עיריית ת"א: הקמת קו רכבת רביעי רק אחרי פתרון ההצפות באיילון

במכתב שהעביר מהנדס העירייה אודי כרמלי למינהל התכנון הוא מתריע בפני "סכנות לחיי אדם", אילו לא יוקם מובל ניקוז לאפיק נחל האיילון, טרם הקמת מסילת רכבת רביעית בתוואי

 

נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת לפני ההרחבה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת לפני ההרחבה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מהנדס עיריית תל אביב האדריכל אודי כרמלי מתריע מפני הקמת קו רכבת רביעי בנחל האיילון, טרם מציאת פתרון ניקוז לתוואי. ממידע שהגיע לידי "גלובס", העביר כרמלי מכתב למנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר בנושא, ובו הוא ציין את עמדת העירייה באשר לחובת הקמת מובל ניקוז לנחל איילון כתנאי משלים להקמת המסילה הרביעית בתעלת איילון.

לטענת כרמלי אם לא תקודם הקמת מובל הניקוז, יתכנו סכנות לחיי אדם, לרכוש ולהשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית הנחל על גדותיו, כפי שאירע לא אחת בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות.

בחודש יוני 2019 הודיע משרד התחבורה על התחלת ביצוע מסילת הרכבת הרביעית בתעלת איילון. לפי התכנון, עם השלמת המסילה, ב-2026, ניתן יהיה להעלות את תדירות הרכבות בתל אביב מ-14 ל-26 בשעה וכך להפחית גם את צפיפות הנוסעים בתחנות וברכבות עצמן. בשל המקום הצר שנותר בין נתיבי איילון הפקוקים ותעלת הניקוז, יש הבנה כי תוספת מסילה רביעית מחייבת את שיפור הניקוז בנחל איילון.

השהיית מי הנגר בפארק אריאל שרון

תוואי נחל איילון מתחיל בסמוך לישוב גבעת זאב. בדרכו זורם הנחל אל מאגר הגיא - מאגר משמר איילון ובסמוך למחצבת נשר אשר קוטעים את זרימתו. הוא ממשיך את הזרימה מדרום ומערב לנמל התעופה בן גוריון בתעלה מוסדרת, חוצה את כביש 4 ונכנס לתחום פארק אריאל שרון.

במורד שטחי הפארק הנחל מתכנס לתעלה המבוטנת בנתיבי איילון, שם זורם הנחל לכיוון צפון עד להתמזגותו לנחל ירקון. פתרון הניקוז המוצע על ידי חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הינו הקמת מפעל תפיסת שיטפונות והשהיית מי הנגר בתחום פארק אריאל שרון.

במכתב ששלח כרמלי לזילבר הוא טוען כי הפתרון הזה אינו מספק ואין תחליף למובל שיעביר את מי נחל איילון ישירות אל הים. לדבריו, "יש להזכיר את חוות הדעת שניתנה לאחרונה ע"י יועץ רשות הניקוז ירקון, ד"ר אבנר קסלר, הקובעת כי פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון לא צפוי לשנות את תדירות ההצפות לאורך נתיבי איילון. חמור מכך, כשל תכנוני או הנדסי בתפעולו של הסכר המתוכנן בפארק אריאל שרון עלול לסכן חיי אדם. משכך, דורש היועץ עריכת סקר סיכונים, שטרם בוצע. לסיכום קובע היועץ כי אין מנוס מבחינה מחודשת של הנחות הבסיס שעליהן נשען התכנון, וכי יש להתבסס על מובל ניקוז כאלמנט הניקוזי המרכזי".