גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מצוקה בניו יורק: רבים ממתי הקורונה עדיין מאוחסנים במשאיות קירור

מאות גופות עדיין מחכות לקבורה בתוך משאיות באתר מתים למקרה אסון, שהוקם על שפת הנהר בברוקלין ● רבים מהמתים הם האנשים שלא ידוע אם יש להם בני משפחה או עניים שלמשפחותיהם אין כסף לקבור אותם

עובדים לבושים בבגדי מגן קוברים קורבנות של וירוס הקורונה בתעלה ליד ניו יורק / צילום: Associated Press, John Minchillo
עובדים לבושים בבגדי מגן קוברים קורבנות של וירוס הקורונה בתעלה ליד ניו יורק / צילום: Associated Press, John Minchillo

גופותיהם של מאות אנשים שמתו בניו יורק סיטי במהלך מגפת הקורונה באביב עדיין מאוחסנות במשאיות קירור בברוקלין על שפת הנהר.

הרבה מהגופות הן של אנשים שלא יודעים מיהם בני משפחתם או שמשפחותיהם לא יכולות להרשות לעצמן לשלם על קבורה מכובדת בשבילם, לפי נתונים של משרד הבוחן הרפואי הראשי של העיר. כ־650 גופות מאוחסנות במשאיות החנות בחדר מתים למקרי אסון שהוקם באפריל ברציף ברחוב 39 בפארק סאנסט.

לפני המגפה, רוב אם לא כל המתים נקברו תוך שבועות בודדים באתר קבורה באי הארט, הממוקם בלונג איילנד ליד הברונקס. ראש העיר, ביל דה בלאזיו, הבטיח באפריל כי לא יתרחשו קבורות המוניות, לאחר שפורסמו דיווחים על כך שהעירייה שוקלת להשתמש בקברים זמניים באי הארט.

בכירים במשרד הבוחן הרפואי הראשי אמרו כי הם מתקשים לאתר קרובים של קרוב ל־230 אנשים שנהרגו בעקבות המגפה. במקרים כאלה, אמרה דוברת, אין זה נדיר שהאנשים שמתו היו מנוכרים ממשפחותיהם והפרטים לגבי קרוביהם הם ישנים או שגויים. במקרים בהם הצליחו ליצור קשר עם קרובי משפחה, גומרים רשמיים אמרו כי רוב הגופות לא נאספו בגלל סיבות כלכליות.

בעיר ניו יורק הגדילו את סכום התמיכה לקבורה נאותה במאי מ־900 דולר ל־1,700 דולר. זה עדיין מעט, כאשר קבורה עולה לרוב ממוצע של כ־9,000 דולר, נתון שהתקבל מאיגוד הלוויות של מדינת ניו יורק. שריפת גופה והעלויות הנלוות לכך עולה לרוב 6,500 דולר, לפי הארגון.

כל משפחה רשאית לבקש קבורה בחינם באי הארט. ישנן משפחות המבולבלות לגבי מה לעשות, כך לפי דינה מניאוטיס, סגנית הנציב במשרד הבוחן הרפואי הראשי, שפיקחה על ההתמודדות של המשרד עם השלכות המגפה.

"זה היה טראומטי", אמרה מניאוטיס. "אנו עובדים איתם בעדינות ככל האפשר ועוזרים להם לתכנן את הקבורה. הרבה מהם יחליטו שהם רוצים לקבור את קרוביהם באי הארט, שזה בסדר גמור".

משרד הבוחן הרפואי הראשי לא נועד להתמודד עם מגפה בסדר גודל עולמי שהותירה עשרות אלפי מתושבי ניו יורק מתים בתוך חודשים ספורים. מחלקת החקירות הפורנזיות שלה כוללת 15 חברים שתפקידם הוא זיהוי הגופות. ישנם שבעה אנשים נוספים שתפקידם ליצור קשר עם קרוביהם.

היחידה ערוכה להתמודד עם כ-20 מקרי מוות ביום, אמרה אדן נקה, סגנית מנהל במשרד הממונה על חקירות פורנזיות. בשיא המגפה התמודדו במשרד עם 200 מקרים חדשים ביום. מדענים מהמעבדות של משרד הבוחן הרפואי הראשי גויסו על-מנת לחזק את צוות החקירות ולהאיץ את תהליך זיהוי הגופות, אמרה נקה.

בני משפחה הציפו את המשרד בשיחות בקשות מידע על קרובים שאולי נפטרו וכמו כן בבקשות ייעוץ לגבי קבלת תעודת פטירה, זיהוי קרובי המשפחה וניהול סידורי לוויה. פקידים במשרד הבוחן הרפואי אמרו כי מחלקת הבריאות של העיר הסיתה יותר מ-100 אנשי צוות ממחלקות אחרות על-מנת להתמודד עם נפח השיחות, שהגיע ליותר מ-1,000 ביום לעומת כ־30 או 40 שיחות בזמני שגרה.

נקה הוסיפה כי רבים מהמטלפנים נאבקו עם בעיות משל עצמם. חלקם היו בתהליך החלמה מהנגיף בעצמם או איבדו את מקום העבודה בגלל המגפה. אחרים התמודדו עם בן משפחה שני או שלישי שמת מהקורונה.

"זו הייתה אחת מהפעמים הבודדות בהן היה נראה בסדר לבקש מאנשים באופן שגרתי שקודם כל ישמרו על עצמם", אמרה נקה. "כל-כך הרבה אנשים היו פשוט צריכים שנשמע את הסיפור שלהם, שנקשיב לחוויות שלהם, שנהיה קול ידידותי בצד השני של הטלפון, ברמה שעוד לא חוויתי בעבר".

המשרד פיתח רישום של מקרים שהוביל כמה משפחות לגלות רק שבועות או חודשים אחרי האירוע שקרוב משפחה שלהם נפטר וגופתו מחכה לאיסוף.

לי־אן קרפה קיבלה שיחה כזו ב־28 ליולי בביתה במחוז ווסטצ'סטר. משרד הבוחן הרפואי הראשי הודיע לה כי בעלה, פרנק ג'וזף קרפה, ממנו הייתה פרודה, מת, וגופתו נמצאה במיטתו כמעט שלושה חודשים לפני שיצרו איתה קשר, ב־6 למאי.

מר קרפה מת ממחלת לב בחדר ששכר לפני זמן לא רב במנהטן. בתעודת הפטירה שלו לא הוזכרה הקורונה כגורם מוות. "זה כל-כך קשה לשמוע שהוא שכב מת במשרד הבוחן הרפואי הראשי כל-כך הרבה זמן מבלי שמשפחתו ידעה על כך", אמרה קרפה.

קרפה אמרה כי היא ובנה בן ה־22 תהו למה במהלך הקיץ האב לא החזיר הודעות טקסט וטלפונים. הם הניחו כי קרפה, שהיה בן 54, היה עסוק בסידור הדירה החדשה שלו ובעבודה החדשה שלו במשלוח חבילות. קרפה אמרה כי היא חשבה שיש לו בעיות בטלפון ושיהיה בקשר בקרוב. "הוא היה מאוד אהוב על-ידי משפחתו, אפילו אם לא דיברנו כל יום", אמרה.

דוברת משרד הבוחן הרפואי הראשי אמרה כי אינה מגיבה לגבי מקרים ספציפיים, אך היא הוסיפה כי המשרד התמודד עם כמות חסרת תקדים של מקרי מוות במהלך שיא המגפה, וכי פעמים רבות הקשר הראשון עם קרוב משפחה נוצר רק לאחר הרבה שיחות אחרות וצעדי חקירה אחרים.

משרד הבוחן הצבאי הראשי לרוב מזהה גופות בעזרת קרוב משפחה או לפי תיעוד, טביעות אצבע, רישומים רפואיים או דנטליים או דגימות DNA. במקרים אחרים, חוקרים יוצרים קשר עם רשויות עירוניות או עם המשטרה על-מנת לבדוק נתונים. בכמה מקרים במהלך המגפה, אמרה נקה, חוקרים הבינו שקרוב משפחה לא עונה לטלפון כי גם הוא נהרג.

מניאוטיס אמרה כי העירייה מפחיתה בקצב איטי את כמות הגופות שהיא מחזיקה בקירור. בין אמצע ספטמבר לאמצע נובמבר מספר הגופות ירד מ־698 ל־650.

דוברת משרד הבוחן הרפואי הראשי אמרה שמתקן האחסנה לטווח ארוך יישאר בפעולה לפחות עד שיוכרז באופן רשמי שהמגפה נגמרה.

סטפני יאנג השתתפה בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל