גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוברטיס רוכשת את קיידנט שבה מחזיקה כת"ב תמורת עד 770 מיליון דולר

קיידנט, שמפתחת תרופות לדיכאון וסככיזופרניה, מוחזקת ב-13% על ידי כלל תעשיות ביוטכנולוגיה ● התמורות בעסקה: 210 מיליון דולר מיידית, והיתרה עם עמידה באבני דרך ● במקביל: גמידה סל, שבה מחזיקה כת"ב 6%, גייסה 75 מיליון דולר

עופר גונן, מנכ"ל כת"ב תעשיות ביוטכנולוגיות / צילום: ערן לביא
עופר גונן, מנכ"ל כת"ב תעשיות ביוטכנולוגיות / צילום: ערן לביא

חברת התרופות הנוירולוגיות והפסיכיאטריות קיידנט (Cadent), המוחזקת ב-13% על ידי חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), חתמה על הסכם לרכישתה על ידי חברת התרופות הבינלאומית נוברטיס. ההסכם הוא בהמשך לשיתוף פעולה של שתי החברות בפיתוח מוצר לדיכאון, שנחתם ב-2015.

על פי ההסכם הנוכחי, בעלי המניות של קיידנט יקבלו מיידית 210 מיליון דולר ועוד 560 מיליון בהתאם לאבני דרך מסוימות הקשורות לפיתוח ולמכירות של המוצר, כך שההסכם המלא יכול להגיע עד לסכום של 770 מיליון דולר.

קיידנט מפתחת תרופות למחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. נוברטיס כבר מימנה וערכה ניסויים במוצר של החברה לדיכאון, והרכישה היא ככל הנראה על רקע הצלחת המוצר בניסויים קליניים, אם כי התוצאות לא פורסמו. לקיידנט כמה מוצרים נוספים, עצמאיים, שהמוביל ביניהם הוא מוצר לסכיזופרניה. ככל הנראה, גם מוצרים אלה השיגו תוצאות מעניינות, אחרת נוברטיס הייתה רוכשת רק את הזכויות למוצר לדיכאון.

מניית כת"ב, המנוהלת על ידי עופר גונן, זינקה בעקבות הדיווח ונסחרת בשווי של 330 מיליון שקל - עלייה של 55% מתחילת השנה. לדברי גונן, "הפעילות שלנו בקיידנט כללה בין היתר הבאת משקיעים לחברה, כולל הקרנות המתמחות אטלס וצ'ימינג, והיינו משמעותיים גם בגיבוש ההסכם עם נוברטיס. כשראינו שנוברטיס סימנו את תחום הטיפול בדיכאון עמיד לתרופות כאחד מתחומי הפעילות העיקריים שלהם לשנה הקרובה, הבנו שזה כנראה על בסיס המוצר של קיידנט, ואז הם גם התחילו להתעניין ברכישת החברה".

גונן הוסיף כי "טרם הרכישה נשקלה גם האפשרות להנפיק את קיידנט, על רקע חלון ההנפקות הפתוח לרווחה בשוק, אבל ההתקדמות לניסוי הבא הייתה עלולה לעלות לנו מאות מיליוני דולרים, וההנפקה הייתה מדללת אותנו".

קיידנט (לשעבר Luc) היא אחת החברות שההחזקה בהן הגיע לידי כת"ב כאשר לן בלווטניק רכש את כלל תעשיות, בעלת השליטה בכת"ב, והחליט למזג לתוכה את חברות הביומד הצעירות שלו (חברת אקסס של בלווטניק מחזיקה ב-10% ממניות קיידנט; ג"ו). כת"ב השקיעה כ-5.2 מיליון דולר בקיידנט, ותרשום הכנסה של 27 מיליון דולר מיידית, עם אפשרות לתשלומים נוספים בהמשך.

במסגרת אותו מהלך של בלווטניק הגיעה לכת"ב גם חברת ניאון, המפתחת חיסון טיפולי לסרטן, שהתמזגה עם ביונטק הגרמנית (אותה חברה שפיתחה יחד עם פייזר את החיסון לקורונה). המיזוג בוצע בעסקת מניות, שהניבה לכת"ב הכנסה של כמה מיליוני דולרים לפני כמה חודשים. החזקה שלישית שקיבלה כת"ב, היא 20% בחברת החיסונים אליסיו, המפתחת חיסונים לסרטן. גם לאליסיו מוצר המשתתף במרוץ לחיסון לקורונה, אם כי הוא לא נחשב כרגע לאחד המועמדים המתקדמים במירוץ.

גמידה מגייסת 75 מיליון דולר

אירוע נוסף שהתרחש השבוע בפורטפוליו של כת"ב, הוא גיוס של 75 מיליון דולר לחברת גמידה סל, שבה מחזיקה כת"ב 6% והיא נסחרת בנאסד"ק. הגיוס בגמידה סל נערך לקראת השקת המוצר המסחרי הראשון של גמידה סל - טיפול בסרטן הדם המשפר את ההצלחה של השתלות מח עצם עצמיות. להצלחת הגיוס תרמה הצלחת ניסוי במוצר השני של החברה, בתחום האימונותרפיה בסרטן הדם. בעקבות זאת, מתכננת החברה להמשיך לניסוי שלב II במוצר זה במהלך 2021.

מהלך נוסף שהתרחש בפורטפוליו של כת"ב בשבוע האחרון, הוא המיזוג שנערך בחברת הפורטפוליו אנקיאנו (19%), שנכשלה בעבר בפיתוח תרופה לסרטן, וכעת ממזגת לתוכה את חברת כמומאב בתחום הטיפול במחלות צלקתיות. לאחר זינוק במניה נסחרת אנקיאנו בשווי של 19 מיליון דולר.

הנכסים העיקריים של כת"ב כיום הם גמידה סל, מדיוונד, שפיתחה ומשווקת מוצר לטיפול בכוויות ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 99 מיליון דולר, אליסיו הפרטית, החזקה קטנה בכמומאב הממוזגת, וכן החזקה בחברת הסרטן ביוקיין.

לדברי גונן, "בשנים האחרונות העברנו את המיקוד שלנו לארה"ב. השילוב של ישראל וארה"ב חיובי מאוד, כי בארץ יש חדשנות, אבל המימון מגיע מארה"ב ואנחנו צריכים להיות שם".

 תפעלו לרכוש מוצרים נוספים? הקשרים של בלווטניק עוזרים בכך?

גונן: "לקראת סוף השנה נגבש אסטרטגיה לגבי מוצרים חדשים. לן תורם לכל המוסדות האקדמיים ומשקיע אישית גם בפיתוחים מאוד מוקדמים ויש לו גם כיסים עמוקים המתאימים להשקעות המשך בחברות הפורטפוליו שלנו, ולכן הקשר איתו מאפשר לנו הזדמנויות בסדר גודל אחר. חשוב, עם זאת, לומר שהחברות הן עצמאיות. למשל הגיוס של גמידה סלהוא כולו ממשקיעים חיצוניים. 

חברת NeuroRX הישראלית שמפתחת תרופות לקורונה ודיכאון מגיעה לנאסד"ק

חברת התרופות הישראלית NeuroRX, שמפתחת תרופה לקורונה ותרופת לדיכאון בשלבים מתקדמים של הניסויים הקליניים, חתמה על הסכם למיזוגה לתוך חברת ה-SPAC (בלנק צ'ק) Big Rock Partners Acquisition Corp הנסחרת בנאסד"ק.

ביג רוק נסחרת לפי שווי של 35 מיליון דולר, ועם ההנפקה של כ-50 מיליון מניות הנוספות ל-NeuroRX, צפוי שווייה לעלות באופן אוטומטי לכ-650 מיליון דולר, לאחר שעלתה במצטבר 12% מאז ההודעה. אם המוצר לקורונה של החברה יאושר לשיווק, בעלי המניות הנוכחיים של NeuroRX יקבלו מהחברה הציבורית עוד 25 מיליון מניות של החברה הציבורית ומענק של עוד 100 מיליון דולר במזומן.

ביג רוק גייסה 60 מיליון דולר בהנפקה ב-2017, ומאז היא מחפשת יעד לרכישה. במסגרת עקרונות הבלנק צ'ק, המשקיעים המקוריים בחברה רשאים כעת למשוך את השקעתם המקורית. לדברי מייסד ומנכ"ל NeuroRX, ד"ר ג'ונתן גאביט, "לא כל כך משנה לנו אם הכסף המקורי ישאר בחברה. יש לנו משקיעים שמעוניינים להשקיע בנו ברגע שנהיה ציבוריים".

על פי אתר Crunchbase, חברת NeuroRX גייסה עד היום 25 מיליון דולר ממשקיעים ששמותיהם לא פורסמו. קרן פרטית בשם GEM Global Yeild התחייבה להשקיע בחברה עד 95 מיליון דולר לאחר שתהפוך ציבורית.

התרופה של NeuroRX לקורונה, גרסה חדשה של תרופה שנרשמה בעבר לטיפול באין-אונות, השיגה תוצאות מרשימות בניסוי שלב I בקורונה. את המוצר מפתחת NeuroRX בשיתוף פעולה עם חברת רליף השוויצרית, ותחלוק עמה את השיווק בעולם ואת ההכנסות, אם המוצר יאושר. תוצאות הניסוי האחרון לפני שיווק צפויות בתחילת הרבעון הראשון של 2021. המוצר לטיפול בדיכאון נמצא בניסוי שעשוי להיות האחרון לפני שיווק, וג'אביט מעריך כי התוצאות המלאות לגביו יגיעו לקראת סוף 2021. 

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו