חיים כץ מוריד מהשולחן את יוזמת משרד הבריאות להגביל את המעבר בין קופות החולים

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות החליט שלא להביא לדיון מחודש את יוזמת משרד הבריאות בשל ההתנגדויות הרבות, גם של חלק מקופות החולים • מטרת התקנות הייתה להבטיח שקופות החולים ישקיעו את מיטב כספן בטיפול בחולי הקורונה ולא בקמפיינים להעברת מטופלים

חיים כץ בוועדת העבודה, הבריאות והרווחה / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
חיים כץ בוועדת העבודה, הבריאות והרווחה / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ החליט שלא להביא לדיון מחודש את התקנות להגבלת המעבר בין קופות החולים בתקופת הקורונה. התקנות הובאו לדיון בוועדה על ידי משרד הבריאות לפני כשבועיים כדי להבטיח, כך בדברי ההסבר, שקופות החולים ישקיעו את מיטב כספן בטיפול בחולי הקורונה ולא בקמפיינים להעברת מטופלים, והציעו להגביל את מספר המעברים ל-7,500 בלבד עד לחודש מרץ.

כבר באותו דיון הודיע כץ כי אין בכוונתו לאשר את התקנות ללא הסכמות, וכעת נודע כי הן לא צפויות להגיע שוב להצבעה כלל בשל ההתנגדויות הרבות, גם של חלק מקופות החולים. התקנות היו צריכות להיכנס לתוקף היום (ב') ולמנוע מעבר בין הקופות לתקופה של חצי שנה, אך נבלמו כאמור בשל הביקורת עליהן על ידי יו"ר הוועדה וחבריה ועמותת "האינטרס שלנו", שפעלה מאחורי הקלעים מול חברי הכנסת וכן כאמור בשל התנגדות בפועל של חלק מקופות החולים.

מכבי מתחזקת על חשבון לאומית ומאוחדת

לפי דו"ח של הביטוח הלאומי מספר המבוטחים שעברו (מצטרפים בניכוי עוזבים) נכון לספטמבר 2020 בין קופות החולים עמד על 200 אלף. למכבי עברו 28 אלף מבוטחים חדשים, לאומית איבדה בסך הכול 19 אלף מבוטחים ומאוחדת איבדה כ-9,000 מבוטחים בשנה הנוכחית. כללית, קופת החולים הגדולה שמחזיקה בנתח של 52% מהמבוטחים, שומרת על איזון בין עוזבים למצטרפים.

בהתאם לנתונים, כך גם תמונת מצב התומכים-מתנגדים לתקנות שביקש להעביר שר הבריאות בוועדה במטרה לעצור את התחרות. בעוד מנכ"ל לאומית חיים פרננדס תמך בתקנות, יתר הנציגים של קופות החולים התנגדו להם. פרננדס אמר בדיון שנערך אז כי "התקנות יעזרו לקופות להתמודד טוב יותר עם המשבר". מאידך, עדו הדרי, מנהל מערך דוברות במכבי, התנגד: "אנחנו מבקשים להמשיך את התחרות כמו שהיא. גוף שלא יכול להמשיך להתחרות וגם לטפל יכול להפסיק על דעת עצמו".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הסביר בדיון: "אנחנו רוצים שהתקציב ילך עכשיו להתמודדות עם תחלואת החורף, למבצעי החיסון, לאשפוזי בית, מעקב אחר חולים ועוד ולכן אנחנו מבקשים לייצר יציבות בשוק לתקופה מוגבלת".

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות ברשות התחרות התריעה על השלכות אפשריות של אישור התקנות: "בסופו של דבר הקופות, גם אם הן מקצועיות ודואגות לרווחת המבוטחים, מונעות מתחרות שגורמת להן לנסות להשתפר, לחדש, לקצר תורים ולתת שירות טוב יותר. אם אנחנו מחסלים את התחרות הזאת, זה לא אומר שהקופות יתעמרו במבוטחים, אבל המוטיבציה להשתפר תרד".

כאמור ברקע לבקשת משרד הבריאות, תמונת המצב בשוק הבריאות משקפת חשש מצמצום מספר הקופות בשוק. בעוד קופת חולים כללית חולשת על 52% מהשוק ושומרת על כוחה, מכבי צומחת בקצב מהיר ולמעשה "שותה" את לאומית ומאוחדת שמאבדות כ-20 אלף ו-9,000 מבוטחים בהתאמה מאז תחילת השנה. בקצב הזה יש סיכוי שלא יהיה מנוס מאיחוד בין לאומית למאוחדת. כדי להימנע מקריסת קופת חולים אחת, מבקש משרד הבריאות להקפיא מעברים בין הקופות. אגב, כיום נאסר בחוק על פתיחת קופות חולים חדשות שיתחרו גם הן, למרות שכבר בשנת 2004 התקבלה החלטת ממשלה להענקת רישיון חמישי להקמת קופה נוספת שתגביר את התחרות לטובת הצרכן.

מנכ"ל "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, מסר בתגובה כי "דווקא בתקופת הקורונה, כאשר אזרחי ישראל תלויים באיכות השירות שמספקות קופות החולים, יש להגביר את התחרות ולא להגבילה. ככל שניתן יהיה לבחור בין הקופות בקלות רבה יותר, יתחרו ביניהן הקופות על איכות השירות הניתן לנו, לרווחתנו, ובימים הללו, אין דבר חשוב מזה. אנו מברכים על ההחלטה שתשמור על בריאות הציבור".