מחזיקי אג"ח קבוצת דלק יוותרו על דרישת פירעון מיידי של החוב

עפ"י המתווה המוצע, מחזיקי האג"ח יקבלו מהחברה ביטחונות, כולל שיעבוד על 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים בשווי שוק של כ-1.92 מיליארד שקל • ההסכם מותנה בהשגת רוב באסיפות מחזיקי האג"ח, אישור הבנקים המממנים והשלמתם של גיוסים בהיקף של 400 מיליון שקל השנה

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, קרובה להשגת הסדר עם מחזיקי איגרות החוב שלה, שימנע את העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי. החברה, שחייבת למחזיקי האג"ח סכום עתק של 6 מיליארד שקל, פרסמה את תנאי ההסכם ל"הפסקת אש" מולם, שאמור להעניק לה לפחות שנה של שקט יחסי לצורך התארגנות מחדש.

על פי המתווה המוצע, יישאר לוח הסילוקין של שבע סדרות האג"ח ללא שינוי, ונוסף על כך, יקבלו מחזיקי האג"ח ביטחונות, ובראשם שיעבוד על 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, בשווי שוק של כ-1.92 מיליארד שקל. בתמורה, יוותרו מחזיקי האג"ח על נקיטת פעולות אקטיביות נגד החברה, ובראשן העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

את ההסכם, שמבוסס על שינוי שטרי הנאמנות של סדרות האג"ח, השיגה הנהלת דלק  עם נאמני הסדרות, נציגי המחזיקים והיועצים המשפטיים והכלכליים שנשכרו לשם כך. עם זאת, אישור ההסכם מותנה עדיין בשלושה תנאים מצטברים: השגת רוב באסיפות מחזיקי האג"ח, אישור הבנקים המממנים, והצלחת החברה להשלים גיוסי הון בהיקף כולל של 400 מיליון שקל עוד ב-2020.

"שקט תעשייתי עד למאי 2021"

הבוקר קיימו נאמני האג"ח אסיפת מחזיקים באמצעות אפליקציית זום, ובה הוצגו תנאי ההסכם. באסיפה אמר מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, כי המתווה שהושג מהווה איזון נכון בין צרכי החברה לבין הרצון שלה להיענות לדרישות מחזיקי האג"ח והבנקים המובטחים.

"הבסיס המרכזי של המתווה מדבר על חיזוק ביטחונות וחיזוק ההון, ומשאיר את לוחות הסילוקין של האג"ח במועדם", הסביר וולס. "המתווה הופך את מחזיקי האג"ח מנושים לא מובטחים לנושים מובטחים עם נכסים איכותיים".

וולס הדגיש כי הרעיון במתווה ההסכם הוא לאפשר לחברה לפרוע את חובותיה לבנקים, באופן שישחרר נכסים משועבדים, שאותם יהיה ניתן לאחר מכן לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח. "אנחנו פורעים את הבנקים, והם ישחררו את יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים. למחזיקי האג"ח ישועבדו 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים", הדגיש.

עוד ציין וולס כי "המתווה מדבר על תקופה מוסכמת של שקט תעשייתי עד ל-31 במאי 2021. המתווה הזה הוא החלופה הטובה ביותר מבין החלופות שעמדו על הפרק. הוא יאפשר לחברה להמשיך לפעול בצורה אחראית, מתוך מטרה משותפת לצלוח את המשבר בשוקי האנרגיה בהצלחה ולהתקדם קדימה".

בתשובה לשאלה הבהיר וולס כי בשלב הראשון תשעבד קבוצת דלק 5% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, שהן חופשיות כיום, וכן כ-5.7% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים שאמורות להשתחרר משיעבוד לבנק לאומי בעקבות פירעון מלוא החוב לבנק. בשלב השני ייפרעו חובות נוספים לבנקים, שלאחריהם יגדל החלק המשועבד ל-40% מדלק קידוחים, מתוך נתח של 54.2% מהשותפות שבו מחזיקה קבוצת דלק באופן ישיר (לא כולל 0.96% מדלק קידוחים שמוחזק על ידי חברת אבנר נפט וגז, שמחצית ממניותיה מוחזקות בידי קבוצת דלק).

אסיפות מחזיקים יתקיימו בשבוע הבא

לאחר דברי וולס, הבהיר הנאמן דן אבנון, כי בעקבות הצגת המתווה יבוטלו אסיפות המחזיקים שתוכננו ליום רביעי הקרוב, ושבהן היו המחזיקים אמורים להצביע על העמדת החוב לפירעון מיידי. אבנון הסביר כי במקום אסיפות אלה יכנסו הנאמנים אסיפות בשבוע הבא, ובהן יתבקשו המחזיקים להצביע על הצעת החלטה לאישור ההסדר עם החברה.

באסיפה השתתפו גם נציגי המחזיקים, שמואל אשל, הנציג מטעם חברת מנורה מבטחים, ויוני שר מטעם הראל השקעות. אשל הסביר כי "פונקציית המטרה שלנו היתה להציג למחזיקים הצעה מטעם החברה שתעמוד מול האפשרות להעמדה לפירעון מיידי". אשל גם מנה את שני ההישגים העיקריים שהושגו במו"מ: שמירה על לוח הסילוקין של האג"ח ללא שינוי, והשגת הביטחונות בדמות השיעבוד על דלק קידוחים. חברו לנציגות, שר, הדגיש כי "החברה התחייבה לגייס סכום של 400 מיליון שקל עד סוף 2020, ואם לא יגויס סכום זה עד לסוף השנה, תקום עילה לפירעון מיידי".

גיוס ההון תוכנן במקור ליום חמישי שעבר, אבל נדחה לאתמול ולאחר מכן להיום. בהנפקה שאמורה להתבצע היום, תנסה דלק לגייס עד 200 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות. לפי תנאי ההסדר, היא נדרשת לגייס עוד 100 מיליון שקל עד לאמצע יולי וסכום נוסף של 100 מיליון שקל עד לאמצע דצמבר. בעל השליטה תשובה, שמחזיק ב-61% מההון של קבוצת דלק וב-64.3% מזכויות ההצבעה, התחייב להזרים לפחות 32 מיליון שקל בהנפקה היום.

שיעבוד זכויות במאגרי הגז הטבעי

מהמצגת שפרסמה קבוצת דלק, עולה כי החברה תשעבד למחזיקים את זכויותיה במאגרי הגז "כריש", "תנין" ו"לוויתן", עד למימושן. תמלוגי-העל מ"כריש" ו"תנין" ישוחררו משיעבוד בעת מכירתם בסכום של לפחות 300 מיליון שקל, כאשר 75% מתמורת המכירה תשמש לצורך פירעון חובות בנקאיים, שיובילו לשחרור ביטחונות עובר מחזיקי האג"ח.

תמלוג-העל ממאגר "לוויתן" ישוחרר משיעבוד בעת מכירתו תמורת ערך כלכלי נאות, או לחילופין כשיבוצע איגוח על תמלוג זה בסכום של לפחות 600 מיליון שקל. הסכומים שיתקבלו מתמלוג זה ישמשו לפירעון האג"ח בהתאם ללוח הסילוקין.

שיעבוד יחידות דלק קידוחים יתחיל להצטמצם במהלך 2022, במקביל לירידה בהיקף החוב של קבוצת דלק למחזיקי האג"ח. שיעבודים אלו ישוחררו לטובת מהלכים למימון מחדש שתוביל החברה. כמו כן, התחייבה קבוצת דלק לתנאים הקשורים להון העצמי החל בסוף מאי 2021, שאי עמידה בהם תקים למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מיידי.

נוסף על כך, התחייבה החברה כי הוצאות ההנהלה הכלליות שלה ב-2020 לא יעלו על הסכום ב-2019, שעמד על 51 מיליון שקל, וכי יתחילו לרדת בשנים לאחר מכן. לפיכך, ב-2021 יסתכמו הוצאות ההנהלה ב-45 מיליון שקל לכל היותר, ב-2022 הם יירדו ל-40 מיליון שקל לכל היותר, וב-2023 יעמדו על 35 מיליון שקל לכל היותר.