האם כשאצלנו מחטאים מזרקים, לגרמנים עדיין אין חיסון?

השרה מירי רגב טוענת כי אפילו בגרמניה לא הזמינו חיסונים מראש כמו נתניהו • מאיפה להתחיל? • המשרוקית של גלובס

מירי רגב / צילום: תמר מצפי
מירי רגב / צילום: תמר מצפי

איך נתגאה בהצלחות שלנו בלי להתבשם מכישלונות של אחרים? שרת התחבורה מירי רגב הופיעה במוצאי שבת ב"מטה המרכזי" ומנתה את מה שכינתה "ההישגים המדהימים" של ראש הממשלה - הסכמים מדיניים, תחלואה נמוכה וגם הזמנת מנות חיסון מחו"ל. "עם כל הכבוד", היא הדפה את הפקפוקים של איילה חסון, "נתניהו הביא את החיסונים! תראי מה זה, גרמניה - גרמניה - אין לה את החיסונים! ראש הממשלה הימר נכון, והביא את החיסונים!".

מאיפה להתחיל? החיסון של פייזר/ביונטק, זה שישראלים יתחסנו בו בקרוב, זה שנתניהו קיבל בנתב"ג את פני קופסאותיו הקפואות - הוא פיתוח גרמני. חברת ביונטק ממיינץ התחילה לעבוד עליו בתחילת 2020, לפני שהענקית פייזר הצטרפה להשקעה. ממשלת גרמניה לא סתם הימרה עליו: היא השקיעה בפיתוח קרוב ל-200 מיליון אירו. בעוד שישראל הזמינה ממנו 4 מיליון מנות כפולות, ורק אחרי שיעילותו התבררה לפני כחודש, ממשלת גרמניה שריינה מזמן כ-20 מיליונים באמצעות רכש משותף של האיחוד האירופי, ועוד 40 מיליונים בהסכם נפרד. חלקן לא יצטרכו כנראה להגיע במטוס כי הן ייוצרו על אדמת גרמניה: לביונטק יש מפעלים במדינה, והיא מכשירה מתקן ענק במארבורג שיאפשר להרחיב את כושר הייצור עוד כמה חודשים.

אולי הגרמנים לא השכילו להזמין מספיק? להפך. לפי מעקב החיסונים של "בלומברג", גוש האיחוד האירופי שריין לעצמו כ-1,300 מיליון מנות חיסון כפולות, לא רק מפייזר/ביונטק אלא מעוד חמישה יצרנים שנמצאים בשלבים שונים של הניסויים. גרמניה זכאית לקבל 143 מיליון מנות, כמעט כפול מאוכלוסייתה, מלבד אלה שהזמינה באופן פרטי. ישראל, בינתיים, שריינה 12 מיליון מנות - 4 מיליון מפייזר, 3 מיליון ממודרנה ו-5 מאסטרה זניקה - כלומר פי 1.5 ממספר התושבים. הגרמנים כל כך מסודרים עד שלפני חודשיים, כשהיה חשש שלישראל יחסרו חיסונים, הם הודיעו שירשו לישראל לרכוש מנות של אסטרה זנקה מתוך ההקצאה ששוריינה לגרמניה.

אז למה רגב יורקת לכוס החיסונים שישראל שותה ממנה? שאלנו ולא קיבלנו תשובה. אולי היא נשענת על העובדה המפתיעה שישראל, כנראה, תתחיל לחסן קודם. מאמר בעיתון "בילד" מחה כי "בבריטניה התחילו לחסן לפני שבוע; בארה"ב מתחילים היום (ב'); בקנדה, בבחריין ובישראל כבר אישרו" - ורק הגרמנים ייאלצו לחכות עד ינואר. אלא שלעיכוב אין קשר למחסור בחיסונים. ממשלת גרמניה החליטה להמתין לאישור הסוכנות האירופית לתרופות (EMA), שצפוי להתקבל רק ב-29 בדצמבר, אף שכמדינה שבה החיסון פותח, היא יכלה לאשר אותו בעצמה.

בשורה התחתונה: דברי רגב לא נכונים. גרמניה שריינה לעצמה יותר חיסונים לנפש מישראל. החיסון שהגיע לישראל פותח בגרמניה בהשקעת ממשלת גרמניה. הגרמנים עוד לא מחסנים כי הם מחכים לאישור האיחוד האירופי.

תחקיר: יפתח בריל