כשהכול נסגר - תיקי גירושים נפתחים

ריבוי מקרי הגירושים בזמן סגר היא לא רק בעיה פרטית של המתגרשים אלא תופעה בעלת השלכות על החברה כולה • לממשלה יצירתית ויוזמת יש דרך לצמצם את נזקי התקופה, אם רק הייתה רוצה בכך

בני זוג במשבר / צילום: Shutterstock
בני זוג במשבר / צילום: Shutterstock

לסגר כללי - השלכות קשות על הכלכלה, אך עבורנו, עורכי דין המתמחים בתיקי משפחה - ההחלטה על הסגר היא האות לגל חדש של "הסתערות" מתגרשות ומתגרשים חדשים, כאלה שעבורם 2020 תיזכר תמיד כשנת השבר המשפחתי. במונחים מספריים, ממה שראינו עד כה, סגר מכפיל פי ארבעה את הפניות לפתיחת תיקי גירושים, ואין בנתון הזה ניסיון לקבוע סטטיסטיקה כלל-ארצית, אלא זוהי תמונת מצב נקודתית ולא בהכרח מייצגת, במשרדי בלבד.

רבות דובר לאחרונה על תא הלחץ המשפחתי שהסגר מייצר. בעוד זוגות צעירים ללא ילדים מבלים ביחד ועשויים אפילו ליהנות משפע הזמן המשותף, אצל זוגות ותיקים יותר, בעיקר עם ילדים, המצב שונה: הסגר מגביר מתחים וחיכוכים, מעצים מחלוקות, מחמיר מצוקה כלכלית, ומקטין את המרחב הפרטי של כל אחד מבני המשפחה. אין מצב זה דוחף לגירושים זוגות שחייהם היו אידיאליים ערב הסגר, אך הוא בהחלט גורם ממריץ לזוגות שאת בעיות הזוגיות שלהם הדחיקו לאורך שנים , בין אם מסיבות כלכליות, מתוך מחשבה על הילדים, או מתוך פחד להיכנס למערכה הלא נעימה של פירוק המשפחה.

זוגות אינם מתגרשים בגלל שנגמרת האהבה. אם כך היה הדבר, הרי שכל זוג כמעט, ברגע של משבר, היה ממהר לפתוח תיק גירושים. זוגות מתגרשים כאשר הסבל מהחיים המשותפים, הוא גדול יותר מהפחד מה יהיה אחריהם . מדוע כ-80% מיוזמי הגירושים הן נשים - על כך תשובות אפשריות רבות, ואני מעדיפה לאמץ את ההסבר שהאישה בד"כ סובלת יותר מהגבר, כשהתא המשפחתי מתנהל באופן לקוי או בחוסר תקשורת. בנקודת שבר זו, היא תפנה לעורך דין כדי לגשש את מהלכיה הבאים, ובימים של סגר, כאשר אין לה לאן לברוח מהבעיה המטילה צל על חייה - הדרך לעורך הדין תהיה קצרה יותר.

היחידים שמרוויחים - עורכי הדין

ניתן היה לחשוב שאין תופעה זו אלא עניינם הפרטי של המתגרשים עצמם, אך דא עקא שגם המדינה והחברה כולה מושפעות ממנה . נזקי עומס תיקי הגירושים משפיעים על ילדי המתגרשים (שנגרמת להם צלקת לכל חייהם), על מערכת המשפט (הכורעת תחת העומס גם כך), על המשטרה (המעורבת בחלק לא קטן מתיקים אלה), ואפילו על שוק הדיור (הנדרש לספק עשרות אלפי דירות נוספות למשפחות שמתפצלות). למעשה, היחידים שמרוויחים הם עורכי הדין, שפעמים רבות משמשים גם כאוזן קשבת וסוג של פסיכולוגים, מול לקוחות שכל מה שרצו מלכתחילה, זה להרגיש שמישהו מבין אותם, ושהם לא לבד וחסרי אונים במערכה.

מהמשפט האחרון אפשר בהחלט להבין שלא תמיד לבעיות זוגיות אין פתרון, ופעמים רבות הריצה לעורך דין כאופציה ראשונה - מביאה לגירושים מיותרים שניתן היה למנוע, עד כדי כך שלא פעם שומעים על זוגות גרושים שהתחתנו מחדש - כמה מהם אפילו אנשים מוכרים. עורכי הדין ברובם מגלים אחריות ולא מאיצים בלקוחותיהם להתגרש, אך לא חסרים גם כאלה שממהרים לפתוח תיקי גירושים גם במקרה שניתן למנוע אותם.

אילו המדינה הייתה מכירה בתופעה כנושא שדורש טיפול מערכתי לשעת חירום, היה לה מה לעשות ואיך לפעול: העמדת לא רק עובדי רווחה המטפלים במשפחות קשות-יום, אלא גם מגשרים ומטפלים זוגיים, שיספקו שירותיהם במימון המדינה, ויאפשרו לזוגות לבוא ליעוץ ולטיפול במיוחד בתקופות סגר, כדי "לשחרר לחצים", ולנסות לבחון בסיוע איש מקצוע כיצד לפתור את הבעיה הפרטית שלהם. להערכתי תיקי גירושים רבים של ימי הסגר היו יכולים להימנע אם היה בנמצא כלי מסוג זה. כאשר מנגנונים כה רבים מופעלים כיום במטרה לסייע לעסקים, יש בהחלט מקום לשקול גם מנגנון כלשהוא שתפקידו לסייע לעסק הנקרא "המשפחה הישראלית". 

הכותבת היא בעלת משרד עורכות דין בבאר שבע