גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קורונה ותחבורה ציבורית: הממשלה מחמיצה הזדמנות לשפר את חיינו

ממשלת ישראל לא צריכה לפתור את המשבר החמור בתחבורה הציבורית בזמן הקורונה, היא צריכה פשוט להפסיק להיות הגורם שבגללו המשבר קיים מלכתחילה

תחנת אוטובוס ברמלה. ממתינים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
תחנת אוטובוס ברמלה. ממתינים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מצבי קיצון נוטים להדגיש חוזקות וחולשות. במשבר הקורונה, מתחדדות האיכויות והמגרעות של המשק הישראלי, מגרעותיו הופכות אבן נגף בהתמודדות עם המשבר ומעלותיו הן עוגני ההישרדות, בעת כזו. התחבורה הציבורית בישראל, המדשדשת בשגרה, מגיעה אל סף קריסה בעת החירום כיום.

בשוטף, התחבורה הציבורית בישראל מצויה בתת ביצוע תמידי. בענף חסרים בין 3,000-4,000 נהגים בכדי לעמוד בלו"ז שמשרד התחבורה הציב למפעילי התח"צ. בעקבות המחסור נסיעות רבות לא מבוצעות, בירושלים לדוגמה בינואר 2017 12% מהנסיעות כלל לא יצאו מתחנת המוצא, לאחר מכן אחוז הנסיעות הלא מבוצעות ירד ל-7% בלבד, אולם בעיקר בשל הפחתת כמות הנסיעות המתוכננת. בין 30%-40% מהנסיעות יוצאות מתחנות המוצא באיחור, שהולך וגדל ככל שמתקדמים במעלה המסלול.

גם יעילות הקווים הפעילים מוטלת בספק. בשנת 2017 הופעלו ברחבי הארץ כ-3,000 קווי תחבורה ציבורית, מהם 130 קווים נסעו עם פחות מנוסע אחד בממוצע, ב-430 קווים נסעו בין 1-5 נוסעים בממוצע, ב-470 קווים נסעו 5-10 נוסעים בממוצע וב-910 קווים נסעו 10-20 נוסעים בממוצע. כלומר ב-560 קווי שירות מתוך 3,000 היו פחות מחמישה נוסעים בממוצע.

כל אלו הביאו את ישראל למצב בו על פי ההערכות בין 95%-97% מנוסעי התחבורה הציבורית בישראל הם נוסעים שבויים, כאלו שאין להן ברירה אחרת: בעלי הכנסות נמוכות, משפחות עם רכב אחד, סטודנטים שאינם מחזיקים רכב, קטינים או מבוגרים ללא רישיון וכדומה. כתוצאה, הגודש בכבישי ישראל גבוה ביחס למערב וכן סך הקילומטרז' לרכב בממוצע.

משבר הקורונה הביא את משבר התחבורה הציבורית לשיא לאחר שמגבלות משרד הבריאות הגבילו את קיבולת התחבורה הציבורית ל-50% מהקיבולת בשוטף. משמעות הדבר היא אוטובוסים מלאים שאינם עוצרים בתחנות, עיכובים בלוחות הזמנים והפיכת התחבורה הציבורית לעוד פחות אמינה ממצבה בשגרה. אמינות, כידוע, היא מילת המפתח להצלחת שירותי תחבורה ציבורית. בכדי לוותר על רכב פרטי ולעבור לתחבורה הציבורית צריכים אנשי המעמד הבינוני - גבוה לדעת שבאמצעות תחבורה ציבורית יגיעו בזמן לפגישות או לאסוף את הילדים מגני הילדים אחר הצהריים. בלי אמינות הסיכוי למעבר לתחבורה הציבורית יורד משמעותית.

בדיון בוועדת הכלכלה טען משרד התחבורה שלמעשה אין צורך משמעותי בתגבור התחבורה הקיימת שכן ישנה ירידה של 40% בביקוש. אלא שמדובר בטעות בהבנת הנתונים. ראשית, כאשר התחבורה הציבורית נמצאת בשוטף בתפוסה של למעלה מ-100% אזי 40% פחות הם עדיין הרבה יותר מהקיבולת המותרת העומדת על 50% מהתקן, לא מהמצב בפועל. מעבר לכך, לפי נתוני חברת מוביט, שיעור המשתמשים בתחבורה הציבורית בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על 79% נכון ליולי האחרון.

לפי נתוני צוות ממשלתי שהוקם במהלך משבר הקורונה כ-20% מכוח העבודה מתנייד למקום העבודה וממנו באמצעות תחבורה ציבורית. המשבר גורם למשפחות רבות לוותר על כלי רכב שני במטרה לצמצם הוצאות, מה שמעודד שימוש בתחבורה הציבורית. במובנים הללו, משבר הקורונה הוא הזדמנות לשינוי בתפיסת התחבורה של הציבור הישראלי. אולם הירידה באיכות השירות הופכת את המעבר לתחבורה הציבורית ללא משתלם.

לצד המשבר בתחבורה הציבורית, כ-2,500 נהגי אוטובוסים מחברות התיירות וההיסעים נותרים בימים אלו בבית ללא עבודה. מאז פרוץ המשבר מבטיח משרד התחבורה שאלה ישולבו במערך התחבורה הציבורית, עד כה ללא כיסוי.

הפתרון עשוי להיות פשוט בהרבה. על אותם נהגי אוטובוס נאסר בחוק לגבות תשלום בגין הסעת נוסעים. על פניו, בוודאי בעת משבר, יכולים הנהגים לאסוף נוסעים מריכוזי מגורים אל אזורי תעסוקה ובילוי, באמצעות מערכות רישום חכמות לפי ביקוש או בלעדיהן, אלא שכל זה אסור בשל תקנה 397 לתקנות התעבורה. ביטולה, גם אם לפחות בהוראת שעה יעודד 2,500 נהגים למלא את מחסור הנהגים הקיים בשגרה ואשר מחריף בעת המשבר, הוא גם יעניק פרנסה לאחד הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר ועשוי להיות טריגר לשינוי בהרגלי הנסיעה של הציבור הישראלי. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד האינטרס שלנו הלובי שלך בכנסת וחבר מועצה העיר ירושלים (התעוררות)

עוד כתבות

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

זו מערכת הנשק שיצאה לאחרונה משימוש בצה"ל

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"