"אנחנו מתמודדים עם פיתוח וייצור בזמן שיא של נוגדן לווירוס הקורונה"

אתגר המנכ"ל: עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, מספר על המרוץ נגד הזמן בפיתוח תרופה שתציל את חולי הקורונה הקשים, על "שריר הגמישות" ועל התכונות של המנהלים שהיוו עבורו השראה • ויש גם המלצה

עמיר לונדון / צילום: נטי לוי
עמיר לונדון / צילום: נטי לוי

ספר על אתגר שהתמודדת איתו באחרונה. כיצד פעלת?
אנחנו מתמודדים עם הצורך בפיתוח וייצור בזמן שיא של נוגדן לווירוס הקורונה. זה פרויקט שהתנענו מיד עם פרוץ המגפה, על בסיס הטכנולוגיה המתקדמת שלנו להפקת נוגדנים מפלסמה של מחלימים. האתגר מועצם עקב הצורך לקדם פרויקט כזה במהירות, תוך קבלת החלטות בסביבה של אי־ודאות, במקביל להתמודדות השוטפת עם השפעת המצב על החברה ועל העובדים.
"פירקנו" את המורכבות למרכיביה והגדרנו צוותים ומנהלים לכל מרכיב בפאזל. הקציתי ומיקדתי משאבים ופוקוס ניהולי כדי להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. עקב הריחוק הפיזי הרחבנו את מגוון ערוצי התקשורת עם העובדים, ואנחנו מקפידים על שיתוף, תקשור ויצירת בהירות ככל הניתן.

עם מי התייעצת ומה עזר לך להתמודד?
אני פועל ומתייעץ ברמה יומיומית עם צוות ההנהלה של החברה. בנוסף, חברי מועצת המנהלים של קמהדע הם נבחרת מנוסה מאוד ואני משתף ומתלבט איתם בדילמות משמעותיות. ברמה האישית, מאוד מסייעת לי הידיעה הערכית כי ככל שנצליח בפיתוח וייצור מהיר של נוגדן הקורונה, כך נוכל לתת בידי הרופאים תרופה בעלת פוטנציאל להצלת חיי החולים הקשים.

איך אתה מסכם את מה שלמדת מהאתגר והפתרון?
אנחנו עדיין בעיצומה של המערכה, אך כסיכום ביניים אני יכול לומר ששוב הוכחה חשיבותם של עקרונות ניהוליים, כגון החשיבות לפתח בחברה את שריר הגמישות והיכולת להגיב במהירות; הצורך בקביעת "כוכב צפון" מאתגר כיעד מרכזי שאליו מתכוונן הארגון; חשיבות התקשורת הפנים ארגונית; חשיבות עבודת הצוות וכניסתם של כולם תחת האלונקה, ונוכחות ניהולית רציפה.

יש מנהל/ת שמהווה עבורך השראה?
התמזל מזלי לאורך רוב הקריירה שלי לעבוד בצמוד למנהלים חזקים שלמדתי מהם רבות. לעיתים גם למדתי מה לא לעשות, שזה לא פחות חשוב. התכונה שאפיינה את המנהלים הללו הייתה היכולת לשלב בין חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח תוך אתגור כפיפיהם ויצירת אווירה של מסוגלות ואופטימיות, לבין היכולת לצלול לפרטים ולהוות פרטנר משמעותי לחשיבה ומציאת פתרונות.

טיפ מנהלים: אני חוזר לספר שקראתי לפני שנים, "תבונה ותובנה" מאת רוברט קופר. הספר מדגים את האימפקט המשמעותי של ניהול קשוב ורגיש על ביצועי הארגון. משבר הקורונה הוא דוגמה לצורך ביכולות ניהוליות המסוגלות לשלב בין אתגרי הארגון לבין הקושי של המנהל כאדם, והקשיים של עובדי הארגון. זו סיטואציה שמי שניחן באינטליגנציה רגשית מפותחת מתמודד עמה טוב יותר.

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il