גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלגוריתם שהרג אותי: שליחי המזון הסינים חיים בסכנה יומיומית

תחקיר שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות בסין חשף איך אפליקציות משלוחי המזון מחייבות את השליחים לבצע עבירות תנועה חמורות רק כדי לעמוד בזמני המשלוח האגרסיביים ● הביקורת הציבורית בעקבותיו כבר הובילה לשינויים קטנים לטובה

שליחים של em.elE בבייג’ינג. 460 מיליון סינים הזמינו אוכל ברשת ב־2019 / צילום: Thomas Peter, רויטרס
שליחים של em.elE בבייג’ינג. 460 מיליון סינים הזמינו אוכל ברשת ב־2019 / צילום: Thomas Peter, רויטרס

ג'ו דחה, שליח על קטנוע חשמלי בחברת משלוחי המזון Ele.me בבייג’ינג, זוכר היטב איך יום אחד באוקטובר 2019 קיבל עדכון על קיצור הזמן המקסימלי למשלוח . עד אז מותר היה לספק משלוחי מזון בטווח של שני קילומטר ב-32 דקות, אך החל מאותו יום קוצר הזמן ל-30 דקות. בטווח זמן זה צריך ג'ו להגיע למסעדה, להמתין שההזמנה תהיה מוכנה, לאסוף אותה ולנסוע ללקוח. לא פלא שג'ו התכסה זיעה כשראה את העדכון.

תחקיר רחב היקף שפורסם השבוע במגזין הסיני הנחשב "רן וו" על תנאי העבודה של שליחי המזון במדינה, חשף כי אותה פרקטיקה נבזית של קיצור זמן המשלוח המקסימלי חוזרת שוב ושוב. מנהל תחנה ב"מייטואן", הפלטפורמה המתחרה ב-Ele.me סיפר למגזין כי ב- 2016 הזמן המקסימלי לאספקת משלוחי מזון במרחק שלושה קילומטר עמד על שעה. ב-2017 קוצר הזמן ל-45 דקות, ב-2018 הוא כבר ירד ל-38 דקות, ומאז קוצץ לחצי שעה. החברות נוהגות להסביר את קיצור זמן המשלוח בשיפורים באלגוריתם של ניהול ההזמנות, אך בפועל אלו באים על חשבון השליחים.

מבחינת שליחי מזון בסין, אי עמידה בזמני האספקה המוגדרים היא אסון. איחור גורר קיצוץ בתשלום עבור המשלוח, לפעמים עד כדי הורדת 50% מהתשלום, ופוגע בציון של השליח, מה שעלול להוביל לפיטוריו. השליח ג'ו דחה סיפר איך פעם רכב במהירות, החליק עם הקטנוע ושפך את מנת המזון שהוביל. הדבר הראשון שעלה בראשו כשקם מהכביש היה "לעזאזל, איחרתי את זמן המשלוח". ג'ו התקשר ללקוח, ביקש ממנו לבטל את ההזמנה באפליקציה, קנה לו מנה חדשה מכספו והוביל אותה אליו הביתה ללא תשלום. העיקר לא לרשום איחור.

חישוב לפי מרחק אווירי

עבור הצרכנים שוק הזמנת המזון באינטרנט בסין הוא גן עדן. התחרות העזה בין שתי חברות משלוחי המזון - מייטואן, המחזיקה נתח של 67.3% השוק, ו-Ele.me, בבעלות עליבאבא, שלה 26.9% מהשוק - מבטיחה שפע של הנחות ומבצעים ללקוחות . התחרות דוחפת את החברות לקצץ את זמן המשלוח ולרוב בתוך פחות מחצי שעה, השליח כבר ידפוק בדלת כשבידיו נודלס או האורז המוקפץ שהוזמן.

היעילות והנוחות של משלוחי המזון הפכו אותם לאופציה פופולרית בקרב הקהל הסיני, בעיקר צעירים עירוניים, שוויתרו כמעט לגמרי על הבישול בבית. ב-2019 גלגלו אפליקציות משלוחי המזון הסיניות 46 מיליארד דולר, כפול מהאפליקציות האמריקאיות המקבילות, כש-460 מיליון סינים הזמינו אוכל ברשת - מחצית מגולשי האינטרנט במדינה.

בימי התפרצות הקורונה בסין היללה התקשורת הסינית שוב ושוב את השליחים על גבורתם. השליחים של מייטואן ו-Ele.me המשיכו לספק מנות ממסעדות, מוצרים מהסופרמרקט ותרופות מבתי מרקחת לתושבים הנעולים בבית, כולל בעיר הנצורה ווהאן. בתקופת זו הגדילו חברות משלוחי המזון את צי השליחים שלהן, על ידי קליטת אלפי עובדי מפעלים ואנשי מכירות מפוטרים. מייטואן דיווחה כי במחצית הראשונה של 2020 היא קלטה 1.4 מיליון שליחים חדשים.

אלא שתחקיר העומק שפורסם השבוע, חשף את תנאי העבודה הקשים והאכזריים של אותם שליחים גיבורים ואת האלגוריתם האכזרי העומד בבסיס האפליקציות להזמנת מזון. האלגוריתם של האפליקציות גוזר את זמן המשלוח לפי המרחק מהמסעדה, אך זה מחושב לא פעם באופן מעוות, תוך שימוש במרחק האווירי והתעלמות מפניות שהשליח צריך לעשות בדרך. במקרים רבים המסלול שקובעת האפליקציה לשליחים מחייב אותם לבצע עבירות תנועה חמורות, כמו נסיעה נגד כיוון התנועה, בשולי הדרך או חציית נתיבים במקומות אסורים כדי להגיע בזמן.

האלגוריתם המחשב את זמן המשלוח אינו מתחשב בתנאי מזג האוויר וגם כשיש בחוץ גשם ואפילו סופה - השליחים צריכים לעמוד באותו לוח זמנים נוקשה. מרכיב נוסף שהאלגוריתם אינו לוקח בחשבון הוא ההתניידות בתוך כתובת היעד, שם השליח צריך להמתין לפעמים דקות ארוכות ויקרות למעלית פנויה.

גורמים אלו מחייבים את השליחים לרכב בפראות כדי להגיע בזמן והתוצאה לא פעם קטלנית. לפי נתונים שאספה משטרת התנועה בשנחאי, במחצית הראשונה של 2017 כל 2.5 ימים בממוצע נפגע שליח בתאונת דרכים.

בדיקה שנערכה במשך שבעה חודשים בעיר צ'נגדו ספרה מעל עשרת אלפים עבירות תנועה שביצעו השליחים באותו הזמן. זאת בנוסף ל-196 תאונות בהן השליחים היו מעורבים ו-155 פצועים והרוגים. השליחים שהתראיינו לכתבה תיארו נפילות מהקטנוע כעניין כמעט יומיומי, כאשר השאלה החשובה היא רק האם הפלת את המזון או לא. "כדי להיות שליח אתה צריך להתגרות במוות, להיאבק עם שוטרי התנועה ולחצות רמזורים אדומים", הגדיר זאת אחד השליחים.

חברות משלוחי המזון ינמקו את זמני האספקה הנוקשים ברצונן לספק שירות טוב, אך בפועל מאחורי האלגוריתם האכזר עומדת בעיקר שאיפה לשפר את הרווחיות. לפי נתוני מייטואן, ההכנסה של מייטואן פר הזמנה גדלה ברבעון השלישי של 2019 ב-0.04 יואן בהשוואה לאותה תקופה אשתקד, בעוד העלות של האספקה של ההזמנה ירדה ב-0.12 יואן. כל זה עזר למייטואן להגדיל את הרווח ב-400 מיליון יואן.

8 דקות של חסד

זו לא הפעם הראשונה, שבה נושא תנאי העבודה של שליחי המזון עולה לסדר היום. נושא זה צץ מחדש בכל פעם שברשתות החברתיות הסיניות נפוץ סרטון מדכא של שליחים המעורבים בתאונות דרכים או וידאו של שליח ממרר בבכי אחרי שלא עמד בזמן המשלוח המקודש. בדרך כלל הדיון בנושא נרגע תוך זמן קצר והלקוחות חוזרים להתמכר לנוחות של המשלוחים בלי יותר מדי ייסורי מצפון.

הכתבה הנוכחית, שהפכה לנושא החם ברשתות החברתיות הסיניות, גרמה בכל זאת לחשבון נפש נוקב מהרגיל. "לרוב האנשים לא אכפת אם ההזמנה מגיעה שתי דקות קודם או עשר דקות אחר כך. הפלטפורמות יכולות להיות יותר סלחניות כלפי השליחים. אנחנו יותר סבלניים מהצפוי", כתב מגיב אחד לכתבה. "אנחנו נהנים מהנוחות אך מנצלים את הבטיחות של השליחים. אם הייתי יכול, הייתי מעדיף לבקש מהם לא להגיע מהר", כתב מגיב אחר.

הביקורת הציבורית הובילה את שתי החברות להכריז במהירות על שיפור בתנאי השליחים. מייטואן של עליבאבא הגיבה תוך 12 שעות מפרסום התחקיר והודיעה שתוסיף כפתור, שמאפשר ללקוחות להאריך וולונטרית את זמן המשלוח ב-5-10 דקות, כדי לא לדחוק בשליחים. החברה הבטיחה לא להעניש שליחים עם רקורד טוב אם איחרו מדי פעם.

אחריה הודיעה מייטואן כי תוסיף שמונה דקות גמישות לזמן המשלוח, כדי לתת לשליחים זמן לחכות למעלית או להתמודד עם תנאי מזג אוויר לא נוחים. החברה הודיעה גם כי תשדרג את מנגנון התלונות של השליחים, בו הם יוכלו לדווח על עיכובים בשל מזג אוויר ותאונות דרכים. אם התלונה תאומת, שכרם לא יפגע.

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר