חגיגה פרטית במסעדה ותפילה בכנסייה: גרמניה חוששת לאחר שני מקרי התפרצות חדשים

המקרים, שאירעו אחרי הסרת הסגר, ממחישים לרבים בגרמניה את הסכנה המוגברת להידבק בנגיף הקורונה כתוצאה משהייה בחללים סגורים

מפגינים נגד ההגבלות בגרמניה בצל הקורונה / צילום: Felix H'rhager, Associated Press
מפגינים נגד ההגבלות בגרמניה בצל הקורונה / צילום: Felix H'rhager, Associated Press

כבר בערב הראשון שבו הורשו המסעדות להיפתח מחדש בסקסוניה-תחתית שבגרמניה, ב-15 במאי, חגגו בעלי מסעדת "אלטה שוינה" שבעיירה לר בקיום ארוחת ערב פרטית לתומכי המסעדה, שסייעו לה כספית במהלך חודשי הסגר. הם הצהירו כי פעלו לפי ההנחיות החדשות: הצוות לבש מסכות הגנה, האורחים שמרו על 1.5 מטר ביניהם, פרטיהם נשמרו, ומספר הסועדים הוגבל. אם גרסתם נכונה, ביממה האחרונה התברר כי הצעדים לא עזרו: לפחות עשרה מבין 40 הנוכחים במסעדה באותו הערב, כולל בעל המסעדה שעבד רוב הזמן במטבח, נדבקו בקורונה. 70 נוספים נשלחו לבידוד.

ביחד עם מקרים אחרים שדווחו בסוף השבוע, ההתפרצות בעיירה לר ממחישה את הסכנות שבהתפשטות מחודשת של מחלת הקורונה בגרמניה ובמדינות אחרות ש"שיטחו את העקומה", למרות שרבים במדינה קיוו כי הנגיף "ייחלש באופן טבעי" בגלל הקיץ המתקרב. הם גם מצביעים על מה שמומחים, כמו פרופ' הנדריק שמידט מאוניברסיטת בון, הזהירו לגביו כבר מתחילת המגפה - הסכנה הגבוהה להידבק כתוצאה משהייה ממושכת בחללים סגורים, שאף גוברת אם היא מלווה בדיבור, תפילה או אפילו שירה משותפת, כפי שהוכיחו כמה צברי מקרים מרחבי העולם בחודשים האחרונים.

גם תפילה שהתקיימה בכנסייה אוונגלית-בפטיסטית בפרנקפורט אחרי הסרת הסגר עלתה אמש לכותרות בגרמניה, לאחר שהתברר כי 40 מהנוכחים בה נדבקו בקורונה. הרשויות במדינת המחוז הסן אישרו כבר בתחילת החודש לחדש את הטקסים הדתיים, ללא הגבלת משתתפים, אך תוך שמירה על מרחק של 1.5 מטר בין המתפללים, שימוש באמצעי חיטוי ואיסור על העברת חפצים מיד-ליד, כמו קערות לאיסוף תרומות. המיסה התקיימה ב-10 במאי, אך רק כעת התברר שעשרות בני אדם נדבקו בה, וכי אדם אחד כבר אושפז בבית חולים. כתוצאה מכך הושעו כל הטקסים הדתיים ההמוניים במדינת המחוז, כולל תפילה של כ-1,000 מוסלמים שתוכננה להיום.

כמו במסעדות ברחבי גרמניה, גם על המתפללים בכנסייה לא הוטלה חובה ללבוש מסכות הגנה לפה ולאף.

שתי ההתפרצויות החדשות בוחנות גם את המערך שהקימה גרמניה לאיתור מקרים ולחקירות אפידמיולוגיות, שהיה אמור ללוות את ההקלות בסגר שנכנסו לתוקף באופן הדרגתי בשבועיים האחרונים. צוותים שהוכשרו על-ידי מכון "רוברט קוך", הזרוע הפדרלית המטפלת במגפות, אמורים ליצור קשר עם כל מי שאותם חולים וחשודים כחולים היו במגע, ולהורות להם להישאר בבידוד עצמי. המדיניות הגרמנית עד כה היא להותיר את ההחלטות בנוגע לכללים המדויקים למדינות המחוז, ולהתערב רק אם מספר המקרים עובר 50 ל-100 אלף תושבים בשבוע.

באופן רשמי, צעדי הריחוק החברתי עדיין תקפים בגרמניה עד 3 ביוני. כך, למשל, אסורה ישיבה במסעדה בהרכב שכולל יותר משתי משפחות. בפועל, הדבר כלל אינו נאכף, ובברלין ניתן לראות שולחנות מלאים בסועדים רבים במסעדות בימים האחרונים, כולל בתוך חלל המסעדה.

במקביל, גרמניה מתקדמת לעבר חזרה לשגרה, ועוד הקלות צפויות בימים הקרובים: פתיחת חדרי כושר ברחבי המדינה, למשל, ופתיחת הגבולות למדינות שכנות, לכל המאוחר ב-15 ביוני. כבר כיום אין חובת בידוד למגיעים לגרמניה מרוב מדינות האיחוד האירופי.

הדיונים על הסרה מוחלטת של הסגר מתנהלים גם בצל הפגנות נגד צעדי הממשלה - שמגיעות גם מכיוון הימין הקיצוני וגם מכיוון השמאל הקיצוני. ניאו-נאצים, פעילי "פגידה" (תנועה נגד מהגרים מוסלמים) וגורמי ימין קיצוני אחר התכנסו אתמול בברלין להפגנה נגד מדיניות הממשלה "שמגבילה את החירות האישית", בעוד במקומות אחרים התכנסו בשבועות האחרונים פעילי שמאל קיצוני המפגינים נגד "מדינת המשטרה" הגרמנית. אליהם הצטרפו מתנגדים לחיסונים ומאמינים בתיאוריות קונספירציה שונות.

במינכן, אלמונים הדביקו את דמותו של פרופ' כריסטיאן דרוסטן, וירולוג בכיר מה"שאריטה" בברלין שמשמש כיועץ לממשלה, לצד זו של ד"ר יוזף מנגלה הנודע לשמצה, שקיים ניסויים רפואיים אכזריים באסירי מחנות הריכוז וההשמדה. כותרת הכרזה בה מופיעים השניים היא: "האמינו לי, אני רופא".

חלק ממתנגדי החיסונים גם הפגינו עם טלאי צהוב שבמרכזו המלה "בלתי מחוסן". ארגונים יהודים וממשלת גרמניה גינו בחריפות את ההקבלה והשימוש בשואה במסגרת המחאה הנוכחית.

421 מקרים חדשים של קורונה דווחו בגרמניה ביממה האחרונה, ומספר הקורבנות עלה ב-31. כיום יש קרוב ל-10,000 חולי קורונה פעילים במדינה.