סין בתגובה חריפה לפומפיאו: "התנהלנו בשקיפות, לא להטעות בשקרים"

לפני ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי בישראל ובמהלכו השמיע פומפיאו הערות על סין שמלבות את המתחים בין שתי המעצמות •  זו תגובתה של סין לדברי פומפיאו

מייק פומפיאו, מזכיר המדינה בארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס
מייק פומפיאו, מזכיר המדינה בארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס

ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו בישראל, מלבד פגישותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם ח"כ בני גנץ שמיועד לשמש כראש הממשלה החלופי ועם ח"כ גבי אשכנזי, המיועד לשמש כשר הביטחון, כלל גם דיונים על איראן, על נמל חיפה החדש ועל הדרך בה ארה"ב רואה את התנהלותה של סין במהלך תקופת משבר הקורונה.

לפני ביקורו בישראל ובמהלכו, אמר פומפיאו הערות על סין, שניתן לסכם לשלוש האשמות, שמלבות את המתחים בין ארה"ב וסין. 

הראשונה היא שהוא ראה "המון עדויות" לכך שנגיף הקורונה שפגע בכל העולם הגיע במקור ממעבדה בעיר הסינית ווהאן, שהייתה מקור המגפה.

"אני יכול לומר לכם שיש כמות משמעותית של עדויות שזה הגיע מהמעבדה ההיא בווהאן", אמר פומפיאו בתוכנית "השבוע" של "ABC" מוקדם יותר החודש. הוא לא תיאר את העדויות, ואמר "אני לא יכול לומר לכם את זה".

השנייה היא הרמז שסיפק בהצהרות שנשא ביחד עם נתניהו בבית ראש הממשלה בבלפור, אז רמז בנוגע ליחסי ארה"ב-סין בימים אלה: "אנחנו נדבר על האתגרים העולמיים בנוגע לקורונה. בניגוד לכל מיני מדינות שהחביאו והסתירו מידע, אתם מוסרים אותו", אמר פומפיאו. 

השלישית נוגעת להשקעות סין בישראל. כזכור, הקמתו של נמל המפרץ החדש הולכת ונשלמת בחיפה לקראת מסירתו לניהול חברת SIPG הממשלתית הסינית, למשך 25 שנה.  מדובר בתוכנית אסטרטגית להשקעות עתק במיזמי תשתית ביותר מ-70 מדינות, שלפי הסינים תביא לקירוב בין אזורים ולשיפור הקשר ביניהם, ולפי גורמים לא-סיניים תביא להגברת ההשפעה של בייג’ינג על הכלכלה העולמית. 

האמריקאים עוקבים בדאגה אחרי התהליך וטוענים בגלוי כי הסינים משתמשים בפרויקט דרך המשי בתור "מלכודת אשראי ושוחד", כדי להעצים את שליטתה הכלכלית והמדינית של סין באמצעות הלוואות והשקעות במדינות חלשות כלכלית לאורך מסלול הפרויקט. כתוצאה, בשנתיים האחרונות ניסו גורמים בממשל טראמפ לבלום את מסירת הנמל לסינים בצינורות תקשורתיים, רשמיים ומודיעיניים.

היום, מתפרסמת תגובת שגרירות סין לדברי פומפיאו בג'רוזלם פוסט. 

"מדענים עדיין לא זיהו את מקור הקורונה", נמסר. "היו כבר מקרים בהיסטוריה בהם המקום עליו דווח לראשונה כמקור מגפה שפרצה, לא היה נכון. גם השפעת הספרדית וגם האיידס ממחישים עובדה זו.

"במהלך החודשים האחרונים, יותר ויותר מחקרים מראים כי לנגיף הקורונה ישנם מספר זנים, ואנשים רבים חלו במדינות שאין להם כל קשר עם סין. עלינו לתת לעובדות לדבר בעד עצמן ולא להטעות בשקרים".

בנוגע לטענה כי סין הסתירה את קיום המגפה בתחילה, פורסמה הכחשה גורפת. "ב-27 בדצמבר 2019 הממשלה המקומית של סין במחוז הוביי קיבלה לראשונה דיווח. ב-31 בדצמבר, הודיעה ממשלת סין לארגון הבריאות העולמי על המידע הנ"ל. החל מה-3 בינואר 2020, סין החלה לשלוח עדכונים מתוכם לארגון ולמדינות אחרות, כולל ארה"ב.  לאורך המאבק בהתפשטות המגפה, מומחי סין, הרופאים והמדענים היו בקשר הדוק עם מקביליהם ברחבי העולם, כולל אלה מארצות הברית. התנהלותנו הייתה שקופה וזכתה להערכה רבה על ידי מדענים ברחבי העולם. אין שום סיבה להאשים את סין בהעלמת המידע".

פומפיאו פגע בנקודה רגישה - שיתוף הפעולה העסקי בין סין לישראל בשל "חששות ביטחוניים". כעת, מתרעמים בסין על הטענות.

"עסקים רבים בסין נלהבים לשתף פעולה עם גורמים בישראל. אולם, יש לזכור כי בסוף 2018 ההשקעה של סין בישראל מהווה רק 0.4% מההשקעה של סין ברחבי העולם. במהלך חמש השנים האחרונות, רק 4% מההשקעה בתעשיות היי-טק ישראליות הן מסין, ורק 3% מעסקאות המיזוג והרכישה בקרב חברות סטארט-אפ ישראליות הן עם חברות סיניות.

"ההשקעה של סין לאורך השנים היא אפילו פחות מעסקת המיזוגים והרכישות יחידה של אינטל. בהשקעה כה מוגבלת, איך ישראל תהיה תלויה בסין? ואיך סין תרכוש את ישראל?

"לאחרונה, באופן מוזר ופתאומי, עלה פרויקט ההתפלה של שורק 2 לכותרות. כמו כל פרויקטים אחרים בישראל, שורק 2 התקדם בפתיחות ושקיפות. הפרויקט עומד בחוקים ותקנות ישראליים וכפוף לבדיקות ופיקוח של הרשויות הישראליות, כולל היבטים ביטחוניים. לא ייתכן שמידע רגיש ידלוף דרך הפרויקט.

"שיתוף הפעולה סין-ישראל הוא win-win, והפרויקטים המשותפים מבוססים על היצע וביקוש. בתחום ההיי-טק, שיתוף הפעולה שלנו פתח  שוק עצום לחדשנות של ישראל, ובתחום התשתיות חברות סיניות מספקות מספר רב של אפשרויות עבודה". 

הדברים נחתמים בתקווה כי מעבר לתגובת השגרירות לדברים שאמר פומפיאו על סין "אנו סומכים על כך שחברינו בישראל לא רק מסוגלים להביס את נגיף הקורונה, אלא גם את ה"ווירוס הפוליטי".