קטע כלכלי | פודקאסט

דווקא בזמן מיתון: האם המודל הסקנדינבי יציל את כלכלות העולם?

בתקופה שברחבי העולם שכירים רבים הפכו מובטלים, ועצמאיים נמצאים בקשיים גדולים, נשאלת השאלה האם הגיע זמנה של הכלכלה לאמץ את הסוציאל-דמוקרטי של סקנדינביה • האזינו

שדרה מרכזית בשטוקהולם, שבדיה. חנויות פתוחות והמון אנשים בחוץ, עסקים כרגיל. / צילום: David Keyton, Associated Press
שדרה מרכזית בשטוקהולם, שבדיה. חנויות פתוחות והמון אנשים בחוץ, עסקים כרגיל. / צילום: David Keyton, Associated Press

סוציאל דמוקרטיה היא וריאציה חדשה יחסית של ארגון חברתי, שכן נוצרה רק בשנות השלושים של המאה העשרים. הסוציאל דמוקרטיה מוותרת על הניסיון להגשים סוציאליזם מלא (ואולי גם קומוניזם) לטובת סוציאליזם אופטימלי בתוך כלכלת שוק חופשי. מטרת הסוציאל דמוקרטים היא להגיע למצב של מינימום אי שוויון ומינימום עוני, תוך רתימת השוק החופשי ותיעולו למטרות האלה.

המודל הזה הוגשם, גם אם באופן חלקי, בארצות סקנדינביה השונות, וכאן הוא עומד על שלושה מסדים. ארגוני עובדים משמעותיים, ממשלה גדולה ובעלות ציבורית משמעותית על ההון. בשעה שכלכלות רבות עוברות מיתון קשה, נשאלת השאלה האם העולם צריך לאמץ את המודל הסקנדינבי בכדי להציל את עצמו?

אורח: ד"ר עמי וטורי ממייסדי ומזכ"ל כוח לעובדים.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או ב מייל.