גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים": סוכני הנסיעות זועמים על מתווה סגירת נתב"ג

המתווה שקובע שמי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ מוציא תגובות קשות מענף הטיסות: סוכני נסיעות מדברים על אפליה בין נוסעים, חברות התעופה מדברות על פגיעה רגע אחרי שסוף סוף חידשו טיסות ואף אחד לא מבין למה בכלל הוא טוב

המתווה שאושר לפתיחת נתב"ג בימי הסגר מתיר יותר מדי חורים ובעיות בלתי פתורות והוא מעורר את זעם העוסקים בענף התיירות והנסיעות, ולא במקרה.

המתווה קובע כי מי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ כאשר יידרש להציג אסמכתא למועד רכישת הכרטיס במידה וייעצר בדרך לשדה התעופה או בכניסה לשדה. 

החור הראשון שטמון במתווה הזו הוא שלא ברור מדוע יש סכנה ביציאה של ישראלים לחו"ל אם רכשו כרטיס לאחר מכן ובכלל - במה הפעולה הזו בולמת את התפשטות התחלואה, כאשר בנתב"ג אפשר למנוע התקהלות בקלות ובעיקר בשעה שיש ישראלים שהרי מותר להם לטוס, אלה שהזדרזו ורכשו, כולל אלפי המתנפלים על כרטיסים שנמכרו בשעות הספורות שנותרו ב-25 בספטמבר מרגע ההודעה על המתווה ועד השעה 14:00, הדדליין שנקבע יחד עם כניסת הסגר לתוקף.

"מציאות בלתי אפשרית בעליל: אי אפשר לבטל את הטיסות ולא ניתן לקיים אותן כמתוכנן"

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות טלי לאופר שיגרה פנייה דחופה לשרת התחבורה ולשר האוצר ובה היא פורטת את בעייתית נוספת שעולה מן המתווה והעלולה להסב נזק של עשרות מיליוני שקלים למארגני התיירות ולחברות התעופה.

"בהסתמך על החלטות הממשלה הנוגעות לפתיחת השמיים ולקראת תקופת החגים חידשו מארגני הטיסות והתיירות את פעילותם, חכרו מטוסים, התחייבו לחדרים בבתי מלון, שילמו את סידורי הקרקע בנתב"ג ובמדינות היעד, ונשאו בעלויות כ"א, שיווק ופרסום אשר נדרשו לצורך חידוש הפעילות כאמור. בהתאם, גם חברות התעופה הוסיפו טיסות בתקופת החגים ומכרו עליהן מושבים, וסוכני נסיעות רכשו הקצאות של מושבים על טיסות אלו. 

"ככל שקרבו החגים נמכרו חלק מהמושבים על הטיסות והחלק הנותר של המושבים צפוי היה להימכר בתוך תקופת החגים. אציין, שהשנה במיוחד, בשל אי הוודאות ששררה סביב נושא פתיחת נתב"ג בתקופת הסגר, המתינו נוסעים רבים עם תוכניותיהם והתעתדו לרכוש את הכרטיסים מיד לאחר אישור על קיום טיסות יוצאות. כעת, כתוצאה מההגבלה על מכירת הכרטיסים בתקופת הסגר, נוצר בן כלאיים שהשלכותיו הרסניות לכל העוסקים בדבר: עשרות טיסות מתוכננות אשר אושרו, נשארו עם מאות מושבים ריקים אשר חל איסור למכור.

"הדבר יוצר מציאות בלתי אפשרית בעליל - מצד אחד, לא ניתן לקיים את הטיסות כמתוכנן שכן אין כל הצדקה או כדאיות כלכלית להוציא את הטיסות כשהן חצי ריקות, אך מאידך, ביטולן כרוך גם הוא בנזק עצום, שכן טיסות אלו אמורות להשיב את הישראלים הנמצאים כעת בחו"ל. משמעות ביטול הטיסות, מעבר לעלויות הכבדות הכרוכות בביטול כל ההזמנות הקיימות, הינה שהמדינה, שהחלטתה על איסור מכירת הכרטיסים הביאה לביטולן, תאלץ לשאת בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים בגין טיסות החילוץ או כיסוי עלויות הטיסות היוצאות ריקות בחלקן". 

ל"גלובס" אומרת לאופר: "מישהו פספס את המשמעות של המתווה הזה. באווירה שקיימת אני מבינה שניסו להראות הגבלה וצמצום, אבל יש עניין של תועלת מול נזק, התועלת היא אפסית לעומת הפגיעה הכלכלית שהיא עצומה בכל הענף המדמם הזה שנמצא כבר שבעה חודשים במשבר החמור בתולדותיו, וכעת טיפה מרימים את הראש. שמונת הספקים הגדולים בענף הם שמשלמים את המחיר הכבד ביותר, אותן חברות שמגלגלות מחזור של יותר מ-400 מיליון שקל ושלא קיבלו שקל של תמיכה, כעת הם התכוננו לחפות ולו במעט עם חגי תשרי ונוחתת עליהם מכה נוספת".

"אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות"

בעיה אחרת העולה מן המתווה היא האם מצופה שאתרים בינלאומיים של חברות תעופה ובכלל יעצרו מכירת כרטיסים לישראלים שנתונים בהגבלות, האם ניתנה הנחיה לסוכנים הישראלים למשל שלא למכור כרטיסים לנוסעים אחרי ה-25.9 בשעה 14:00?

הנחיה רשמית לא ניתנה והיא ככל הנראה גם לא יכולה להינתן. אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס אמר כי "בעוד שהדרישה לאסור אישור טיסות חדשות היא מובנת אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות שתגרום להפסדים כבדים למארגני התיירות והתעופה, ממילא אין דרך לפקח על תהליך המכירה שמתנהל בדיגיטל וללא צורך בקבלת קהל". סוכנים וגורמים אחרים בענף סבורים שהחורים במתווה משרתים אותם: "למה להעיר את הפיל הלבן שבחדר? איש לא יכול לפקח על מכירת הכרטיסים ועל התאריך שמוטבע על הכרטיסים ומבחינתו השאירו את נתב"ג פתוח וזה מה שמשנה".

לאופר מגדירה את המצב כ"כאוס" וככזה שהיא תעדיף שיוסדר מבלי שהסוכנים יצטרכו למצוא דרכים עקלקלות: "יוצרים חובה לפיה נטל ההוכחה על הנוסע לגבי מתי הוא קנה את הכרטיס. על כרטיסים דיגיטליים אין תאריך רכישה ובכלל יש עניין של מועד קנייה ומועד כרטוס. השאיפה היא שזה יתוקן מהמקום של האבסורד. אני כבר כעת שומעת על עימותים מול נוסעים שהגיעו לנתב"ג ושלא הורשו לטוס. מצפים ששוטרים שעומדים בכביש יעצרו לפרשן כל הזמנה וכרטיס טיסה מתי הם נרכשו?".

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים"

חור נוסף שכולל המתווה מתייחס או למען הדיוק לא מתייחס לבעלי דרכונים זרים. כחמישית מהציבור בישראל מחזיק בדרכון נוסף. בהנחיות שהועלו לדף הבית של נתב"ג כבר הספיק להיעלם הסעיף שנגע לציבור הזה. בתחילה פורסם כי "נוסעים בעלי אזרחות זרה המחזיקים בידם דרכון זר רשאים לצאת ממדינת ישראל גם אם רכשו כרטיס בתקופת הסגר", הסעיף הזה נעלם והתחושה היא שמשאירים את הנושא מעורפל. 

במשרד התחבורה נאמר בנוגע לסוגיית הנוסעים בעלי דרכון זר: "הם כמו כולם.
גם בהגדרת "נוסע" הנוסח הוא "כל אדם" לא החריגו זרים וגם לא דיפלומטים".

גם בכירים בענף יצאו בקריאה נגד המתווה. יעקב אמסלם מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם תיירות כינה את ההחלטה כ"אפלייה", לדבריו "העובדה שמי שיוכל לצאת מהארץ הם רק אלו שרכשו כרטיסים עד ה-25.9 הינה החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים. אם הוחלט להוציא את הטיסות במהלך ימי הסגר חשוב לאפשר לכל מי שבריא ועבר בדיקות לטוס ולא לייצר איפה ואיפה בין אלה שהספיקו לקנות כרטיסים במועד האמור לבין אלו שלא הספיקו להזמין כרטיסים בזמן, זה שיקול זר שאינו קשור למהות העניין. לצערנו אין בהחלטה זו איזון ומידתיות עניינית והיא אינה הוגנת כלפי הציבור".

עוד לפני שהתקבלה ההחלטה שיגר מנכ"ל יאטא ישראל קובי זוסמן אזהרה כי המתווה שלכאורה מאלץ את חברות התעופה לטוס ריקות לכיוון אחד (מישראל) יבריח מפה את החברות הזרות. לכך נוסיף שגם החברות הישראליות נפגעות מהמתווה: כך למשל ארקיע שאחרי חצי שנה של הדממה הודיעה רק לאחרונה כי היא מחדשת את טיסותיה בתחילת חודש אוקטובר.

ההודעה הגיעה בתזמון אומלל, יום לפני "סגירת" מועד ההזמנות ויש להניח שהחברה לא מכרה כרטיסים בהיקף שיצדיק את קיומן של הטיסות - כך גם לגבי אל על שהודיעה על חידוש טיסות הנוסעים בתחילת אוקטובר - בהינתן מצב שבו המציאות החדשה מובילה את הנוסעים לחכות לרגע האחרון בצל אי הוודאות - יש להניח ששיעור מכירת הכרטיסים על הטיסות המתוכננות של אל על אינו גבוה.

ישראייר מבחינתה מילאה את לוח הטיסות העתידי שלה בעשרות טיסות ליעדים שאליהם היא כבר טסה וגם היא תכננה מן הסתם למכור את חלקן במהלך החגים. באתר שלה פרסמה לנוסעים הודעה כי היא תמשיך להיאבק לשינוי ולהתאמה של ההחלטה למנוע מנוסעים לטוס במידה שרכשו כרטיסי טיסה אחרי ה-25.9 "לפיכך רוכשי כרטיסים לחו"ל החל משעה זו ולא יוכלו לטוס בשל הגדרה זו, כספם יושב להם ללא דמי ביטול". והמבין יבין.

חברות התעופה שוקלות להגיש בג"ץ בעקבות ההחלטה של הממשלה למנוע יציאת נוסעים. "מדובר במגבלה אשר אינה מקיימת את השגת המטרה של מניעת התחלואה (שכן יציאת נוסעים דווקא תדלל את כמות האנשים במרחב בישראל) ואף פוגעת באופן אנוש בזכות יסוד של חופש התנועה במידה שאינה ראויה", כך מסבירה עורכת הדין שירלי קציר מנהלת תחום התעופה ממשרד פישר בכר.

מישראייר נמסר כי "ישראייר סגרה את הטיסות בזמן הסגר במערכת ההזמנות בכדי למנוע מלקוחות לרכוש כרטיסים ולהתקל בחסמים בכניסה לנתב"ג. ההחלטה על אי מכירת כרטיסים למבקשים לצאת בימי הסגר תעלה לחברה כ 10 מליון שקל ובדעתה לתבוע הנזקים מהממשלה. נמשיך להאבק למען שינוי ההחחלטה מיד לאחר יום הכיפורים".

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם