מחלקים את השלל: מי הגופים שנאבקים על נתחים מפסגות

אלטשולר שחם גמל רוצה לרכוש רק את פעילויות החיסכון לטווח ארוך של פסגות • אך יתר הפעילויות - בעיקר פסגות קרנות נאמנות ופסגות ניירות ערך (שדרכה פסגות מחזיק בחבר בורסה ובפעילות ניהול תיקי השקעה) - עומדות למכירה לצדדים שלישיים

רני צים. בין המתעניינים / צילום: אורן קאן
רני צים. בין המתעניינים / צילום: אורן קאן

2021 צפויה להיות שנה של שינויים אדירים במאזני הכוחות בשוק בתי ההשקעות בישראל. בראש ובראשונה זה יקרה הודות למכירה הצפויה של פסגות, שעד לפני כמה שנים היה מוביל השוק, ביחס למתחריו ובראשם אלטשולר שחם, שלקח ממנו את כתר "בית ההשקעות המוביל בישראל" וכעת צפוי לרכוש אותו.

זאת לאחר שברבעון הראשון השנה "בלעה" קבוצת הפניקס את בית ההשקעות הלמן אלדובי, תוך שמכרה את פעילות הפנסיה שלו למתחרה מיטב דש. הפניקס הקדימה את אלטשולר שחם במירוץ לרכישת הלמן אלדובי, כשזמן קצר לאחר מכן יצא לדרך המפץ הגדול בשוק בתי ההשקעות, עם חשיפת גלובס את המגעים שמנהל אלטשולר שחם גמל לרכישת פסגות.

העסקה בין אלטשולר שחם גמל לבין המוכרת, הקרן הזרה אייפקס, נחתמה בפברואר השנה. לאחר מספר שנים בהן היה פסגות מונח על המדף, נחתם ההסכם למכירתו בתמורה לכ-910 מיליון שקל, תוך שהצדדים קבעו כי יפעלו להשלים את העסקה עוד במהלך המחצית הראשונה של השנה.

כיום עומדת עסקת אלטשולר שחם לבחינה הרגולטורית, בדגש על רשות התחרות ועל רשות שוק ההון, שעל פי החלטתן יישק דבר. בשוק מעריכים כי הרגולטורים נוטים לאשר את העסקה, תוך קביעת תנאים.

כך או כך, אלטשולר שחם גמל רוצה לרכוש רק את פעילויות החיסכון לטווח ארוך של פסגות, ויתר הפעילויות - בעיקר פסגות קרנות נאמנות ופסגות ניירות ערך (שדרכה פסגות מחזיק בחבר בורסה ובפעילות ניהול תיקי השקעה) - עומדות למכירה לצדדים שלישיים.

לפי שעה אייפקס, בראשות זהבית כהן, היא שמרכזת את המאמץ למכירת חברת קרנות הנאמנות של פסגות ואת פעילויות הברוקראז' וניהול התיקים, כשהיא רוצה לקבל עבורן כ-350 מיליון שקל - שנכללים בחישוב התשלום הכולל שאלטשולר שחם התחייבו לשלם.

מבין ההצעות שקיבלה בחרה אייפקס בשתי קבוצות רכישה שהמשיכו לבדיקת הנאותות, ושמבחינתה הן המתחרות על נכסי קרנות הנאמנות ופסגות ני"ע: האחת מורכבת מבתי ההשקעות אי.בי.אי, אקסלנס וסיגמא; הקבוצה השנייה נמצאת בשליטת איש העסקים רני צים, הפועל בתחומי הנדל"ן, הקמעונות והפיננסים (שהגיש את הצעתו באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל) יחד עם יואן קדוש, גוף ניהול הנכסים האמריקאי H.C. Wainwright והפמילי אופיס הבלגי-ישראלי קנלוב קפיטל.

קבוצה נוספת, שאייפקס מסרה לה שהצעתה נמוכה מדי, אך שעדיין רוצה להתחרות על נתחים מפסגות, כוללת את המתחרה הגדול מיטב דש, את כלל ביטוח (שיצאה מתחום ניהול השירותים הפיננסיים ב-2013 - ובוחנת חזרה אליו) ואת חברת ניהול התיקים של בנק הפועלים - פעילים.

נראה כי השנה הזו מסתמנת גם כשנה של מאבק על צמיחה בשוק הברוקראז' הלא בנקאי, עם היפרדותו של אי.בי.אי משותף המיעוט שלו בחברת שירותי הבורסה, מגדל שוקי הון, ובצל המאבק שלו כאמור במיטב דש ובקבוצת רני צים על רכישת חבר הבורסה של פסגות.