מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3%. מחירי הדירות משלימים עלייה של למעלה מ-4% בשנה

מדובר בירידה נמוכה מכפי שהעריכו האנליסטים, שצפו ירידה של 0.5% לפחות • מחירי הפירות והירקות זינקו ב-4.8% • המדד יוצא דופן בשל משבר הקורונה, כאשר חלק ניכר מהפעילות במשק הייתה מושבתת במהלך חודש אפריל • מחירי הדירות עלו ב-0.6% במרץ פברואר וב-4.2% בשנה האחרונה

מדד המחירים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
מדד המחירים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מדד המחירים לצרכן ירד בחודש אפריל ב-0.3%. כך מדווחת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בירידה נמוכה מכפי שהעריכו האנליסטים, שצפו ירידה של 0.5% לפחות.

עם זאת יש לזכור כי נתוני המדד הושפעו מכך שענפי רבים במשק היו מושבתים מפעילות באופן מלא או חלקי במהלך חודש אפריל בשל התפרצות נגיף הקורונה. ירידת מחירים בולטת של 3.3% נרשמה בסעיף תחבורה. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות 4.8% הלבשה 3.1% ומזון 0.7%.

בעקבות עדכון מדד אפריל נרשמת ירידת מחירים מצטברת של 0.6% ב-12 החודשים. לעומת הירידה במדד המחירים ממשיכים מחירי הדירות לעלות. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר- מרץ לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר- פברואר, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.6% ובכך השלימו עלייה של 4.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (פברואר 2019- מרץ 2019).

מפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים פברואר-מרץ לעומת החודשים ינואר-פברואר, נמצאו עליות מחירים במחוזות: מרכז 0.8%, צפון ותל אביב 0.7% כל אחד, ירושלים 0.6% ודרום 0.2%; לעומתם מחוז חיפה נותר ללא שינוי.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד (פברואר 2020 - מרץ 2020 לעומת פברואר 2019 - מרץ 2019) נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות כאשר הבולטות שבהם נרשמו במחוזות: תל אביב 6.6%, וירושלים 5% וצפון 4.6%.

במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהם עלו בחודשים פברואר- מרץ לעומת ינואר-פברואר ב-1% ובכך השלימו עלייה של 0.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (פברואר 2019 - מרץ 2019). אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 39.6% בהשוואה ל-38.9% בתקופה הקודמת (ינואר- פברואר).

המחיר הממוצע הכלל ארצי של עסקה לרכישת דירה עמד ברבעון הראשון של שנת 2020 על 1,609 אלפי שקלים. ברבעון הקודם עמד המחיר הממוצע על 1,544.2 אלפי שקלים.

ערב פרסום המדד, עמדו הציפיות בקרב האנליסטים לירידה של בין 0.5% ל-0.6%. אנליסטים בשוק ההון מעריכים כי בעקבות מדד אפריל צפוי קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים לרדת למינוס 0.8% עד 1%, אולם בהמשך צפויה התאוששות מסוימת, לאור העלייה במחירי הנפט והחזרה לשגרה בענפים רבים במשק.

מדד אפריל יוצא דופן משום שחלק ניכר מהפעילות במשק הייתה מושבתת במהלך חודש אפריל. מדובר בין היתר בענף שירותי החינוך שמשקלו כ-4.3% מהמדד הכולל, ענף הארוחות מחוץ לבית שמשקלו 3.3%, הוצאות על שהייה בחו"ל ונסיעה לחו"ל (2% כל אחד) והצגות קונצרטים מופעי ספורט וכו' (כאחוז אחד מהמדד).

בחודש מרץ נעזרה הלמ"ס בעובדה שבמחצית החודש הראשונה המשק עבד עדיין כרגיל. בחודש אפריל החלה חזרה לשגרה אחרי פסח ב-19 לחודש. כדי להתגבר על הקושי המתודולוגי הלמ"ס צפויה לייחס לענפים המושבתים את השינוי ממוצע שינוי המחירים בענפים הפעילים.

הכלכלן יונתן כץ מבית ההשקעות לידר אמר בתגובה לפרסום המדד כי "מדד אפריל ירד ב-0.3% לעומת הצפיות בשוק (ושלנו) של 0.5%-. מחירי השכירות בחוזים מתחדשים (17.2% מסך המדד) ירדו ב-0.1% (חזינו 0.8%-) ועלו ב-2.3% ב-12 החודשים האחרונים!

"מדובר באותו קצב התייקרות גבוה של חודש מרץ. במילים אחרות, בשיא משבר הקורונה, חידושי חוזי שכירות (או חוזים חדשים) נחתמו עם התייקרות שנתית של 2.3%. כנראה שההתמתנות הצפויה במחירי השכירות תשתקף רק במדדים הבאים ובאופן מאד הדרגתי.

"לפי סקר הדיור, מחירי הדירות לרכישה עלו ב- 0.6% בסקר האחרון וב- 4.2% ב-12 החודשים האחרונים, אך חשוב להדגיש שהסקר האחרון מייצג את הממוצע של מחירי העסקאות בחודשים פברואר-מרץ, כלומר התקופה של לפני המשבר העמוק".

כץ העריך כי "במבט קדימה, כוחות המאקרו תומכים בסביבת אינפלציה מאד נמוכה על רקע פגיעה קשה מצד הביקושים (עקב עלייה באבטלה וירידה בשכר) אשר לא צפויה להיעלם בחודשים הקרובים".