גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קו תל אביב - דובאי: כמה תעלה טיסה ואיך יראה העידן החדש בעולם התיירות הישראלי

הישראלים כבר מדמיינים את יעד התיירות החדש שנפתח להם עם מלונות הפאר שקיימים בנסיכויות ● בעולם התעופה אופטימיים ומצפים לטיסות מת"א לאמירויות כבר בשנה הקרובה ● ויש פוטנציאל מעניין בהחלט גם לתיירות נכנסת ● צ'ק אין לסופ"ש

בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP
בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP

העידן החדש שנפתח עם העולם הערבי דרך ההסכם, שייחתם בקרוב עם איחוד האמירויות, עשוי להוות בשורה מרעישה לענף התיירות והתעופה. זאת בהנחה כמובן שחברות התעופה אתיחאד ואמירייטס ייכנסו באופן קבוע ללוח הטיסות בנתב"ג. לחלום מותר והפעם נראה שהגשמתו קרובה מתמיד.

בחודש מאי האחרון נרשמה היסטוריה תעופתית בחסות קורונה אשר ריגשה את חובבי התעופה והספוטרים (צלמי התעופה), כאשר מטוס של חברת התעופה אתיאחד נחת בנתב"ג בטיסה מאבו דאבי. אמנם, דובר על טיסות מטען, אלא שהמטוס נחת על אדמת ישראל במלוא הדרו והלוגו שלו (ולא במטוס לבן נטול סמלים כפי שטסה חברת התעופה המצרית אג'יפט אייר). טיסת המטען הזו פתחה שביב של תקווה שיום יבוא ומטוסי החברה עוד יתמלאו בנוסעים בקו אבו דאבי-תל אביב. ההסכם מקרב את החזון ויש להניח שבשנה הקרובה זה עוד יקרה, כלומר בגלוי ומעל פני השטח. כדי שזה יקרה נניח גם שהישראלים יוכלו לקבל ויזת תייר בקלות ולא להקשות על התיירות הנכנסת משם שהיא בעיקר תיירות דת.

מפנטזים על קו ת"א-דובאי

שתי חברות תעופה מעניינות במיוחד פועלות באיחוד האמירויות: אתיחאד איירוייז היא חברת התעופה הלאומי של אבו דאבי והיא אחת החברות המעוטרות בעיקר בכל הנוגע למחלקות העסקים והראשונה שלה. לחברה צי של כ-100 מטוסים בגיל מוצע של פחות מ-6 שנים (מה שמעניק לה פרסים ודירוגים גבוהים בקרב נוסעים). ב-2019 היא הטיסה 17.5 מיליון נוסעים וממוצע התפוסה שלה היה 79%. היא טסה ל-84 יעדים ב-55 מדינות וכעת נקווה שמדינה נוספת מהמזרח התיכון תצטרף לרשימה זו.

חברת התעופה הגדולה יותר המגיעה מנסיכות האמירויות היא אמירייטס שבסיס האם שלה ממוקם בדובאי. החברה זוכה בעקביות בתארים כחברה הטובה בעולם ונחשבת לכזו שמעניקה את השירות הטוב ביותר. ב-2019 הטיסה החברה 56 מיליון נוסעים והצי שלה מונה 270 מטוסים. היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים.

גורמים בענף התעופה אופטימיים באשר לקיומן של טיסות מתל אביב באמצעות אחד מהחברות הללו לפחות כבר בשנה הקרובה. "כבר יש התעניינות", אומר גורם אחד שמעריך שתוך חצי שנה אפשר להשיק קו בין המדינות גורם אחר סבור ש"גם אמירייטס וגם אתיחאד לא ציפו לכך. נצטרך ללמוד את התוכניות שלהן ולהבין והן לא בהכרח ימהרו".

מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר משוכנע שטיסות יהיו לא רק לנתב"ג "לימים, כשיוקם שדה תעופה משלים ברמת דוד טיסות מאבו דאבי יוכלו לנחות גם שם. ביקרתי פעמיים ב-UAE ופוטנציאל התיירות לשם מישראל יכול להגיע ל-300 אלף נוסעים בשנה הראשונה ואפילו לחצי מיליון בשנה השנייה".

מסלול הטיסה שיחלוף מעל סעודיה וירדן בדרכו לתל אביב יהיה כ-3.5-4 שעות. טיסה מאבו דאבי לעמאן אורכת 3 שעות והיא מתומחרת ב-500-600 דולר בחברות הלגאסי ויש להניח שטיסות לתל אביב יהיו במחיר כזה לפחות. "אני מעריך שבשלב ראשון אתיחאד, חברת הדגל של האמירויות תטוס לכאן ואחריה אולי נראה גם חברת חסך כמו Air Arabia (חברת לואו קוסט שהושקה לאחרונה וש-51% ממנה בבעלות אתיחאד, מ' ר' ח') או אפילו טיסות של וויז אייר שפתחו לאחרונה בסיס באבו דאבי. השאלה הגדולה היא האם הסעודים יאפשרו לחברות התעופה הישראליות לטוס לאמירויות מעל שטחם האווירי, אין לי ספק שלחברות מהאמירויות הם יאפשרו". אומר פישר.

החברות הישראליות שואפות להדדיות בהסכמים תעופתיים אבל הן כבר יודעות שבמציאות אין הדדיות כזו - טורקיש איירליינס למשל ששולטת בקו לאיסטנבול בשעה שהחברות הישראליות ובראשן אל על לא מורשות לטוס לשם. בחסות קורונה התרחשה עוד היסטוריה קטנה כאשר אל על קיימה טיסות מטען בקו תל אביב ואיסטנבול ואחרי כעשור נחתו מטוסים הנושאים את דגל ישראל בשדה באיסטנבול, אבל בכל נוגע לטיסות נוסעים לא נראה שהתמונה תשתנה והקו הזה ייפתח גם לחברות הישראליות. חוץ מטורקיש גם חברת התעופה הטורקית פגסוס מבצעת טיסות בקו.

גם בכל הנוגע לקווים להודו מרגישה אל על היטב מהי אפליה כאשר אייר אינדיה קיבלה היתר לקצר את הטיסות שלה בקו תל אביב-דלהי באמצעות מעבר מעל שמי סעודיה בשעה שאל על נדרשת למעקף. המשמעות במשך הטיסה היא של כשעה וחצי לכיוון. זה משמעותי בעלויות ובתמחור לנוסעים.

בעמוד הפייסבוק של דיילי אל על עלתה מודעה היתולית של השקת טיסות לאבו דאבי ודיילות אל על לבושות בהתאם - ועל זה נאמר שמותר לחלום.

פוטנציאל ליעד חדש?

הישראלים כבר מדמיינים את יעד התיירות החדש שנפתח להם על מלונות הפאר שקיימים בנסיכויות אבל פוטנציאל מעניין בהחלט נפתח גם לתיירות נכנסת. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת מייחל ליום שבו הוא יארח קבוצות של תיירים מהנסיכויות אולם הוא סבור שזה לא יקרה מהר "ולא בגלל הפוליטיקה. לפני פוליטיקה צריך שתהיה כדאיות כלכלית ואנחנו בתוך משבר עמוק שבו כולנו מנסים במקרה הטוב לחזור לקווים רווחים". לדברי פתאל, "כניסה של חברת תעופה מהאמירויות לכאן מהפן הכלכלי היא מהלך אסטרטגי ארוך טווח שבעת המשבר הזאת חברות תעופה לא עושות. מה שמוביל לפתיחת קווים זה בעיקר שיקולים כלכליים אז להערכתי לא נראה קו כזה בשנה הקרובה. עם זאת כדאי לזכור שעוד לפני משבר הקורונה מאות אלפי ישראלים טסו באמצעות חברות התעופה של האמירויות בטיסות קונקשן".

פתאל מזכיר כי חברות תעופה מאיחוד האמירויות נכנסו שותפות ואף רכשו חברות תעופה אירופאיות "במטרה להציע טיסות המשך". אחת הדוגמאות לכך היא אליטליה שב-2014 רכשה אתיחאד 49% מהמניות שלה (האיחוד האירופי לא מאפשר לחברה זרה להחזיק ברוב המניות של חברות אירופאיות) ובינתיים הולאמה על ידי ממשלת איטליה בכדי להצילה. פתאל מעריך שהחברות שישאפו להרחיב את קווי התעופה שלהם "בעתיד יכנסו גם לישראל והן יהיו אגרסיביות וירצו להראות דומיננטיות בשוק. בטווח הארוך אלו חדשות רעות לאל על מכיוון שהן ינגסו בתנועה למדינות במזרח הרחוק באמצעות טיסות קונקשן, קווים שהם חשובים ורווחיים לאל על". בהקשר הזה התחרות אגב אינה רק מול אל על, גם לטורקיש איירליינס שחזקה מאוד בטיסות קונקשן לנוסע הישראלי תהיה סיבה לדאוג וכמוה לחברות התעופה מהמזרח הרחוק, קתאי פסיפיק, היינאן ואחרות.

את דברי פתאל מחזק ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, "כינון היחסים בין ישראל והאמירויות הוא לא רק הזדמנות פוליטית-מדינית, אלא גם הזדמנות תעופתית ותיירותית. לאמירייטס יש פריסה רחבה של יעדים באסיה, לרבות בהודו, סין ויפן, אשר יאפשרו נגישות משופרת למוקדי עסקים מרכזיים. לתיירות הפנאי, אמירטס יכולה להציע נגישות נוחה ומהירה ליעדי טיול ונופש מרכזיים כגון תאילנד, הודו, וייטנאם, הפיליפינים והאיים המלדיביים. כל אלה, בטיסה מזרחה וללא צורך לעשות עיקוף דרך שדות האב אזוריים כגון איסטנבול ופרנקפורט אשר משרתים את ישראל כיום".

לדבריו, "חשיבות נוספת של כינון היחסים היא בפתיחת השוק הישראלי לתיירות נכנסת מנסיכויות המפרץ, ובכך התחלת מימוש הפוטנציאל של ישראל לתיירות עלייה לרגל מוסלמית, המכונה 'תיירות חלאל'. בישראל כמה מוקדי תיירות חשובים (לרבות ירושלים, חברון ועכו), זיקה חברתית ותרבותית לעולם האסלאם, ותשתיות תיירותית המותאמות היטב לתיירים אשר שפתם ערבית ומקפידים על חוקי האסלאם".

עוד כתבות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אסמעיל הנייה / צילום: ap, Dalati Nohra

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; השקל מזנק ל-3.71

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?