המאבק בכלל ביטוח מחריף: רונן אגסי לא רוצה להיות המנכ"ל

אגסי הודיע היום ליו"ר כלל ביטוח כי "בנסיבות שנוצרו איני מסכים להיות מועמד, ולפיכך ככל שיש לכם תוכניות למינוי מנכ"ל חדש, אל תקחו אותי כאופציה"

בצל המאבק המחריף על כוונת יו"ר כלל ביטוח דני נוה להדיח מתפקידו את מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה, והתערבותו של הרגולטור האחראי שהביאה למינויו של בודק חיצוני שיבחן את הנסיבות שהביאו למהלך ואת האשמות הצדדים, מודיע מי שהיה המועמד המועדף על היו"ר להחליף את המנכ"ל הנוכחי על כך שאינו מעוניין לבוא לכלל ביטוח.

רונן אגסי, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי, הודיע היום (ד') ליו"ר כלל ביטוח כי "בהמשך להסכמה איתי לגבי מועמדותו לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח, אם וככל שתפנו אליי בצורה רשמית, הריני לעדכן כי בנסיבות שנוצרו איני מסכים להיות מועמד, ולפיכך ככל שיש לכם תוכניות למינוי מנכ"ל חדש, אל תקחו אותי כאופציה".

נראה כי בדבריו מכוון אגסי לכך שגם אם היו"ר איתן בדעתו להביא להזזת המנכ"ל הרי שהמינוי של בודק חיצוני והתערבות הרגולטור במהלך יביאו לכך שלוח הזמנים להשלמת המהלך שהיו"ר מבקש לבצע - אם בכלל יתקיים - מתארך ומתמשך כשהדיון התקשורתי הער בעניין גם יוצר לו רעש במקום עבודתו הנוכחי. כל זאת בעוד שדירקטוריון כלל ביטוח טרם דן בעניין הדחת המנכ"ל, כשעמדת הדירקטורים עדיין אינה ידועה - ולכן לא ברור אם תהיה הדחה - כשגם הממונה על רשות שוק ההון טרם גיבש דעה בנושא כשכולם ממתינים לדוח הבודק החיצוני, השופט בדימוס יורם דנציגר.

בכל מקרה, אם וכאשר המנכ"ל יורם נוה יזוז מתפקידו יהיה צורך במינוי ועדת איתור לשם מציאת המנכ"ל הבא. זאת בגלל הנוהג בענף הביטוח, כשמבחינת כלל ביטוח מדובר על נסיבות ייחודיות בהקשר זה משום שבשלהי 2019 היא הפכה לחברת הביטוח הראשונה שללא גרעין שליטה.

במכתב ששלח לחברי דירקטוריון כלל ביטוח  בעקבות מכתב חריף ששלח מנכ"ל החברה קודם לכן, התייחס דני נוה לשאלת המועמדות של רונן אגסי. במכתבו לדירקטוריון טען היו"ר כי "לא פניתי לרונן אגסי בהצעה או פנייה לבוא לכלל. שוחחתי עם רונן אגסי שהיה המועמד מועדף עליי לכהונת המנכ"ל עוד לפני כשנתיים וחצי ואמרתי לו שאני לא יכול לפנות אליו כי טרם התקיים דיון בדירקטוריון החברה בשאלת כהונת המנכל. ביקשתי ממנו לבדוק רק היפותטית, לו הייתי פונה אליו, האם זה רלבנטי מבחינתו והוא השיב בחיוב. זו הייתה חובתי לבדוק שאם יורם יוחלף תהיה אלטרנטיבה זמינה ראויה ממנו. רק אם וכאשר תתקבל החלטה על סיום כהונת יורם, אפנה לרונן ואציע מועמדותו של אגסי לדירקטוריון באופן מסודר". עוד הוא כתב בהקשר זה כי "פניתי לרונן אגסי ותמכתי במועמדותו של רונן עוד לפני כשנתיים וחצי ואז הוא סירב. אחד מבעלי המניות (ארקין) הפנה תשומת ליבי בדצמבר 2019,שרונן בשל לבוא לכלל. סירבתי לפנות אליו בהצעה. בדקתי אתו רק היתכנות עקרונית והיפוטתית בלבד, אם תהיה סיטואציה שהתפקיד יתפנה; ולאחרונה לקראת השיחה שקיימתי עם יורם, חזרתי ובדקתי איתו באותה מתכונת".

בהקשר זה נציין כי יורם נוה טען במכתבו לדירקטוריון כי היו"ר פועל להדחתו הפסולה משום רצונם של בעלי מניות בחברה, כשהוא וסביבתו הסבירו כי מדובר במורי ארקין (שבנו ניר הוא זה שדני נוה ציין ששוחח עמו בעניין יורם נוה ובעניין אגסי), בחברת אלרוב שבשליטת אפלרד אקירוב ואייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי ובעבר מנכ"ל הפניקס. כמו כן, יורם נוה טען במכתבו החריג והחריף כי "... נודע לי על ההדחה ושדני כבר סגר, בתיאום עם בעלי מניות מיעוט את המינוי של רונן אגסי. הרגשתי שמדובר בחנות מכולת ולא בגוף מוסדי המנהל מעל 200 מיליארד שקל כספי עמיתים...שמתיימר להוביל את נושא הטמעת כללי ממשל תאגידי בקרב החברות המובילות במשק". נציין כי בענף הביטוח מינוי של מנהלים נעשה רק לאחר קבלת אישור הפיקוח, שבמקרה זה נעשה על ידי רשות שוק ההון.

בתוך כך, אתמול דווח כי בתגובה לטענות שהשמיע יורם נוה נגד אלרוב ואקירוב שלחה חברת הנדל"ן מכתב חריף שבו היא דרשה מיורם נוה ומכלל ביטוח להתנצל על "הכפשות ושקרים" שנאמרו אודותיה ושמהווים לשון הרע, לטענתה, במכתבו של יורם נוה. היום הודיעה כלל ביטוח לבורסה כי "מכתב מנכ"ל החברה נכתב מטעמו ולא בשם החברה", וכן כי דיווח מכתב המנכ"ל בוצע בהתאם לדרישת רשות ניירות ערך, כך שבמשתמע כלל ביטוח עצמה אינה לוקחת לפי שעה חלק במאבק ובטענות שהמנכ"ל השמיע במכתבו. כמו כן, כפי שנחשף אתמול, הממונה על רשות שוק ההון פנה השבוע לארקין ולאלרוב, ששניהם קיבלו ממנו היתר החזקה במניות כלל ביטוח, באזהרה שלפיה אסור להם להתערב ולהכווין את פעילות כלל ביטוח. כלומר, מבחינת הממונה לשני הגופים אסור ליזום הדחה של המנכ"ל. כך או כך, נראה כי המצב נמצא בימים אלה בהמתנה לקראת הכרעת הבודק החיצוני.

מוועד עובדי כלל ביטוח שתומך באופן מובהק במנכ"ל יורם נוה, בצל יחסים ארוכים בין היו"ר רוני רז לבין המנכ"ל עוד כשהאחרון היה מנהל חטיבת המשאבים בחברה, נמסר היום כי "מועמדות של רונן אגסי נולדה בחטא, אבל היא רק הסימפטום לכשל מתמשך שמימדיו העצומים נחשפים בימים האחרונים. גם המפקח על הביטוח וגם הבודק החיצוני שמונה צריכים לחקור את התנהלותו של יו"ר הדירקטוריון דני נוה במשך שבע השנים שבהן הוא מכהן בתפקידו. נורמות פסולות המבוססות על יד רוחצת יד חייבות להיבדק עד לבירור האמת וניקוי האורוות. אחרי אגסי, הגיע תורו של נוה להניח את המפתחות אחרי שבע שנים רעות, בעיקר כדי שכולנו נוכל להחזיר את כלל ביטוח למסלול של צמיחה", נמסר מטעם רז.