גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני שהוא ממריא עם כרטיס בכיוון אחד נמרוד שפר חושף: למה עזב את תע"א אחרי שנתיים בלבד

נמרוד שפר מספר בראיון ראשון על היחסים הבעייתיים בינו לבין דירקטוריון התעשייה האווירית, בראשות היו"ר הדומיננטי הראל לוקר ● עכשיו הוא יוצא לחופשה מבלי להתחייב על מועד חזרה, וגם אין לו תכנון לגבי העתיד ● "ברגע שיש יו"ר פעיל הגבולות מתחילים להיטשטש"

נמרוד שפר / צילום: איל יצהר
נמרוד שפר / צילום: איל יצהר

בשבוע הבא יעלו נמרוד שפר ואשתו חיה על טיסה בכיוון אחד ליוון. הילדים כבר גדולים - הצעירה מבין הארבעה בת 18 - ומי שסיים לפני כשבועיים את תפקידו כמנכ"ל התעשייה האווירית יכול להרשות לעצמו לצאת כעת לחופשה מבלי להתחייב על מועד החזרה.

כשם שהוא לא מתכנן את מועד חזרתו, כך גם אין כרגע לו תכנון לגבי העתיד. קצת אירוני כשמדובר במי שבמסגרת תפקידו האחרון בצה"ל שימש ראש אגף תכנון במטה הכללי. גם הודעתו על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית ביולי האחרון, שנתיים בלבד לאחר שמונה לתפקיד, הייתה לא צפויה. "אם היה רוצה", אומר גורם הבקיא בתעשייה האווירית, "זה היה יכול להיות תפקיד לכל החיים עבורו". אבל כששפר הבין שהעניינים לא הולכים בכיוון שהוא רוצה הוא החליט להניח את המפתחות.

ההערכות, שלא קיבלו תוקף רשמי, היו ששפר החליט לעזוב מפני שהרגיש שהיו"ר הדומיננטי, הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, מצר את צעדיו. גורמים בחברה ידעו לספר שלוקר נהג להפעיל את הסמנכ"לים מאחורי גבו של שפר, התערב שוב ושוב בהחלטות ניהוליות שקיבל ובאופן כללי הקפיד לדחוק את רגליו.

כעת, בראיון ראשון מאז עזב את התפקיד, שפר אמנם לא מתייחס מפורשות לדברים הללו, אבל ממש לא צריך להתאמץ כדי לקרוא בין השורות, ולא רק ביניהן, שהוא מאוד לא אהב את המעורבות האינטנסיבית שהפגין דירקטוריון החברה.

"גדלתי במקום שבו קדנציות הן שנתיים ושלוש", הוא פותח. "נקודת הבחינה שלי לא הייתה מתי באתי ומתי עזבתי, אלא מה קרה לחברה בשנתיים שניהלתי אותה. ואם בודקים לפי התוצאות, אז הן היו מאוד מוצלחות. החלטתי לעזוב כשהחברה בשיאה, וכשהגעתי למסקנה שזה הדבר הנכון עבורי. בתפקיד כזה אתה צריך שלמות מלאה, הזדמנות מלאה, וברגע שזה התחיל להיסדק לא ראיתי טעם להישאר".

איפה זה התחיל להיסדק?
"זה התחיל להיסדק במקומות שבהם היו פערים שלא היו סמנטיים, אלא מהותיים, בין הדירקטוריון לביני וביני לבין הדירקטוריון, לגבי איך נכון לנהל את החברה. מאחר שהתוצאות של החברה הוכיחו שהניהול הוא בסדר לכל הפחות, הרגשתי שהפערים האלה מפריעים לי למצות את הפוטנציאל".

תפרט קצת. באילו פערים מדובר?
"ארבעה חודשים לפני שמוניתי למנכ"ל, הצטרפתי לחברה בתפקיד סמנכ"ל, וראיתי שיש הבדל עצום בין הפוטנציאל העסקי של החברה לבין הביצועים, וחשבתי שמעניין לפצח את זה. בשנתיים האלה החברה פיצחה חלק מה’סודות’ שעצרו אותה מלהתקדם, אבל עדיין היא רחוקה מאוד ממימוש הפוטנציאל שלה ולכן חשבתי שאני צריך הרבה חופש פעולה והרבה עצמאות. וכשזה התחיל להיסדק, חשבתי שצריך להעביר את המקל. זה היה עניין של תפיסות עולם".

כשתפיסת העולם שלך אומרת מה?
"תפיסת העולם שלי הייתה שאם החברה מתקדמת לאן שהיא צריכה להתקדם, אז לא צריך להקשות ולהפריע. צריך לבקר, לראות שלא סוטים מהתוכנית, אבל לא להפריע".

למה אתה בדיוק מתכוון?
"חופש הפעולה שלי הלך והצטמצם ולא רציתי לחיות עם זה, זה לא היה נכון בעיניי. מבחינתי, יש מנכ"ל פעיל. ברגע שמתחיל להיות יו"ר פעיל הגבולות של מי עושה מה מתחילים להיטשטש. למנכ"ל צריך להיות חופש פעולה מלא, למעט דברים שהם בסמכות מוחלטת של הדירקטוריון. אם החברה נכשלת או מזייפת, הגיוני שדירקטוריון קורא למנכ"ל ואומר לו: 'תתאפס', ואם זה לא קורה - הוא מוחלף. אבל זה היה רחוק מזה. המציאות העסקית הייתה הפוכה: עם כל הקורונה, החברה בנסיקה".

"כיסים של אי יעילות"

התוצאות שמציגה התעשייה האווירית אכן מלמדות על נסיקה, לאחר שהרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2020 עלה ב־37% לכ־112 מיליון דולר. זהו הרווח הנקי הגבוה בתולדות החברה (עבור תקופה של 9 חודשים), ותוצאה שכבר מותירה מאחור את נתון הרווח השנתי של 2019 כולה. לעומת זאת, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת המשיך להיות שלילי בהיקף לא מבוטל של 188 מיליון דולר (גם אם מדובר בשיפור לעומת התקופה המקבילה אשתקד).

"היום קשה הרבה יותר לגבות כסף", מתייחס שפר לתזרים השלילי. "היה קשה להיפגש עם לקוחות. כולם עשו מה שנכון היה לעשות: לשמור על הכיסים. זה גורם מרכזי, ויש עוד גורמים. אין ספק שאנו צריכים להיות יותר טובים בזה, יותר חזקים. העובדה שלא יכולנו להוציא עובדים לחל"ת, השפיעה על הצד של ההוצאות ויהיה צורך לטפל גם בזה, אבל אני לא רואה בזה בעייה של החברה אלא משהו נקודתי של 2020".

העמידות של החברה בתקופת הקורונה שבה קרס ענף התעופה האזרחית נובעת מכך שהפעילות הזאת מהווה רק 25% מפעילותה. עיקר הפעילות היא בתחום הצבאי וזו לא נפגעה. "בצד הצבאי אמנם לא ראינו פגיעה, אך כדאי לקחת בחשבון שמדינות ישקיעו פחות בביטחון ואז אולי ישתנו סדרי עדיפויות", הוא אומר.

בשיא המשבר דובר על כך שאתם עומדים לפטר 900 עובדים. זה לא קרה בסוף.
"לא היתה החלטה על פיטורי 900 איש. מההנהלה בראשותי לא יצא מספר כזה. עם זאת, מה שכן היה ברור, זה שאם המשבר בתעופה האזרחית בעקבות הקורונה יהיה ארוך מאוד יהיה צורך לצמצם. אמרנו שנקבל החלטה כשיתבררו ממדי המשבר".

אי אפשר להכחיש שיש הרבה שומנים בתעשייה האווירית. זאת לא הייתה הזדמנות לקצץ בחלקם?
"אני מסכים שיש כיסים של אי יעילות ואחת הסיבות לכך היא שהסכם העבודה שעל בסיסו מתנהלים הוא בן 40 שנה. צריך לאפשר לחברה לתגמל נכון את העובדים - כיום התגמול היחידי הוא למי שעבד יותר - ולהיפרד מאחרים. ועדיין, עזבו את החברה מאות אנשים בשנים האחרונות".

באחרונה החליטה ועדת השרים להפרטה על הנפקת 25% ממניות התעשייה האווירית בבורסה בתל אביב, לפי שווי כולל של 12 מיליארד שקל. "זה הכרח המציאות", אומר שפר, "ולדעתי כל השחקנים הרלוונטיים מבינים זאת. זה יאפשר לחברה להיות הרבה יותר דינמית, יותר מותאמת לשוק הגלובלי ואני מקווה שזה לא ייקח שנים. החברה, העובדים המשקיעים - כולם צריכים את זה. המנהלים צריכים להרגיש שמסתכלים עליהם בעיניים של שוק ההון ולא בעיניים של ממשלה. כשאתה יודע שאנליסטים מסתכלים עליך ומנתחים את המניה בפינצטה זה עוזר לך לחשוב בעיניים ביקורתיות. אני גם לא רואה סיבה שהחברה לא תיסחר בנאסד"ק".

"הפוליטיקה? זה איום ונורא"

גם אחרי ששפר כבר הודיע על פרישתו, ורגע לפני שעזב בפועל, המתיחות בחברה לא התפוגגה. התעשייה האווירית נקלעה לסערה נוספת לאחר שחגי טופולנסקי, אלוף במיל’, מנהל חטיבת המל"טים באלביט וחברו של שפר, פרש מההתמודדות על תפקיד המנכ"ל בטענה כי ועדת האיתור, בראשות היו"ר לוקר, אינה אובייקטיבית. בחברה טענו מנגד כי הלחצים שהיו נועדו דווקא כדי להביא למינויו של טופולנסקי, תוך שהם רומזים לכיוון מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל.

בשוק טוענים שמי שהציע לטופולנסקי להתמודד על התפקיד הוא שפר, עניין קצת מוזר בהתחשב בעזיבתו של שפר על רקע הקושי - שאליו הוא מתייחס גם בראיון הזה - לעבוד תחת הדירקטוריון הדומיננטי.

שפר מסרב להתייחס ישירות לשאלה האם אכן המליץ לטופולנסקי להתמודד ("מה שבשיחות שלי ושלו יישאר בינינו"), אך מסביר ש"אנשים הם שונים וגם זמניים. יש לי מנהלי משנה שלא בטוח שהם היו מבסוטים ממני. החברה היא לא זמנית, היא חברה נפלאה.

בכל אופן", הוא חזור לעניין המנכ"ל שיחליף אותו, "לא הייתי שותף בתהליך הבחירה למעט כשביקשו ממני חוות דעת על המועמדים מתוך החברה. אני יכול רק להגיד שוועדת האיתור עשתה עבודה רצינית".

בשורה התחתונה, הוא מוסיף, "החברה בחרה מנכ"ל שללא ספק יהיה טוב לה (מדובר בבועז לוי, מנהל חטיבת הטילים בחברה, ה’ מ’). הוא מכיר אותה לפני ולפנים, עם הצלחות מוכחות ועם עשרות שנות ניסיון בחברה. את הדברים האלה אני יכול לומר גם על שני המועמדים הנוספים שהיו מתוך החברה. עם זאת", הוא מוסיף, "יש יתרון בלהביא מישהו מבחוץ, זה מאוד מעשיר חברה".

לפי פרסום בגלובס, לוקר מבקש לצמצם את המשרה שלו בתעשייה האווירית מ־75% ל־50%, כדי לשמש במקביל גם כיו"ר פז. אתה חושב שאדם אחד יכול לשמש כיו"ר בשתי החברות הללו במקביל?
"אם הוא עוסק בניהול, אז לא. אבל כמו שאת מבינה את דעתי יו"ר לא צריך לעסוק בניהול, ואז - ודאי שכן. הרי אם החברה מתנהלת טוב, מה הוא צריך לעשות?! לקבוע מדיניות? לא קובעים כל יום. לפטר ולמנות מנכ"ל - גם את זה לא עושים כל יומיים".

שפר נולד וגדל בקיבוץ אלונים שבעמק יזרעאל. כיום הוא מתגורר עם משפחתו ביישוב נטף שבהרי ירושלים, שם התמקמו אחרי ששבו משהות בארה"ב שבמהלכה למד שפר מינהל ציבורי בתוכנית מיוחדת לבכירים באוניברסיטת הרווארד, במימון קרן וקסנר.
זה השלב המתבקש לשאול אם יש לו מחשבות על הצטרפות לפוליטיקה, והוא לא נשמע נחרץ ("בשלב הזה לא"), אך מודה כי "התקופה האחרונה מחדדת את המסקנה לגבי התכונות החשובות כדי להצליח בפוליטיקה. כדי להצליח שם אתה צריך להיות מסוגל לסגל לעצמך התנהגויות שאני חושב שהן לא טובות".

אתה רומז לבני גנץ?
"לא, אני רומז אלי. הפוליטיקה היא בשיא איום ונורא. עם כל הרצון להשפיע, אני באמת לא בטוח שאני יכול להצליח שם. יכול להיות שאם הייתי מתחיל בגיל 30 זה היה קורה. אני ממש לא יודע".

מה דעתך על איך שהממשלה מתפקדת בקורונה?
"יש מקומות שמתנהגים טוב מאיתנו ויש שגרוע יותר, אבל אני לא רוצה להשוות. מה שאני רואה, זה סגר ועוד סגר ועוד סגר. אני רואה ממשלה ענקית, וגופים גדולים הם מאוד לא יעילים. מנקודת מבטי כראש אג"ת לשעבר, מדינה שמתנהלת ללא תקציב זה דבר רע מאוד, זה מסוכן".

אתה לוקח חלק בהפגנות המחאה?
"עד היום לא, אבל זה יקרה, זה יגיע".

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "יו"ר החברה והדירקטוריון מודים לנמרוד שפר על העבודה המשותפת והפורייה. תפקידו וחובתו של דירקטוריון הוא לעצב חזון ומדיניות לחברה, תוך פיקוח ובקרה הולמים על ההנהלה. הדירקטוריון והיו"ר פעלו בדיוק במסגרת סמכויותיהם, בתאום מלא עם שפר. תוצאות החברה בתקופת עבודה משותפת זו, שהן התוצאות הטובות בהיסטוריה של התעשייה האווירית, מדברות בעד עצמן". 

נמרוד שפר

אישי: בן 59, נשוי פלוס 4 ילדים, מתגורר בנטף
מקצועי: שירת כטייס קרב, פיקד על טייסות ושימש ראש מטה חיל האוויר. השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף לאחר תפקיד כראש אג"ת. שימש סמנכ"ל אסטרטגיה ומחקר בתעשיה האווירית, וכעבור חצי שנה מונה למנכ"ל החברה. ביולי האחרון הודיע על התפטרותו
השכלה: תואר ראשון בגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק