גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החידה של המשק: איך הלכו מיליון בלתי מועסקים לאיבוד בין נתוני המקרו

הגבייה ממסים מתקרבת לימים שלפני המשבר, המשכנתאות זינקו, שוק הרכב פורח, והמכירות באונליין פיצו על הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי • העובדה שכמעט מיליון ישראלים מחוסרי עבודה מחזקת את המסקנה: משבר הקורונה כמעט ולא פגע בעסקים הגדולים ובעובדים החזקים במשק

בעל עסק מחכה ללקוחות שלא מגיעים / צילום: כדיה לוי, גלובס
בעל עסק מחכה ללקוחות שלא מגיעים / צילום: כדיה לוי, גלובס

ההכנסות ממסים, ההוצאה בכרטיסי אשראי, המשכנתאות וכלי הרכב - תמונת הכלכלה הישראלית נכון לסוף הסגר השני יכולה להפתיע. האינדיקטורים מצביעים על כך שהפעילות הכלכלית במשק נותרה קרובה מאוד לתרחיש האופטימי של שליטה במחלה. במלים אחרות, הסגר השני כמעט שלא גרם לפגיעה נוספת בפעילות הכלכלית.

היא עדיין רחוקה אמנם מהרמות של לפני משבר הקורונה, אך בחלק מהתחומים הפגיעה חמורה הרבה פחות מזו של הסגר הראשון, ובחלק מהמקרים כמעט אפשר לדבר על חזרה לשגרה. העובדה שכמעט מיליון איש נותרו במהלך הסגר ללא עבודה כמעט ונעלמת בין הנתונים, ומעידה עד כמה המשבר הנוכחי ממוקד בעובדים החלשים ובעסקים הקטנים.
באוצר אומרים שהפגיעה בהכנסות מצומצמת בגלל שעובדים בשכר נמוך כמעט ולא משלמים מס הכנסה. ייתכן שזה גם ההסבר לגידול בלקיחת משכנתאות יקרות יותר, לעלייה ברכישת רכבים ולעובדה שההוצאה בכרטיסי אשראי לא ירדה בצורה חדה. אבל למסקנה של כלכלני האוצר שהמצב בסך הכל אינו כה נורא - אנחנו מבקשים לצרף שתי מלים - תלוי למי.

הכנסות ממסים: בדרך לתרחיש האופטימי

הנתונים שפרסם האוצר בסוף השבוע היו מעט מבלבלים. הכנסות המדינה מתחילת השנה, דיווח האוצר, היו נמוכות ב-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. משבר הקורונה עלה למדינה באובדן הכנסות של כמעט 50 מיליארד שקל. אבל - וזה אבל גדול - הירידה בהכנסות ממסים אחראית רק למחצית מהפער. למחצית השנייה אחראי הביטוח הלאומי, שהיה אמור לרכוש מהמדינה השנה אגרות חוב ביותר מ-20 מיליארד שקל. הכסף הזה הלך לדמי אבטלה לשכירים שאיבדו את עבודתם ולמענקים לכל אזרח ששולמו באפריל ובאוגוסט.

כשמבודדים מתוך הנתונים את המסים מתגלה מורכבות התמונה. ההכנסות ממסים עקיפים, כמו המע"מ, ירדו מתחילת השנה ב-5.2%. מצד שני, ההכנסות ממסים ישירים, כמו מס חברות או מס הכנסה - שם הגביה חזרה למעשה לרמה של 2019, והירידה היא של בסה"כ 0.7%.

"המסים הישירים נפגעו הרבה פחות מאשר במשברים קודמים, למשל אלו של 2009 ו-2002", אומרים באוצר. "במשברים קודמים הבורסות ירדו, והפעם תקופת הירידה הייתה יחסית קצרה ומאז הייתה התאוששות. חוץ מזה, אנחנו רואים התפתחויות חיוביות כמו עלייה בהכנסות ממס חברות, גידול בהכנסות של עצמאים, רואים שיפור לכל רוחב היריעה. אל"ף, ראינו שתרחיש ההחמרה לא התרחש; ובי"ת, ראינו שהסגר האחרון היה חמור מבחינת ההגבלות ופחות חמור מבחינת ההכנסות ממסים, כך שבסך הכל התמונה היא לא נוראה".

באוצר לא הציגו עדיין תחזית הכנסות מעודכנת, אבל לפי הנתונים שפרסמו לחודש אוקטובר, אפשר להעריך במידה של זהירות שההכנסות ממסים השנה יהיו קרובות לתחזית הפחות-פסימית שהאוצר פרסם באוגוסט. המשמעות: בניגוד לציפיות של רבים, הסגר השני לא דרדר את המשק לתרחיש הפסימי, כלומר השפעתו הייתה קטנה משמעותית מכפי שצפו תחילה.

חייבים לציין הסתייגות חשובה: לפחות בתחום אחד נתוני המקרו גובלים בהטעייה. השכר הממוצע במשק עולה מתחילת הסגר בקצב מסחרר של 7.5%, לפי נתוני הלמ"ס. אבל העלייה הזו היא אשליה, ונובעת מכך שעובדים רבים בשכר נמוך הפסיקו לקבל משכורת. וזו בעצם המסקנה העצובה - מאות אלפי העובדים שאיבדו את מקור פרנסתם ואלפי העסקים הקטנים שנקלעו למצוקה הפכו במידה רבה שקופים בתמונת המקרו של המשק.

"מי שנפגע הם בעיקר עסקים קטנים ובינוניים ועובדים בשכר נמוך", אומרים באוצר. "הענפים שמושבתים - ענפי המסעדות, האירוח המלונאות ועסקים של קבלת קהל - אלה ענפים שהעובדים בהם מקבלים שכר מאוד נמוך, והם לא חלק מתמונת המס".

תשלומים באשראי: האונליין מחפה על ירידה

ההוצאה לצריכה פרטית היא מנוע הפעילות הכלכלי העיקרי של המשק. הסגר הראשון, של החודשים מרץ ואפריל הביא להתרסקות בנתוני הצריכה הפרטית ברבעון השני של השנה: ירידה של 43% בחישוב שנתי (או של 13.3% בחישוב רבעוני).

נתוני הצמיחה השל הלמ"ס לרבעון הנוכחי עדיין לא פורסמו, אבל האינדיקציות הראשוניות מראות שהפעם המכה הייתה פחות נוראה בהשוואה לסגר הראשון. לפי שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מפעילת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, הוציאו הישראלים בכרטיסי אשראי במהלך חודש אוקטובר האחרון סכום כולל של כ-25.8 מיליארד שקל, לעומת כ-27.8 מיליארד שקל שהוציאו באוקטובר 2019.

מדובר בירידה של כ-6.9% - וזאת על-רקע סגר והשבתת פעילות בענפים רבים. בפילוח לפי ענפים ניכרת הפגיעה במלונאות, בפנאי ובבידור ובתחבורה - אך באף אחד מהם הפעילות לא הושבתה לגמרי. לעומת זאת, בענפים כמו ריהוט ומוצרי חשמל ומסעדות ומזון מהיר הירידה בהוצאות הרבה פחות דרמטית מכפי שהייתה במהלך הסגר הראשון.
מה שריכך במידה ניכרת את המכה באוקטובר היו הרכישות באונליין. על-פי שב"א, הרכישות המקוונות בכרטיסי אשראי בחודש זה הגיעו ל-15.8 מיליארד שקל, כלומר גידול של שני מיליארד שקל (כ-14%) לעומת אוקטובר 2019. במלים אחרות: האונליין ריכך בכ-50% את הירידה הכללית בהוצאות בכרטיסי אשראי.

משכנתאות: בדרך לשיא כל הזמנים

אם נדמה היה שפעילות הנדל"ן תואט מאוד במהלך המגפה, הנתונים לשנה הנוכחית מורים בצורה ברורה שהמוטיבציה לרכישת דירות לא דעכה. בשנה שעברה נקבע שיא שנתי בלקיחת משכנתאות, שעה שלפי נתוני בנק ישראל סך כל ביצועי הבנקים למשכנתאות הגיעו ל-67.7 מיליארד שקל; השנה ייחצה רף ה-70 מיליארד, תוך קביעת שיא בלתי נתפש כמעט של ביצועים.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 כמות המשכנתאות שנלקחה גדלה ב-11% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019; גם אם נשווה את חודשי הקורונה - מרץ עד ספטמבר, נוכל לראות פער דומה של 10% (כ-4 מיליארד שקל) לטובת 2020.

מצד שני, כשבוחנים את דיווחי הכלכלנית הראשית באוצר על מספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו ב-2020 לעומת 2019, רואים כי בשמונת החודשים הראשונים של השנה פחת מספרן בכ-11%; בחודשי הקורונה מרץ עד אוגוסט השנה הפיחות היה גבוה אף יותר והגיע לכ-16%.

צירוף נתונים אלה של גידול במשכנתאות לעומת הקטנה במספר העסקאות מראה כי המשכנתה הממוצעת הנלקחת בתקופת הקורונה גבוהה משמעותית מאשר זו שנלקחה לפני כן (ונתון זה תקף גם בניכוי של ממחזרי המשכנתאות).

הדבר בא לידי ביטוי חריף בנתוני המשכנתאות של לווי מחיר למשתכן, שדווקא בתקופת הקורונה הקפיצו את המשכנתה שלהם מכחצי מיליון שקל בממוצע בשנה שעברה, לכ-700 אלף שקל בממוצע השנה.

רכבים: קונים יותר מ-2019

סממן נוסף שכך שהצריכה חזרה לממדים רגילים ואף יותר מכך היא זו שעולה מנתוני מכירת הרכבים לחודש אוקטובר. למרות שאולמות התצוגה היו סגורים במהלך הסגר השני, הציבור לא ויתר על רכישת רכבים חדשים - ובסך הכל המהלך אוקטובר עלו על הכביש כ-14.5 אלף רכבים חדשים. מדובר בעלייה של 4.1% בהשוואה לאוקטובר 2019.
העלייה מוסברת בין היתר בלקחים שיישמו חברות הרכב מהסגר הראשון, משיפור מערך המכירה המקוונת ועד ניהול הליך השיווק הפיזי מחוץ לאולמות המכירה הסגורים (בחניונים תת-קרקעיים ובבתי הלקוח). 

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?