נעילה ירוקה בוול סטריט למרות היחלשות לקראת הסיום

דאו ג'ונס זינק ב-2.2%, מדד S&P 500 טיפס ב-1.2%, והנאסד"ק התחזק ב-0.2% • מדד אמון הצרכן בארה"ב עלה במאי יותר מהצפוי • מדד מחירי הדיור בארה"ב עלה במרץ ב-4.4% • חברת נובהוואקס מתחילה בניסוי הקליני בחיסון לקורונה ומספקת אופטימיות למשקיעים

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

ראלי בשווקים: שוקי המניות ממשיכים להתנתק מהכלכלה הריאלית; וגם, ההצהרות מהכינוס השנתי של הקונגרס הסיני בצל מלחמת הסחר והחרגה מהמסחר בארה"ב | דו"ח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי

23:00

גאות בבורסות ניו יורק על רקע אופטימיות מהפתיחה המחודשת של הכלכלה והאפשרות של חיסון לקורונה. מדד דאו ג'ונס ננעל הערב (ג') בזינוק של 2.2%, מדד S&P 500 טיפס ב-1.2%, והנאסד"ק התחזק ב-0.2%. לקראת סיום המסחר נחלשו מעט העליות, והמדדים המובילים נסוגו מההישגים שרשמו במהלך יום המסחר, בו עבר מדד S&P 500 את רף 3,000 הנקודות לראשונה מאז תחילת המשבר, ומדד דאו ג'ונס חצה את רף 25 אלף הנקודות.

הירידות בסיום נרשמו לאחר דיווח בבלומברג ולפיו ארה"ב שוקלת הטלת סנקציות על חברות סיניות בשל ההתרחשויות בהונג קונג. הדיווח בא בהמשך לדבריו של היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן בסוף השבוע, כי ארה"ב ככל הנראה תטיל סנקציות על סין אם זו תחיל את חוקי הביטחון הלאומי על הונג קונג.

21:00

הזהב ממשיך להיחלש במקביל לראלי בשוקי המניות. חוזה זהב למסירה ביוני יורד ב-1.7%, או 29 דולרים, למחיר של 1,706.5 דולר לאונקיה.

19:50

המשקיעים מעודדים מהקלות בסגר ומחדשות חיוביות בחזית החיסונים לקורונה ובורסות ניו יורק רושמות עליות חדות. מדד דאו ג'ונס קופץ בשעה זו ב-2.6%, מדד S&P 500 עולה ב-1.8% והנאסד"ק מתחזק ב-1%.

מניית חברת נובהווקס, שדיווחה על התחלת ניסויים קליניים בחסיון אפשרי לקורונה, מזנקת ב-13%.

את העליות מובילות חברות שצפויות להרוויח מההקלות בסגר ומחזרה לשגרה, ובראשן חברות התעופה והתיירות. מניית יונייטד איירליינס  קופצת ביותר מ-14%, דלתא איירליינס  ואמריקן איירליינס  ביותר מ-10% ומניית סאות'ווסט איירליינס  עולה ביותר מ-11%, בסיוע העלאת המלצה ל"קניה" מצד בנק UBS. מניות חברות הקרוזים קרניבל , נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס  ורויאל קריביאן קרוזס  רושמות עליות של 10%-15%. מניות חברות הקזינו עולות אף הן, מניית אם.ג'י.אם ריזורט אינטרנשיונל  עולה ב-8%, לאס וגאס סנדס  מתחזקת ב-6% ומניית וויין ריזורטס  מזנקת ביותר מ-9%.

מניות הבנקים הגדולים רושמות עליות והמגזר מוביל את העליות במדד S&P 500. מניית ג'י.פי מורגן צ'ייס  עולה ביותר מ-5%, סיטיגרופ  קופצת ב-9% ומניית מורגן סטנלי  מטפסת ב-7%.

עוד בין המניות שמרכזות עניין, מניית רשת בתי הכלבו מייסיס  מזנקת ב-15% לאחר שהחברה דיווחה כי היא רואה ביקוש גדול יותר משצפתה מאז שפתחה מחדש את החנויות. מניית חברת ההנעלה קרוקס קופצת ב-10%, לאחר דיווח בוול סטריט ג'ורנל ולפי היא היחידה מבין יצרניות ההנעלה המרכזיות שרשמה גידול במכירות בחודש מרץ.

18:40

בורסות אירופה ננעלו בעליות. בפרנקפורט מדד דאקס עלה ב-1%, בלונדון פוטסי 100 הוסיף 1.2% ובפריז מדד קאק 40 טיפס ב-1.5%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי התחזק ב-1.2%. העליות כללו את רוב המגזרים והבורסות המרכזיות, בהובלת תעשיית הנסיעות והפנאי. חברת התעופה טואי טסה ב-52% בעקבות דיווחים כי ספרד וגרמניה יקלו בהגבלות המסע שהוטלו בעקבות מגפת הקורונה.

בוול סטריט ממשיך המסחר להתנהל בעליות שערים. מדד דאו ג'ונס מזנק ב-2.4% וחצה את רף 25 אלף הנקודות. מדד S&P 500 עולה ב-1.6% והנאסד"ק מסתפק בהתחזקות של 0.5%. 

17:05

מאקרו ארה"ב: מדד אמון הצרכן בארה"ב עלה במאי יותר מהצפוי. המדד עמד החודש על 86.6 נקודות, לעומת צפי של 82.3 שחזו כלכלנים שנסקרו בידי דאו ג'ונס.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות חדות, מדד דאו ג'ונס קופץ ב-2.5%, הנאסד"ק עולה ב-1.9% ומדד S&P 500 מתחזק ב-2.2%. מדד S&P 500 חזר מעל ל-3,000 נקודות לראשונה מאז תחילת מרץ.

המשקיעים עוקבים אחר הדיווחים מחזית החיסונים לקורונה והמשך התאוששות הפעילות הכלכלית הודות להקלות בסגר במדינות שונות. נכון לאתמול מספר מקרי הקורונה בארה"ב עלה על 1.6 מיליון, ויותר מ-97 בני אדם מתו מהנגיף.

עוד פוקחים המשקיעים עין אחר המתח בין ארה"ב לסין, שהראה סימני החרפה בסוף השבוע, לאחר שהיועץ לביטחון לאומי אמר כי סביר להניח שארה"ב תטיל סנקציות על סין, אם בייג'ינג תחיל את חוקי הביטחון הלאומי על הונג קונג.

רצפת המסחר בבורסת ניו יורק (NYSE) נפתחת היום לאחר שהייתה סגורה במשך כחודשיים בשל מגפת הקורונה, הסגירה הארוכה ביותר בהיסטוריה שלה. הסגירה הגיעה לאחר ריבוי מקרים של עובדים בבניין שאובחנו עם קורונה, ובזמן הסגירה המסחר האלקטרוני נמשך. הפתיחה היום היא חלקית ותכלול רק כ-80 סוחרים, שהם כרבע מהמספר שהיה לפני התפרצות הקורונה. הנכנסים יעברו מדידת חום ויחתמו כי הם מבינים את הסיכונים, יצייתו לכללים וישפו את הבורסה במקרה של תביעה. לא תותר כניסה של מי שנסעו בתחבורה ציבורית.

16:05

מאקרו ארה"ב: מדד מחירי הדיור התחזק במרץ, בזמן שהמדינה החלה להיסגר בשל מגפת הקורונה. מדד קייס שילר למחירי הדיור בארה"ב עלה במרץ בשיעור שנתי של 4.4%, לעומת 4.2% בפברואר.

מדד 10 הערים המובילות עלה ב-3.4%, בהשוואה ל-3% בחודש הקודם, ומדד 20 הערים עלה ב-3.9%, לעומת 3.5% בפברואר. בשל עיכובים הקשורים למגפת הקורונה המדד כלל רק 19 ערים כיוון שהנתונים של דטרויט לא היו זמינים.

אין שינוי בערים שמובילות את העליות, בראשות פיניקס (אריזונה), סיאטל (וושינגטון) ושרלוט (אינדיאנה). המחירים בפיניקס עלו ב-8.2% בחישוב שנתי, אחריה סיאטל עם עלייה של 6.9% ושרלוט עם 5.8%. העליות המתונות ביותר נרשמו בשיקגו, בניו יורק ובדאלאס.

15:35

שוקי המניות בעולם מטפסים בתגובה להקלות בסגרים בחלקים מהעולם ועל רקע דיווחים מעודדים על התקדמות לקראת חיסון לנגיף הקורונה. במקביל להתחזקות המניות, הזהב למסירה ביוני נחלש בכ-0.5% למחיר של 1,726 דולר לאונקיה.

בין המניות שמרכזות עניין בטרום מסחר בוול סטריט, התקווה למציאות חיסון לקורונה מזניקה את מניית חברת נובה וואקס (NOVAVAX) בכ-15% בטרום מסחר, לאחר שהודיעה כי תחל בניסוי הקליני בבני אדם בחיסון לקורונה. החברה גייסה 131 מתנדבים באוסטרליה לניסוי שלב 1.

חברת התרופות מרק  הודיעה על רכישת חברה פרטית שחיסון אפשרי שלה לקורונה מתקרב לניסויים קליניים. עוד הודיעה על שיתוף פעולה עם IAVA, ארגון שלא למטרת רווח, על מנת לפתח חיסון פוטנציאלי לנגיף הקורונה. מנייתה עולה בכ-4% בטרום מסחר.

יצרנית הנעליים קרוקס הנסחרת בנאסד"ק קופצת ב-6% בטרום מסחר לאחר שדיווחה על עלייה של 14% במכירות בחודש מרץ בהשוואה לשנה שעברה. לפי הוול סטריט ג'ורנל מדובר ביצרנית הנעליים היחידה מבין 30 המובילות הנמצאות במעקב חברת המחקר NPD שהראתה גידול במכירות.

14:00

המסחר באירופה מתנהל בעליות על רקע הסטימנט החיובי שנרשם הבוקר בשוקי העולם, כאשר החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חזקה של שבוע המסחר בארה"ב.

חברת התרופות האמריקאית מרק דיווחה כי בכוונתה לעבוד בשיתוף פעולה עם IAVA, ארגון שלא למטרת רווח, על מנת לפתח חיסון פוטנציאלי לנגיף הקורונה. לפי הערכות, משך זמן הפיתוח לתרופה לשימוש, צפוי לקחת בין 12 ל-18 חודשים.

לגבי הטענה על נתק בין הכלכלה הריאלית לזו הפיננסית, בעוד שהאבטלה בארה"ב גואה, והתוצר במרבית המדינות התכווץ לשפל היסטורי, רונן מנחם הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות כתב, כי "האינדיקטורים המהירים והמודרניים של היום, עם הטכנולוגיה המתוחכמת והמתקדמת שמאפיינת אותם, עוקבים בזמן אמת כמעט אחר הפעילות בשטח ומצביעים על גידול, או לפחות בלימת האטה, בכל פרמטר: ניידות, ייצור, מסחר ושירותים. בתוך כך, די סביר להניח כי חלק הארי של העובדים ישוב למעגל התעסוקה, הן משום שהסגרים, ההשבתות והריחוק החברתי היו יזומים והן משום המענק והעידוד של הממשלות לסקטור העסקי לעשות כן".

"לכך יש להוסיף את החלופות לשוקי המניות - השווקים הסולידיים יותר של איגרות החוב (ממשלתיות ואחרות) שנרכשים במישרין ובמוצהר ע"י בנקים מרכזיים (להבדיל ממניות) ולכן מתייקרים יותר יחסית. האג"ח הקצרות נצמדות לריביות האפסיות של הבנקים המרכזיים והאג"ח הבינוניות והארוכות נרכשות ע"י הבנקים המרכזיים והריביות עליהן לא עולות. במצב דברים זה, אך טבעי הוא ששוקי המניות ושאר נכסי הסיכון, שצופים קדימה, נותנים משקל גבוה יותר למדיניות המרחיבה, לנזילות המוזרמת, לחלופות הסולידיות היקרות ולסימנים ההולכים ומתרבים של חזרה לפעילות - מאשר לנתוני המקרו והדוחות הכספיים, קשים ככל שיהיו", כתב מנחם.

12:30

ראלי בשווקים: החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מזנקים בכ-2% לאחר שלא התקיים מסחר אתמול בארה"ב ובבריטניה, ועל רקע המשך החזרה לשגרה בקרב חלק מהמדינות שמתחילות אט אט לשחרר את הסגר. 

בתוך כך, התקווה למציאות חיסון לקורונה עולה היום עם הדיווח לפיו חברת נובה וואקס (NOVAVAX) תחל בניסוי הקליני בבני אדם בחיסון לקורונה. החברה גייסה 131 מתנדבים באוסטרליה לניסוי שלב 1.

לצד זאת, מחיר הנפט מטפס ביותר מ-2% ונושק לרמה של 34 דולר לחבית. הזהב מאבד 0.6% ונסחר סביב 1,725 דולר לאונקייה, אם כי עדיין ברמת שיא של 7 שנים.

בעוד וול סטריט האופטימית משדרת מצב בו כל הצרות מאחורינו - מיין סטריט (הכלכלה האמיתית) מסמנת כי עיקר הצרות עוד לפנינו, ומעניין יהיה לראות את הנתונים  שיתפרסמו בחודשים הבאים.

לצד זאת, מלחמת הסחר ממשיכה לרכז עניין ברקע לאפשרות להגבלת מסחר של חברות סיניות בארה"ב. בשבוע האחרון, הסנאט האמריקני אישר הצעת חוק המחמירה את כללי השקיפות הנדרשים שמחברות זרות הרשומות למסחר בבורסות בארה"ב. כלכלני בנק פועלים כותבים בסקירתם השבועית כי "המשמעות המעשית היא שייתכן ומספר חברות סיניות יצטרכו להימחק ממסחר שם, ולעבור למקומות אחרים כמו הונג קונג. בנוסף לכך, הממשל הקשיח את התנאים לשיתופי פעולה בין חברות מקומיות בארה"ב לבין וואווי הסינית".

"לקראת סוף השבוע, בצעד מפתיע, סין הודיעה על כוונתה ליישם בהונג קונג את חוקי הביטחון הלאומי שלה, וככל הנראה הדבר יוביל לגל חדש של מחאות ציבוריות", הוסיפו בפועלים.

 

10:00

המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר בעליות בהמשך לעליות החדות שנרשמו אתמול ברחבי היבשת. מדד הדאקס הגרמני מטפס ב-0.7% וזאת למרות כניסתה באופן רשמי למיתון לאחר שהציגה התכווצות בפעילות הכלכלית זה הרבעון השני ברציפות.

מדד הקאק הצרפתי עולה ביותר מ-1% והפוטסי הבריטי מוסיף 1.9% לערכו. זאת בהמשך לעליות החדות שנרשמו אתמול, כאשר הדאקס זינק ב-2.4% והוביל את העליות עם פתיחת השבוע של המסחר באירופה.

הסנטימנט החיובי בשוקי המניות בעולם מגיע לאחר שלא התקיים מסחר אתמול (ב') בארה"ב ובריטניה בשל יום הזיכרון, ועל רקע שחרור הסגר בכמה מדינות, בהן יפן, גרמניה וצרפת.

במקביל, התקווה למציאת חיסון לנגיף הקורונה מקבלת דחיפה נוספת כאשר חברת נובהוואקס (NOVAVAX) החלה בניסוי החיסון בבני אדם.

06:50

המסחר באסיה מתנהל בעליות חדות בדומה לסנטימנט החיובי בשוקי העולם. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חזקה של שבוע המסחר המקוצר, ומזנקים ב-1.7%. 

באסיה מדד הניקיי היפני מזנק ב-2.4% בהמשך להודעת ראש הממשלה שינזו אבה על תמיכה נוספת בשווקים. אתמול הסירה יפן את מצב החירום במדינה על רקע הירידה במספר הנדבקים. הבנק המרכזי ביפן הודיע על תוכנית חדשה שבאמצעותה בנקים מסחריים יתנו הלוואות בריבית אפס לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו מהמגפה, ובתמורה יקבלו ערבות מהבנק המרכזי על ההלוואה (עד ל-100% בתנאים מסויימים) וריבית של 0.1% על הפיקדונות בבנק המרכזי (במקום מינוס 0.1%) על סכום השווה להלוואות שנתנו. בנוסף, הבנק הגדיל (שוב) את שיעור הרכישות הישירות שלו של אג"ח קונצרניות של חברות גדולות.

הבורסה בשנחאי עולה ב-0.7% על רקע כינוס הקונגרס הלאומי העממי הסיני, המשול לפרלמנט הסיני שמתכנס אחת לשנה, וממנו יוצאות מספר הודעות כלכליות מסין, כמו ההחלטה לבטל את יעד הצמיחה לשנה הנוכחית בצל משבר הקורונה. נזכיר כי בכל שנה סין קובעת מה היעד צמיחה שאליו היא מכוונת אך השנה הנושא ירד מהפרק בצל המשבר. 

הבורסה בהונג קונג קופצת ב-1.8% למרות ההפגנות במדינה האוטונומית, בצל הכוונה של סין להחיל את חוקי הביטחון הלאומי על הונג קונג.

ממשלת גרמניה וחברת התעופה לופטהנזה  הסכימו אתמול על חבילת חילוץ ממשלתית בשווי 9 מיליארד אירו. החבילה כוללת הלוואות בשווי 8.7 מיליארד אירו בתנאים שונים לחברה, לצד 300 מיליון אירו שישמשו לרכישת 20% ממניות החברה ומהוות הלאמה-חלקית שלה.