גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפסידות ומנפיקות: הנתונים שמגלים תשקיפי חברות האנרגיה המתחדשת דוראל ומשק אנרגיה

תשקיף להשלמה שפרסמה דוראל חושף כי החברה מעוניינת לגייס קרוב ל-140 מיליון שקל, לפי שווי חברה שאפתני של כ-650 מיליון שקל "לפני הכסף" ●  על פי ההערכות, משק אנרגיה מעוניינת לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי של כ-200 מיליון שקל

מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת   / צילום: Adit-movies
מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת / צילום: Adit-movies

פריחת השווי של חברות האנרגיה "הירוקה" בבורסת תל אביב והצמיחה בפעילותן, עשויות לתמוך בשתי הנפקות ראשוניות של מניות, שמתוכננות לצאת לפועל בקרוב בבורסה. מדובר בהנפקות של חברת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת ושל חברת משק אנרגיה - אנרגיות מתחדשות. שתי החברות מתרכזות בתחום האנרגיה הסולארית, ומשתפות פעולה בחלק מעסקיהן.

תשקיף להשלמה שפרסמה דוראל לקראת הנפקתה, חושף כי החברה מעוניינת לגייס קרוב ל-140 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של קצת יותר מ-6 שקלים, ולפי שווי חברה שאפתני של כ-650 מיליון שקל "לפני הכסף". הגיוס, בהובלת לידר הנפקות, צפוי להתבצע בדרך של "הצעה לא אחידה", שבמסגרתה כל גוף המעוניין לקנות מניות, מגיש את הצעתו עם סכום הרכישה שלפיו היה מעוניין לבצע את הרכישה.

בהשפעת התפשטות וירוס הקורונה תהיה דוראל, ככל הנראה, החברה הראשונה המבצעת הנפקת מניות בתל אביב, המתבססת בעיקרה על שיחות וידיאו עם הגופים המוסדיים.

הכנסות דוראל התכווצו בשנה שעברה

טיוטת התשקיף המעודכנת חושפת, בין השאר, כי דוראל, שנמצאת בשליטתם של היו"ר דורי דודוביץ ואלון קסל, מתכננת לשלם עד 11 מיליון שקל מתמורת ההנפקה לחברת אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה), אחת מבעלות המניות בחברה, בהתאם לתיקון של הסכם שנחתם בין הצדדים באחרונה.

דוראל (צירוף שמותיהם של שני המייסדים, דורי ואלון), עוסקת בייזום, פיתוח, תכנון, רישוי, מימון, הקמה, החזקה, ניהול והפעלת מערכות לייצור חשמל באמצעות מתקני אנרגיה מתחדשת. פעילותה מתרכזת במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל, והיא פועלת בעיקר "במגזר הכפרי", הכולל קיבוצים, מושבים ויישובים נוספים, שבשטחם היא מקימה את הפרויקטים. בשנה שעברה הקימה עם שותף את פעילותה בארה"ב, וכחלק מהרחבת פעילותה גם חתמה על הסכם שיתוף פעולה להקמת מערכות אנרגיה מתחדשת באיטליה, בהספק של כ-300 מגוואט. מנכ"ל החברה הוא יקי נוימן.

בסיכום 2019 צנחו הכנסותיה של דוראל בכמעט 50% והסתכמו בקצת יותר מ-8 מיליון שקל, בעיקר בעקבות "ירידה בהיקפי מתן שירותים ואספקת ציוד" אחרי השלמת פרויקטים. עוד הציגה דוראל בסיכום 2019 הפסד תפעולי, ובשורה התחתונה הפסדיה התקרבו ל-3 מיליון שקל, אחרי רווח של כ-2 מיליון שקל ב-2018. הונה העצמי של דוראל גדל ב-31% והגיע ל-53 מיליון שקל.

כיום פעילותה של החברה כוללת מערכות בהספק כולל של כ-69 מגוואט - וחלקה בהן עומד על כמחצית (כ-34 מגוואט), נוסף על פרויקטים בשלבי הקמה, לקראת הקמה, פיתוח וייזום בהספק כולל של כ-2,750 מגוואט, שחלקה בהם כמחצית מכך (כ-1,380 מגוואט).

משק אנרגיה שייכת ל-270 קיבוצים ומושבים

גם חברת משק אנרגיה פרסמה בימים האחרונים טיוטת תשקיף לקראת גיוס הון, בהובלת חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי ואפסילון. את הגיוס מייעדת החברה "למימון והרחבת פעילותה העסקית השוטפת". על פי ההערכות, משק אנרגיה מעוניינת לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף".

כיום מחזיקים במשק אנרגיה הארגונים הכלכליים של כ-270 קיבוצים ומושבים שיתופיים, באמצעות שמונה חברות, ולפי משק אנרגיה, יש לה בכך יתרון משמעותי ביכולת "לאתר קרקעות ולהתקשר בהסכמים מתאימים לשם הקמת מתקנים פוטו-וולטאיים על קרקעות אלה".

משק אנרגיה עוסקת בייזום, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל באמצעות טכנולוגיה סולארית (פוטו-וולטאית) בישראל. כיום ההספק הכולל של הפרויקטים של החברה, המוזרם לרשת חלוקת החשמל בישראל, הוא כ-39 מגוואט, נוסף על הליכי ייזום והקמת מתקנים סולאריים בכ-70 אתרים, בהספק כולל של כ-134 מגוואט, והלקוח היחיד שלה הוא חברת חשמל.

החברה מחלקת את פעילותה לשני תחומים - ייצור ומכירת חשמל באמצעות מתקנים קרקעיים, ומתקנים על גבי גגות ומאגרי מים - שם היא פועלת בשיתוף פעולה עם דוראל, מאז שחתמו על הסכם במהלך 2018, ושבו טרם הציגה הכנסות ב-2019. הסכם השותפות בין השתיים קובע כי הן יפעלו לייזום, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה סולארית בפרויקטים בשטח של עד 25 דונם למתקן, המשקפים הספק של כ-3 מגוואט לפרויקט.

ב-2019 העמידה דוראל שירותי ניהול לשותפות בין החברות תמורת יותר מ-800 אלף שקל, והשנה שתי השותפות יהיו זכאיות לדמי ניהול ממנו, של כ-700 אלף שקל בשנה.

אחרי שלא הציגה הכנסות ב-2018, בסיכומה של 2019 הציגה משק אנרגיה הכנסות של כ-8.5 מיליון שקל ממכירת חשמל, בזכות הפעלת המתקנים שלה לייצור חשמל ביישוב הבדואי תראבין שבנגב ובקיבוץ עין צורים שבסמוך לקרית מלאכי. ואולם, הפסדיה גדלו והגיעו לכ-11 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-8 מיליון שקל ב-2018.

בדרך לשורה התחתונה, משק אנרגיה הציגה קפיצה של פי שלושה בהוצאות המימון שלה נטו, שהתקרבו ל-6 מיליון שקל, בין השאר, כתוצאה מגידול בשטרי הון שהונפקו לבעלים, וכן מהפסקת "היוון עלויות האשראי" של שני המתקנים שלה שהתחילו לפעול.

מנכ"ל משק אנרגיה הוא חן מלמד, והיו"ר הוא יונתן (ג'ון) כהן. לקראת ההנפקה, מתכננת משק אנרגיה לשדרג את שכרו החודשי של מלמד ל-75 אלף שקל, עם מענק שנתי על בסיס תוצאות החברה ואופציות בשווי 3 מיליון שקל, לשלוש שנים, וגם להעניק לכהן משכורת חודשית של 20 אלף שקל, בהיקף משרה של 30%, עם אופציות בשווי של כ-900 אלף שקל לשלוש שנים והטבות נוספות. 

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד