד הקשה שלקח על עצמו בעת הקשה הזאת. ואם יותר לי, עוד לפני שהוא מושבע כדין ועוד לפני שנכנס למשרדו, להמליץ לו: לאמץ כללים של פתיחות ושיתוף, להימנע מקונספציות וקיבעונות. לשנות את תפיסת הריכוזיות של המשרד דהיום ולמצוא דמות מקצועית ומובילה לשמש כמנכ"ל בשעה כל-כך קשה של מערכת הבריאות המשוועת למשאבים ותקציבים, והזקוקה כל-כך לשינוי שיתאים אותה לצורכי הציבור במדינה".