גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אניגמה בשוק הרכב: למה נבואות הזעם על המשבר בליסינג לא התממשו בינתיים

הירידה הצפויה בפעילותן, לצד המינוף הגבוה שבו הן פועלות, הובילו בשבועות הראשונים של המשבר לצניחה בערך האג"ח שהנפיקו חברות הליסינג הישראליות ● מאז חזרו האג"ח לתשואות חד-ספרתיות, והחברות רשמו רווחים במחצית השנה, למרות ירידה בהכנסות ● בעקבות הדוחות הרבעוניים

משרדים של שלמה סיקסט  / צילום: כדיה לוי, גלובס
משרדים של שלמה סיקסט / צילום: כדיה לוי, גלובס

חברות הליסינג והשכרת הרכב המובילות בישראל היו מהראשונות לחוות את השפעות התפרצותו של נגיף הקורונה. הירידה הצפויה בפעילותן, לצד המינוף הגבוה שבו הן פועלות והתבססותן המובהקת על הנפקות אג"ח לציבור, הובילו בשבועות הראשונים של המשבר לצניחה של עשרות אחוזים בערכן של האג"ח המונפקות ולחשש ממשי באשר ליכולתן של חלק מהחברות לשרוד את הזעזוע בענף.

■ חברות הליסינג סופגות אש, אבל בדוחות "הכול דבש" | דובי בן גדליהו

חשש זה הצטמצם משמעותית לקראת סוף מרץ, בעקבות החלטת בנק ישראל להתערב בשוק הקונצרני ולרכוש אג"ח בדירוג A מינוס ומעלה. ההודעה, שנתפסה כתמיכה של הבנק המרכזי בחברות שלא נמצאו בסיכון גבוה לפני משבר הקורונה, הובילה מאז לעלייה מחודשת במחירי האג"ח של חברות הליסינג ולסגירת מרבית הירידות בהן.

לפיכך, כיום חזרו האג"ח של חברות הליסינג להיסחר בתשואות חד-ספרתיות, שאמורות לאפשר למרביתן לחזור ולמחזר את חובותיהן, גם אם בריביות גבוהות מאלה שנדרשו לשלם ב-2019. נוסף על כך, הראו חברות הליסינג כי הניסיון שרכשו במשבר הכלכלי העולמי הקודם (2008-2009) אפשר להן להציג רווחים גם במחצית הראשונה של 2020, וזאת למרות הירידה בהכנסות.

המחצית-הראשונה-של-חברות-הליסינג-במיליוני-שקלים

בחודשים יוני-אוגוסט חזרו החברות לפעילות מלאה, שהתבטאה גם בחזרת תוצאותיהן בתחום הליסינג והמכירה לרמות שלפני הסגר הראשון. עם זאת, על תוצאות הסגר השני שהחל לפני ראש השנה, ניתן יהיה ללמוד רק בהמשך.

שלמה החזקות: זינוק בהוצאות המימון 

חברת שלמה החזקות, שנמצאת בבעלות משפחת שמלצר, נחשבת לחברה החזקה בענף הליסינג והשכרת הרכב המקומי, והיא כוללת בתוכה גם פעילות בתחום הביטוח. החברה מדורגת AA מינוס בידי S&P מעלות, והאג"ח שלה נסחרו היום (יום ג') בבורסה לפי תשואה שנתית לפדיון של עד 2.5% בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן.

לאורך תקופת התפרצות הנגיף והטלת הסגר הראשון התאימה החברה את היקף התשומות להיקף המכירות והפעילות העסקית ופעלה לצמצום הוצאותיה השוטפות בתחומי תחזוקת צי המכוניות, שכר העובדים ועוד. במהלך אפריל הוצאו, למשל, כ-50% מעובדי החברה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), ונוסף על כך, הוצאו עובדים לחופשות על חשבון ימי החופשה שלהם.

כמו כן, נפגעה שורת ההכנסות של קבוצת שלמה בשיעור מתון יחסית, למרות השפעת ימי הסגר. במחצית הראשונה של 2020 התכווצו ההכנסות ב-3% ל-1.79 מיליארד שקל, כאשר ההכנסות מליסינג והשכרה ירדו ב-3% ל-916 מיליון שקל, ואילו ההכנסות ממכירת כלי רכב ירדו ב-4% ל-632 מיליון שקל.

למרות הירידה בהכנסות, גדל הרווח הגולמי של שלמה במחיצת הראשונה של השנה ב-1%, ל-365 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי עלה ב-4% ל-162 מיליון שקל. את הסיבה לכך אפשר למצוא בעיקר בהפחתת ההוצאות שביצעה החברה.

בשורה התחתונה נרשמה במחצית הראשונה ירידה חדה של 60% ברווח הנקי, ל-45 מיליון שקל, אבל זאת כתוצאה מהוצאות מימון של 64 מיליון שקל, שרשמה חברת הביטוח בגלל ירידה בערכם של ניירות הערך הסחירים המוחזקים בתיק הנוסטרו שלה, וכן בגלל הפרשה לחובות מסופקים על נכסי חוב המוחזקים לפדיון. במחצית המקבילה ב-2019 רשמה חברת הביטוח הכנסות מימון של 40 מיליון שקל, ומכאן ההבדל הגדול בתוצאות.

גם תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה גבוה, והסתכם במחצית הראשונה של 2020 ב-245 מיליון שקל, לעומת 170 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בין השאר, בעקבות ירידה של 12% ברכישות כלי הרכב לסכום של 1.19 מיליארד שקל.

אלבר: ירידה של כמעט 30% ברווח

לצד שלמה החזקות, נסחרות בבורסה גם האג"ח של חברות הליסינג וההשכרה אלבר ואלדן, שנתפסות בעיני חברות הדירוג והמשקיעים כמסוכנות יותר. האג"ח של שתי החברות מדורגות כיום בדירוג A בידי S&P מעלות, כאשר אלה של אלבר נסחרות בשוק לפי תשואה לשנתית פדיון של עד 6%, בשעה שאלה של אלדן נסחרות לפי תשואה שנתית לפדיון של עד 8% (בתוספת הצמדה למדד).

מבט על דוחות אלבר, שנמצאת בבעלות אלי אלעזרא, מגלה כי החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2020 עם ירידה של 19% בהכנסות ל-1.31 מיליארד שקל, ועם ירידה של 29% ברווח הנקי ל-28.5 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי והסתכם ב-102.5 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי מפעילות שוטפת של 208 מיליון שקל שנרשם במחצית הראשונה אשתקד.

בתחום הליסינג התפעולי ספגה אלבר במחצית השנה ירידה קלה בלבד, של כ-3%, בהכנסות ל-435 מיליון שקל, אבל בשאר התחומים נרשמו ירידות חדות של עשרות אחוזים בהכנסות כתוצאה מתקופת הסגר. כך למשל, מסחר בכלי רכב (אפס קילומטר) ב-36% ל-356 מיליון שקל, ואילו ההכנסות ממכירת כלי רכב ששימשו לפעילות ליסינג והשכרה, התכווצו ב-15% ל-254 מיליון שקל.

לדברי אלבר, התמודדות החברה עם המצב הנוכחי כוללת, בין השאר, התאמת צי הליסינג לרמת הביקוש במשק, תוך הארכת תקופת החכירה בעסקאות קיימות והסטת לקוחות לכלי רכב משומשים. כמו כן, פעילות ההשכרה לטווח קצר, שמיועדת לתיירים, הוסטה לסגמנטים אחרים המושפעים פחות מהמצב.

עם זאת, בחברה גם הזהירו כי המשך מגמת ההרעה במשק בישראל והקטנת מספר המועסקים במשק, עלולים להשפיע לרעה על פעילות החברה עקב הקטנת הביקוש לכלי רכב בעסקאות ליסינג, השכרה ומכירת כלי רכב חדשים. נוסף על כך, משברים מאקרו-כלכליים עלולים להשפיע על יציבותם הכלכלית של לקוחות החברה ועל היקף פעילותם.

נכון לחודשים יולי-אוגוסט, לאלבר צי עובד ממוצע של 30 אלף כלי רכב, מתוך צי כולל ממוצע של 35.6 אלף כלי רכב, המשקף שיעור תפוסה ממוצע של 84.3%, וזאת לאחר שבמחצית הראשונה של 2020 ירד שיעור התפוסה הממוצע ל-81.5% עקב משבר הקורונה. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2019 החזיקה החברה צי כולל ממוצע של 35.9 אלף כלי רכב ושיעור תפוסה ממוצע של 88.5%.

אלדן: ירידה חדה ברכישת כלי רכב

גם אלדן הציגה במחצית הראשונה של השנה ירידה חדה של כ-13% בהכנסות, ל-709 מיליון שקל, בעקבות נפילה של 30% בהכנסות ממכירת כלי רכב ל-219 מיליון שקל. עם זאת, צמצום בהוצאות הוביל את החברה להציג עלייה של 22% ברווח התפעולי ל-74 מיליון שקל, כשבנוסף נהנתה החברה מירידה של 35% בהוצאות המימון עקב הירידה במדד המחירים לצרכן, וכן מרווח של 41 מיליון שקל שנבע מרכישה עצמית של אג"ח בימים שבהם קרסו מחיריהן בעשרות אחוזים.

לפיכך, בשורה התחתונה הציגה אלדן, שנמצאת בבעלות משפחת דהן, רווח נקי של 60 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020, וזאת לעומת רווח נקי של 6 מיליון שקל בלבד שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הציגה החברה במחצית הראשונה תזרים מזומנים חיובי גבוה של 186 מיליון שקל מפעילות שוטפת, וזאת בהשוואה לתזרים שלילי של 45 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

לפער העצום הזה אחראית הירידה החדה שנרשמה אצל אלדן במחצית הראשונה ברכישת כלי רכב חדשים מיבואני הרכב. לדברי אלדן, החברה עצרה וביטלה רכישות של כלי רכב המיועדים להשכרה, כך שצי כלי הרכב במגזר זה פחת ל-6,257 כלי רכב, לעומת 8,345 כלי רכב שכלל מגזר זה ב-2019. במקביל, פעלה החברה במגזר הליסינג להארכת חלק מעסקאות ההחכרה במחצית הראשונה של 2020, כך שלא נדרשה רכישת כלי רכב חדשים ללקוחות. החל בחודש יולי חזרה החברה לרכוש כלי רכב לפעילות הליסינג שלה.

במגזר הסחר (מכירת רכבי אפס קילומטר) הוקטן באלדן באופן משמעותי מלאי הרכב החדש במטרה להקטין את הסיכון הכרוך בהחזקת מלאי ומימונו. במקום זה בחרה החברה להתמקד במכירת כלי הרכב המשומשים שבבעלותה.

עד לסוף 2020 מעריכה אלדן שתשקיע סכום של 176 מיליון שקל בלבד ברכישת כלי רכב חדשים, אבל ב-2021 כבר מתכננת החברה רכישות בהיקף של 1.55 מיליארד שקל. את הנתונים פרסמה אלדן במסגרת דוח תזרים חזוי, שלפיו היא מעריכה כי תסיים את 2021 עם פחות מ-30 מיליון שקל בקופה. 

עוד כתבות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר