מנכ"ל אל על מגיב לפיצוץ עם ועד העובדים: לא נאפשר אלימות

"אני וכל חברי ההנהלה נחושים ופועלים לקראת הגעה לסיום מהיר של התהליך לקבלת הלוואה וחתימה על הסכם עבודה" - כך לפי מכתב ששלח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדים • בתוך כך, יו"ר ועד תע"א יאיר כץ קרא ליו"ר ההסתדרות לחזור בו מן ההשעיה

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'
גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, מגיב לאירועי היום במכתב לעובדים: "תנאי הסף לקבלת הלוואה בנקאית בערבות מדינה הוא חתימה על הסכם עבודה. ללא הלוואה אל על לא תוכל להתקיים".

המכתב של אוסישקין לעובדים הגיע בעקבות הדרמה שהתחוללה היום (א') כאשר נציגי ועד העובדים של אל על פרצו לישיבה בה השתתפו טייסי החברה, נציגי ההסתדרות והנהלת אל על. בישיבה נידון היקף הקיצוץ של טייסי אל על בשכרם שצפוי להגיע ל-40% משכרם (גם לאור פעילות נמוכה שצפויה לאפיין את השנים הבאות בתעופה). העובדים נכנסו לחדר והתפרעו, השליכו כיסאות ושברו רהיטים, כך טענו הנוכחים. ההסתדרות הגיבה בהודעה על השעיית הנציגות. הנימוק - "נחצו קווים אדומים".

בסרטון שהעלה ליוטיוב יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוא סיפר כי "אותו ועד טייסים שכולם מנסים להסיט נגדם, אמורים לתת 110 מיליון דולר משכרם כהתייעלות שנתית, כמעט 50% ההתייעלות שאמורה לעבור החברה הטייסים נותנים. עובדי אל על ובראשם ראש הוועד פשוט פוצצו את הישיבה, התנהגו באלימות, שברו שולחנות ופשוט יצרו מצב של אנדרלמוסיה בתוך החדר. הנציגות לא יכלה להכיל את האירוע, לאור התנהגות שלא יכולה להוביל לשום מקום החלטנו לפזר את הוועד לקחת את המושכות לידיים ולנהל את המו"מ עם נציגי עובדים שהם אחראיים".

ואכן כל הצדדים מודעים לכך שבלי הסכם חתום עם העובדים ההנהלה לא תוכל לקבל הלוואה. האם ייצא מעז ייצא מתוק? האם כעת ההנהלה תוכל לקבל את ברכת העובדים עם החלפת נציגות? לצד ההתייעלות, באוצר לא מוכנים לתת הלוואה לחברה שבה היחסים בין ההנהלה לעובדים הם מעורערים בצורה חריפה. אל על במקביל מתנהלת מול הבנקים המלווים, כשהיא מזרימה כסף לקופתה בזכות טיסות מטען שהיא מבצעת בימים אלה.

אוסישקין התייחס להתנהגות נציגי הוועד: "אנו מבינים כי מדובר בימים קשים וכואבים אך לא נאפשר אלימות. אנשי אל על מצויים תחת לחץ רב בשל הסיטואציה המורכבת בה נמצאת החברה".

אוסישקין התייחס לדברים שהשמיעו נציגי הוועד במסר ששגרו לתקשורת מוקדם יותר, בו הם טוענים כי מחצית מהטייסים הוחזרו מחל"ת במהלך שנעשה במחשכים. לעניין זה אמר המנכ"ל כי "בניגוד למה שהופץ, היקף הטייסים הםפעילים לאורך משבר הקורונה נמוך בהרבה מ-50% והוא נע בין 20% ל-40% והכל נעשה בהתאמה לפעילות ולצורך להפעיל את כל הטיסות". אוסישקין פירט כי ההנהלה מצויה במו"מ להשיב עובדים נוספים מחל"ת. נזכיר כי החברה עדכנה לאחרונה כי העובדים שבחל"ת, 90% לערך מכלל העובדים באל על - יישארו בחופשה עד לסוף חודש יוני.

"אני וכל חברי ההנהלה נחושים ופועלים לקראת הגעה לסיום מהיר של התהליך לקבלת הלוואה וחתימה על הסכם עבודה", כך חתם אוסשיקין את מכתבו.

בתוך כך, יאיר כץ, יו"ר ועד תע"א, פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בהקשר להשעיית ועד אל על: "אני כותב את הפוסט הזה ברגשות מעורבים. מצד אחד ההסתדרות היא הבית שלנו. נותנת לנו גב, מייעצת והעומד בראשה תמיד, אבל תמיד, נכון לנו לעזרה. מאידך, השעיית ועד אל על, בעת הקשה ביותר לחברה, היא מעשה מרחיק לכת. לעולם לא אצדיק אלימות מכל סוג - אך במלחמה על הבית לעיתים, היצרים גורמים לך לטעות!".

כץ קרא ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, לחזור בו מן ההשעיה של ועד אל על: "ועד עובדי אל על אשר גילה אחריות לאורך השנים מייצג אלפי משפחות בשעתן הקשה. אל על - שהיא מקור לגאווה כחול לבן, עוברת את המשבר הגדול ביותר שידעה מעולם וועד העובדים מקבל על עצמו גזירות מחייבות מציאות באומץ ובמנהיגות. אני קורא לחברי ארנון בר-דוד, שקול בשנית את ההשעיה והשב את ועד עובדי אל על לתפקידם".